Възпитание - по света и ...у нас

Аватар
cchery
Завършена форумна мечка
Мнения: 7926
Регистриран на: 19 Авг 2010, 11:12

Re: Възпитание - по света и ...у нас

Мнение от cchery »

Деси, това табло дето си го видяла в училищната стая е ЧУДОВИЩНО! Все едно да дадеш на децата да четат "1984" на Оруел! :1052 :1052 :1052 И това в училище...... ужас! А най-лошото е, че възрастният, който го е окачил там, вярва в него и споделя такова разбиране....... Накъде отиваш, Българийо!

Аз вече категорично съм сигурна, че към детето ми има отношение от госпожите .... Няколко са причините за това:

1. Майката на едно дете от групата на Бели отива преди 2 седмици да занесе извинителна бележка в градината, т.к. идва края на месеца и отсъствията на детето трябва да се осчетоводят, за да не се плащат. Звъни на домофона и моли госпожата да слезе, за да й връчи бележката - знаете, че не ни допускат до групите! Госпожата слиза, държейки Бела за ръка. На въпрос защо е с Бела, се отговаря: "Ааааааааа, ами аз нея не смея да я оставя сама!" :1044 :1044 . Аз решавам, че става въпрос за обедно време, когато децата спят и Бела пак не е спала и ми се вижда донякъде нормално да я вземе с нея. Но се оказва, че всичко това се разгирава в 10 преди обяд като децата са гледали детско!!! :!: :!: :!: И питам аз как така не я е страх да остави цяла група сама?! А само Бела е проблемна!

2. Друга майка ми казва следното: гледачката, която взема нейното дете е забелязала - излиза ли групата на площадката, Бела е най-отпред на всички и здраво хваната за ръка от госпожата. Прибират ли се или отиват на извънкласни занимания отново Бела най-отпред като възрастен я държи за ръката - останалите деца играят тичат свободно, само Бела за ръка.

3. Вчера я водя след седмица отсъствие заради болест. И оставям 1 шише от 500 мл вода с разтворени хомеопатични перли вътре - трябва да го приема още 3 дена. Давайки го на госпожата, следва яка физиономия. Като обяснявам, че от тази вода на Бели й се пишка повече и че ако на обяд им каже, че й се пишка, не ги върти, а наистина има нужда, физиономията става гробовна.... И питам "Има ли нужда да се обадя на главната сестра, че внасям вода отвън?!". Отговорът, естествено, е положителен с уточнението, че даже е наложително да направя това. В този момент идва сестрата, която отговаря за нашето крило и първата работа на госпожата е да каже: "Ето виж как ми дават вода родителите да давам на детето, да знаеш!". Питам аз пак тази сестра трябва ли на старшата да се обадя и тя казва "Ами по-добре - да!".

Отивам при старшата и явно в бързината не съм й обяснила какво точно оставям, и тя ме пита: "На колко често трябва да й давам хомеопатията и аз ли трябва да й я давам?" Аз се извинявам и казвам, че съм оставила всичко в групата и е под формата на вода, която трябва да се дава вместо другата. Жената ми казва: "Ясно, добре! Тогава за какво ми се обаждате?!?!" :shock: :shock: И тук в главата ми яко нахлува поговорката: ЦАРЯТ ДАВА, ПЪДАРЯТ НЕ!
"Умният мислещият човек по правило се съмнява във възможностите си, когато е изправен пред неизвестното."

Радостина А. Ангелова - поетеса
Ver

Re: Възпитание - по света и ...у нас

Мнение от Ver »

Чери, като чета това имам чувството, че ми разказваш някакъв филм.
Аз много отдавна бих сложила край на това ....
Аватар
cchery
Завършена форумна мечка
Мнения: 7926
Регистриран на: 19 Авг 2010, 11:12

Re: Възпитание - по света и ...у нас

Мнение от cchery »

Ver написа:Чери, като чета това имам чувството, че ми разказваш някакъв филм.
Аз много отдавна бих сложила край на това ....
Верче, ти какво би направила? Съвсем сериозно питам?
"Умният мислещият човек по правило се съмнява във възможностите си, когато е изправен пред неизвестното."

