Който се страхува от мечки, го е шубе!!!


    

В помощ на кандидат-гимназистите

Re: В помощ на кандидат-гимназистите

Мнениеот cchery » Вто 10 Окт 2017, 08:27

Kleo написа:Е, как е? Минаха ли ви входните нива?


При Коко и Бела минаха. Те и двамата изпуснаха да направят поне по два теста заедно с класовете си, заради екскурзията до Чехия около 22-и септември. И поради тази причина Коко има 2 на входното по химия, защото...... не е разбрал кога е втората дата за теста, и не го е правил, а госпожата се е ядосала, и му е писала директно двойка :1139 :1139 . А на Бела ѝ остава да направи ВН по математика. Иначе, на тези НВ, които са минали и двамата са със среден успех 5,50, което е добре.

Тази година, т.к. вече съм си у дома, виждам и разбирам на каква безотговорност са способни децата ми.... Ако това са ученици с отличен успех (а успехът на Коко и Бела е такъв) и този успех се постига с минимум старания и писане на домашни, то пробойните в образователната ни система, са абсолютно непоправими...... НЕПОПРАВИМИ.... В момента се опитвам да "обърна" хода на събитията и намалявам до минимум времето, което и двамата прекарват на телефоните си, за да се конвертира то във време за учене....., но не мога да кажа, че това ме радва.... Защото се усещам сама и самотна в този процес - без изисквания и контрол от страна и на учителите, всичко е обречено. За съжаление.

При Коки тази година има 2 интересни нови предмета - техническо чертане и електротехника :1062 :1062 .... да го видя как ще се справи.

Деска, сподели за училището, към което Алекс се е насочил след 7-и клас. :954 Така де, аз знам, но.... пък другите не са чували.
Изображение

"Когато видиш, че някой загърбва собствения си живот и този на децата, за да е сигурен, че ще оздравееш – това означава много. Тогава разбираш, че трябва да се бориш."

Стилиян Петров (капитан на НО по футбол на България)
Аватар
cchery
Завършена форумна мечка
 
Мнения: 7029
Регистриран на: Чет 19 Авг 2010, 11:12

Re: В помощ на кандидат-гимназистите

Мнениеот Kleo » Вто 10 Окт 2017, 12:38

Този негов избор се препотвърди в събота вечер :222
Честно казано, много съм доволна, че заедно стигнахме до решение какво е неговото желание след 7. клас :222
Съвсем скоро вече предстои реално да го запишем на курс по рисуване, имаме и близка, която е художничка и подготвя деца, така че :954

Алекс учи в основно училище, тоест няма опция той да продължи в същото училище занапред, 7. клас са най-високият клас, те в момента са най-големите. В същото време не го влече нито една наука, нито езиците, нито математиката. Общо взето той е силен и добър само по различните спортни дисциплини, по музика и по изобразително изкуство. Рисува добре и с удоволствие, още от малък е така. Двама от прадядовците му са били художници по професия, така че и в гена му го има. И така, с него разгледахме всички професионални гимназии /да се разбира - бившите техникуми/ в София, за да се ориентираме накъде да се насочим след 7. клас. Моята цел е да отиде да учи някъде, където ще може да прояви и да развива естествените си дарби и където ще се чувства разбиран и поощряван. Тъй като той определено не е академичен тип, според трима ни /Алекс, Хри и аз/ не е подходящо да учи в езикова, математическа или природо-математическа гимназия.

След като разгледахме подробно техникумите, той си хареса /и ние с Хри одобрихме избора му/ Национална гимназия по приложни изкуства "Свети Лука" - сайтът й можете да видите тук - цък!

Ани, тази тенденция я забелязвам, уви!!!, още откакто Алекс почна да учи в 1. клас.
Нещата са много ... изпуснати ... и според мен.
А няма начин родители като нас с теб да се борим със самите учители.

Примери имам много. Например учителят на Алекс по английски език е на 25 години. И не държи учениците му нито да имат тетрадка-речник, нито да пишат новите думички по няколко пъти или реда, за да ги запомнят. Поставих въпроса на родителската среща. Учили по нов тип програма, не било нужно да пишат толкова много. Еми като самите учители го карат ларж понякога и не държат например на попълнени учебни тетрадки и други неща, ние ли да държим на тези неща?!
Синът ми е на 13. Ах, колко го обичам! Децата са щастие и отговорност...
Живееща мечтите си. Центрирана в собственото си сърце. Блажена.
Изготвям хороскопи - за повече информация - на лични.
Kleo
Вятър в косите...
 