Радостина А. Ангелова - поетеса
Ver

Re: Възпитание - по света и ...у нас

Мнение от Ver »

cchery написа:
Ver написа:Чери, като чета това имам чувството, че ми разказваш някакъв филм.
Аз много отдавна бих сложила край на това ....
Верче, ти какво би направила? Съвсем сериозно питам?
Бих отписала отдавана детето от там.
Аз се срещнах с далеч по-малки тъпотии (просто не ми идва друга дума в момента) и не му мислих много преди да отпиша Мони от градина.
Но аз така си правя :1062 Лесно взимам "кардинални" решения и после му мисля... и все нещо измислям.
Но вие изкарахте толкова време там ... че си мисля, че още няколко месеца едва ли ще са проблем. Ако ли да, сигурно още не е късно да се прехвърлите в предучилищна ?!
Аватар
cchery
Завършена форумна мечка
Мнения: 7926
Регистриран на: 19 Авг 2010, 11:12

Re: Възпитание - по света и ...у нас

Мнение от cchery »

Ver написа:
cchery написа:
Ver написа:Чери, като чета това имам чувството, че ми разказваш някакъв филм.
Аз много отдавна бих сложила край на това ....
Верче, ти какво би направила? Съвсем сериозно питам?
Бих отписала отдавана детето от там.
Аз се срещнах с далеч по-малки тъпотии (просто не ми идва друга дума в момента) и не му мислих много преди да отпиша Мони от градина.
Но аз така си правя :1062 Лесно взимам "кардинални" решения и после му мисля... и все нещо измислям.
Но вие изкарахте толкова време там ... че си мисля, че още няколко месеца едва ли ще са проблем. Ако ли да, сигурно още не е късно да се прехвърлите в предучилищна ?!
Много отдавна съм си го мислила, но единственият вариант е да я запиша в училище в предучилищна, където групата е до обяд! И опираме до момента, в който няма кой да я прибира....... Аз затова ти се радвам толкова - заради "кардиналните" решения :) :954 . Знаеш, че отдавна дудна, че обмислям да напусна работа.... и при все това не съм взела такова решение. Честно казано моята заплата хич не ни е излишна вкъщи :???: :???:
"Умният мислещият човек по правило се съмнява във възможностите си, когато е изправен пред неизвестното."

Радостина А. Ангелова - поетеса
Ver

Re: Възпитание - по света и ...у нас

Мнение от Ver »

Чери, много добре те разбирам.
Особено напоследък и на нас ни липсва много втората заплата :plezya se
Жалко, че в училището няма занималня (в "нашето" имаше и доста от децата ги взимаха следобяд), но това ти не можеш да го промениш. Иначе нямаше да му мислиш много, много.
И другия вариант, по който сигурно също си мислила: детегледачка за следобеда.
*******************
НО, при положение, че вече ситуацията ви е до болка позната (проблема не е от вчера) и предполагам Бела е свикнала с това (дори може да се чувства специална :idea: :222 ) едва ли има нужда от големи промени именно сега. Може би само би си усложнила живота.
Нали разбираш, идеята на коментара ми беше не да те хвърля отново в размисъл :923
Просто това, което сподели по-горе ми изглеждаше, като сценарии на психария.
Аватар
cchery
Завършена форумна мечка
Мнения: 7926
Регистриран на: 19 Авг 2010, 11:12

Re: Възпитание - по света и ...у нас

Мнение от cchery »

Ver написа:Чери, много добре те разбирам.
Особено напоследък и на нас ни липсва много втората заплата :plezya se
Жалко, че в училището няма занималня (в "нашето" имаше и доста от децата ги взимаха следобяд), но това ти не можеш да го промениш. Иначе нямаше да му мислиш много, много.
И другия вариант, по който сигурно също си мислила: детегледачка за следобеда.
*******************
НО, при положение, че вече ситуацията ви е до болка позната (проблема не е от вчера) и предполагам Бела е свикнала с това (дори може да се чувства специална :idea: :222 ) едва ли има нужда от големи промени именно сега. Може би само би си усложнила живота.
Нали разбираш, идеята на коментара ми беше не да те хвърля отново в размисъл :923
Просто това, което сподели по-горе ми изглеждаше, като сценарии на психария.
О да, Верче, знам че е така:
Ver написа:Нали разбираш, идеята на коментара ми беше не да те хвърля отново в размисъл :923
И ти благодаря, че пишеш! За мен е важно... Да ти кажа честно напоследък и аз си мисля как Бела възприема всичко това и ..... не виждам някаква отрицателна реакция в нея. Т.е. колкото повече мен ме дразнят госпожите, толкова по-често чувам от нея как ги обича :1062 :1062 . Ама то като й ходят по д...то как да не ги обича. Днес като казах на госпожата по английски, че искам да е по-строга с нея и ме зяпна..... защото обикновено родителите й обяснявали колко е чувствително дадено дете и как тя не трябва да се кара и прави забележки. Е, да ама при нас това не даде никак хубав резултат - Бела се научи, че може да си прави всичко иииии дотук с дисциплината.
"Умният мислещият човек по правило се съмнява във възможностите си, когато е изправен пред неизвестното."

Радостина А. Ангелова - поетеса
Аватар
Kleo
Вятър в косите...
Мнения: 15467
Регистриран на: 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: Възпитание - по света и ...у нас

Мнение от Kleo »

cchery написа:Деси, това табло дето си го видяла в училищната стая е ЧУДОВИЩНО! Все едно да дадеш на децата да четат "1984" на Оруел! :1052 :1052 :1052 И това в училище...... ужас! А най-лошото е, че възрастният, който го е окачил там, вярва в него и споделя такова разбиране....... Накъде отиваш, Българийо!...
Съгласна съм, добре че не е в стаята на Алекс, а и неговата госпожа е млада и супер готина :) Та ЗАСЕГА не ни засяга. Което не ми пречи това табло да ми е ТРЪН в очите и да ме държи нон-стоп НАЩРЕК относно посланията, които моят малък ученик получава в училището си!

Държа да отбележа, че съм се объркала с думите, не става дума за списък с добродетели и пороци, както написах преди няколко дни, а за списък с ДОБРИНИ и ЗЛИНИ, иначе другото си е същото: под добрина № 1 се мъдреше послушанието :126 , а под злина № 1 - непокорството :126 Това е положението, мили мои :1053 Така излиза, че послушанието е по-важно качество от честността, добродушието, чувството за справедливост, обичливостта, трудолюбието и т.н., а непокорството е по-лошо дори от жестокостта, мързела, склонността към лъжене и други. Абе думи нямам и спирам вече да се ядосвам.

Чери, много ми е мъчно, че Бели е попаднала на такива "педагози"! Отдавна те чета и отдавна страдам от факта, че факторът КЪСМЕТ явно е от огромно значение за това на какви хора и професионалисти ще попаднат децата ни при допира си до ясла, градина, училище! Прегръщам те силно, целуни слънчицето си от мен! :923
Синът ми е на 18. Изживявам мечтите си. Центрирана и щастлива съм :) Виждам се отново майка.
Ver

Re: Възпитание - по света и ...у нас

Мнение от Ver »

cchery написа: Ама то като й ходят по д...то как да не ги обича. .
Именно :524 Превърнала се е в център на внимание и ги разиграва всички.
Ами, к'во пък толкова? Те учителите й сами са се докарали до там.
Мисля, че си дотук с размислите :222
Сега остава да не им обръщаш толкова внимание, а наесен с песен и КРАЙ с детската :1062
Мисля, че ще празнувате тогава :1062
Аватар
cchery
Завършена форумна мечка
Мнения: 7926
Регистриран на: 19 Авг 2010, 11:12

Re: Възпитание - по света и ...у нас

Мнение от cchery »

Ver написа:
cchery написа: Ама то като й ходят по д...то как да не ги обича. .
Именно :524 Превърнала се е в център на внимание и ги разиграва всички.
Ами, к'во пък толкова? Те учителите й сами са се докарали до там.
Мисля, че си дотук с размислите :222
Сега остава да не им обръщаш толкова внимание, а наесен с песен и КРАЙ с детската :1062
Мисля, че ще празнувате тогава :1062
Хахахах....... май наистина ще празнуваме. Аз лично спирам да се ...... връзвам на приказки!
"Умният мислещият човек по правило се съмнява във възможностите си, когато е изправен пред неизвестното."

Радостина А. Ангелова - поетеса
Аватар
droidd
Философска система
Мнения: 1123
Регистриран на: 10 Юли 2011, 16:26

Re: Възпитание - по света и ...у нас

Мнение от droidd »

Валдорфска педагокика

Валдорфската учебна програма е оригинална цялостна концепция за възпитание и обучение, която поставя в центъра на внимание детето, а не учебния материал. Тя се използва във всички страни по света, като се съобраява и със спецификата на местната култура и среда.

На всеки етап от своето развитие детето притежава различни физически, емоционални и интелектуални характеристики, които изискват различен, съпричастен подход. Така му се помага да расте с усещането, че е пълноправен гражданин на света и да развива способността да оценява случващото се около него като елемент на разнообразието. Тези качества, заедно с разбирането и уважението към личността и културата на другия, играят толкова съществена роля в развитието на индивида, колкото и ангажимента да учи през целия си живот.

Основни принципи в предучилищната работа са поражанието, ритъмът на живот в детската градина (дневен, седмичен и годишен), оборудването на помещенията и материлите, съвместната работа с родителите, смесена възрастова група от 3 до 6 г.

Подражанието е основен път за развитие, възпитание и обучение на човека през първите седем години от живота му. Това, което децата научават най-добре на този етап се предава чрез пример. Учителят съзнава своето нравствено влияние върху детето. Той възпитава не чрез наставления, а преди всичко с това как действа, чувства и мисли.

Ритъмът в щайнеровите валдорфски градини е важен педагогически принцип. Повтарянето на едни и същи дейности през определено време изгражда у децата чувството за сигурност и защитеност. Периодите за концентриращи и отпускащи дейности се редуват ритмично, а повтаряемостта играе ключова роля при създаването на постоянност и стимулирането на паметта. Използват се дневен, седмичен и годишен ритъм.

Дневен ритъм

Денят във валдорфската градина е построен ритмично, пронизан е от своебразен ред. Ако използваме едно образно сравнение, можем да си представим ритъма на деня като редуване на “вдишване”-концентриращи дейности и “издишване”-отпускащи дейности

Седмичен ритъм

Той е свързан с необходимостта от създаване на спокойна, позната и свързана с очакване обстановка за децата. Всеки ден от седмицата има своя основна дейност, провеждаща се от възпитателя по време на свободната игра, към която децата, водени от импулса на подражание, свободно се включват, като напр. рисуване с акварели, моделиране, работа с вълна, правене на играчки, месене на хляб, чистене на стаята или градината.

Годишният ритъм се изгражда според цикъла на годишните времена и основните празници в тях, повтарящи се всяка година. Всеки период включва свой характерен набор от игри, песни, стихове и приказки. Така нито едно от времената на годината не минава незабелязано. Всички тези преживявания имат своята кулминация в празника, който се състои от подготвителна част, основна - самият празник и отзвучаването му.

Обстановка и атмосфера

През първите години от живота на детето изключително силно въздействие му оказват външните впечетления и заобикалящата го околна среда. Ето защо във валдорфската градина се обръща специално внимание на обстановката, с която е заобиколено детето. Един от основните принципи е: всичко до което се докосва да бъде от естествен природен материал, а във всичко, което вижда да доминират меките форми и пастелните цветове. Голямото пространство на стаята се разделя на по-малки кътове за работа и игра.

Оборудване на помещението

Дървени преносими стойки, мебели за кукленски къщи, открити лавици, многофункционални дървени масички, столчета и шкафчета, плетени кошници, дървени и керамични съдове, които създават много уют и топлина.

Играчки за свободна игра

Кукли от естествени материали, различни видове за различните възрасти, кукли за игра на театър, дървена или керамична посуда за кукленската къща, дървени играчки и возила.

Материали за игрите

Парчета плат от естествен материал, връвчици, парчета нарязано дърво за конструктор, пънчета и клони, шишарки, орехи, жълъди, пера, миди, камъчета.

Съвместна работа с родителите

Успешната работа в детската градина е невъзможна без включването на родителите в този процес. Учителите във валдорфските градини се стремят да работят в сътрудничество със семействата на децата. Създават се контакти чрез ежедневни разговори, родителски срещи, беседи на теми, отнасящи се до възпитанието на децата, включване на родителите в различни дейности на детската градина. Учители и родители работят в единство, за да не се поставят децата в противоречиви ситуации и да могат да израстват в подходяща за тях среда.

Смесена възрастова група

Важна особеност във валдорфската детска градина е нейният смесен състав. В нея се включват деца от 3 до 5, 6 г. и една предучилищна група. Многогодишният опит с такива групи в валдорфските градини доказва ценността на този подход. По- малките се учат да подражават на по-големите, а по-големите се грижат и оказват помощ на по-малките. Работата в смесена група изисква голямо майсторство от педагога при организирането на всяка дейност. Обичайната практика е работата на подгрупи като се включват двама възпитатели.

Основни занимания с децата

Хоровод (пеене и игри в кръг)

На тази дейност е отделено специално място в живота на децата. Провежда се всеки ден и продължава от 15 до 30 мин. Това е занимание, подготвено предварително от учителя. Литературно-музикална композиция включва игри, песни, стихове, дори и приказки на определена тема. Децата са в кръг и техните движения са имитативни в съответствие с текстта. Съдържанието на хоровода е в зависимост от образователното съдържание. Оказва разностранно въздействие върху развитието на речта, мисленето, паметта, волята и социалните контакти на детето.

Свободната творческа игра

е естествен път за овладяване на разнообразни умения и навици. Тя разкрива хоризонти за развитието на фантазията и въображението. В нея детето изпитва разнообразни емоции, претворява опита си и овладява различни социални роли. По време на общуване в игровите ситуации се упражнява и усъвършенства речта и дтето се насърчава към изобретателност и инициатива. Свободната игра е задължителен елемент от ритъма на деня във валдорфската градина.

Игри с пръсти

Игрите с пръсти се използват всеки ден в детската градина. Те развиват фината моторика на ръката, като оказват влияние за развиване на тактилните усещания, на речта и на интелекта. Действията на децата при тези игри се основават на подражанието на възрастния и се използват, когато децата имат нужда да се съберат и концентрират.

Рисуване с акварел

Рисуването е дейност, при която децата не бива да подражават. Предполага се, че в рисунките детето отразява своето вътрешно състояние и етапа на своето индивидуално развитие. Светът, който ни заобикаля, е изпълнен с цветове и всеки цвят има свой собствен език. При заниманията с акварел се използва техниката “мокро върху мокро”, като най-важното е да се създадат условия за преживяване качествата на цветовете. Тази техника позволява на децата да смесват цвтовете с лекота и да ги съчтават хармонично. Не се правят оценки за постигнатото, а рисунките се събират и на края на годината се подаряват на децата и родителите.

Рисуване с пастели

Във валдорфската градина децата рисуват с восъчни пастели с правоъгълна форма, за да използват и широката, плоска част. Рисуването с пастели дава по-подвижна картина, съответстваща на образното мислене на децата в предучилищна възраст. В тези рисунки детето само открива своите образи и в това трябва да му се даде пълна свобода. Детските рисунки са своебразни знаци, които показват степентта на развитие. Във валдорфската градина на достъпно място винаги има пастели и хартия, за да могат децата да рисуват, когато пожелаят.

Моделиране

Моделирането се провежда като занятие веднъж седмично. Възпитателят моделира заедно с децата, като демонстрира начина на работа с материала. Използва се пчелен восък , който има укрепващ здравето ефект. Пчелният восък се загрява на водна баня и след като се размекне, се раздава на децата. Те моделират каквото пожелаят.

Апликиране

Децата изработват колажни пана и картини от различни материали: цветни хартии, платове, непредана вълна, листа, кори, сухи цветя, жълъди и клонки. Учителят демонстрира техниката на работа. После децата сами създават разнообразни композиции и сюжети.

Музика: пеене и свирене

Музиката и пеенето присъстват през цялото време в детската градина и придружават много от дейностите на деня. През първите години музикалните способности се развиват чрез подражание. Възможности за музикално възпитание дават хоровода, както и различните игри. Така музиката се съчетава с движения и образи, което спомага за нейното запаметяване и възпроизвеждане. Използват се квантовата (пентатонна) музика и народния фолклор; мелодиите са лесни и скоро стават любими на децата.
Добре е да се използват инструменти, издаващи звуци, близки до детската душа. А това са арфата и дървената блок-флейта. Използват се и народни струнни, духови и ударни инструменти.

Приказки

Приказката се използва като възпитателно средство и заема важно място в живота на децата.У детето преобладава образното мислене и затова приказката е чудесна духовна храна. Тя развива детското въображение, обогатява емоционалния живот и възпитава добродетели. Подбират се приказки, които съответстват на определено съдържание от годишната програма, на възрастта, годишното време или предстоящия празник. Важно е приказката да бъде разказвана устно, всеки ден в продължение на повече от седмица, за да могат децата да се вживеят силно в приказните образи.

Драматизация на приказки

Обикновено веднъж в месеца, точно преди съответния празник, за децата се организира куклен театър, който се подготвя от учителите, понякога с помощта и на родителите. Чрез кукления театър фантазията на децата оживява, става по-богата и разностранна. Той подтиква децата към разказване и към творчество. Следвайки принципа на подражанието децата пренасят спектакъла в свободната творческа игра, затова е много важно драматизираните приказки да са много добре подбрани от възпитателят.

Групата живее като едно голямо семейство и се занимава с необходимите за дома дейности: подреждане и почистване на помещенията, грижи за цветята, ремонтиране на счупени играчки и на кукли, сервиране на масата, месене на хляб, украсяване на стаята за празника и др. Възпитателят трябва да владее разнообразни умения в области от различни занаяти . Изключително важно е за децата да им се даде възможност да наблюдават и да участват в различните работни процеси. Могат да се канят и хора с различни професии и занаяти.
Всяка група има малка градинка. Непосредственият контакт на детето със света на растенията и животните, екологичната насоченост на заниманията, оказват благоприятно възпитателно въздействие.

Организационните форми и методите на възпитание и обучение във валдорфската програма съответстват на нейната хуманна същност. Стремежът й е насочен към изграждането на свободен в мисленето човек, творец на собствения си живот, съпричастен към природните и социалните явления, който с отговорност осъзнава себе си като част от света. Учителите осъзнават собственото си нравствено влияние върху децата и се стремят да изграждат добри навици, достойни за подражание. Валдофската педагогика се отличава преди всичко с това, че нейните цeли се въплътяват действено в цялостия живот на възпитание и обучение в детската градина.


информацията е копната от
http://www.anthrobg.net/viewforum.php?f=121" onclick="window.open(this.href);return false;
Публикувай отговор