Мнения: 11057
Регистриран на: Пет 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: В помощ на кандидат-гимназистите

Мнениеот dexter » Вто 10 Окт 2017, 16:01

Kleo написа: Поставих въпроса на родителската среща. Учили по нов тип програма, не било нужно да пишат толкова много. Еми като самите учители го карат ларж понякога и не държат например на попълнени учебни тетрадки и други неща, ние ли да държим на тези неща?!

Това е моята драма с английския, който Яна учи в училище и за съжаление на курсовете в Британика. Думите не се учат да се пишат, също така не се учат да се превеждат на български. Учат се какво означават чрез обяснение на английски. Т.е. по съвсем различен начин от начина, по който аз съм учила. и понеже аз съм научила английския доста добре, си мисля, че моят начин е единственият правилен :lol: . Цялата минала година досаждах в Британика, откъдето така и не успяха да ми обяснят каква е тази нова методА! Накрая питах една друга учителка и тя ми каза, че това е съвременното течение в изучаването на езици - децата се учат да мислят на езика, а не да мислят на български и после да превеждат на английски (както понякога се улавям, че правя аз). Все още имам големи резерви към този метод, но е факт, че много деца разбират и говорят с лекота. Не мога да преценя за писането, предполагам, че и там му намират колая.
Та мисълта ми беше, че не е проблемът в учителите по английски или поне не е само в тях. Е, преполагам, не пречи да изискват малко повече писане, но пак е въпрос на преценка. В нашия клас е обратната ситуация - госпожата изисква, но 80% от родителите не упражняват дори минималния контрол върху домашните на децата си. А не може да се каже, че родителите са слабообразовани, мързеливи и прочие. Не знам какъв е проблемът, предполагам не е само един. Най-вече хората нямат време, изморени са, а от там нямат и желание да се занимават допълнително с деца, които гледат как да изклинчат. Съдя по Яна - тя по принцип учи и държи да знае, винаги да е с домашни. Но като започне да се мотае през почивните дни, може да ми скъса нервите. Не искам да си представям какво би било с не толкова мотивирано дете като моето :lol: .
Аватар
dexter
Философска система
 
Мнения: 1337
Регистриран на: Вто 19 Окт 2010, 12:14

Re: В помощ на кандидат-гимназистите

Мнениеот Kleo » Сря 11 Окт 2017, 15:30

Декс, дай, Боже, да е така:

dexter написа: ... това е съвременното течение в изучаването на езици - децата се учат да мислят на езика, а не да мислят на български и после да превеждат на английски ... е факт, че много деца разбират и говорят с лекота. Не мога да преценя за писането, предполагам, че и там му намират колая ...


Колкото до родителите - честно казано, и аз съм изумена от поведението и държането на някои от тях по време на родителските срещи :1215
Синът ми е на 13. Ах, колко го обичам! Децата са щастие и отговорност...
Живееща мечтите си. Центрирана в собственото си сърце. Блажена.
Изготвям хороскопи - за повече информация - на лични.
Kleo
Вятър в косите...
 
Мнения: 11057
Регистриран на: Пет 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: В помощ на кандидат-гимназистите

Мнениеот cchery » Чет 12 Окт 2017, 09:35

dexter написа:
Kleo написа: Поставих въпроса на родителската среща. Учили по нов тип програма, не било нужно да пишат толкова много. Еми като самите учители го карат ларж понякога и не държат например на попълнени учебни тетрадки и други неща, ние ли да държим на тези неща?!

Това е моята драма с английския, който Яна учи в училище и за съжаление на курсовете в Британика. Думите не се учат да се пишат, също така не се учат да се превеждат на български. Учат се какво означават чрез обяснение на английски. Т.е. по съвсем различен начин от начина, по който аз съм учила. и понеже аз съм научила английския доста добре, си мисля, че моят начин е единственият правилен :lol: ..

Аз също имам проблеми точно с това, което съм удебелила от поста ти, Декс! От друга страна, в момента никой (освен само на частни уроци) не преподава език по старата метода, по която и аз съм учила. Лоша или добра, и тази дава резултати. Дори удивително за мен, дава добри резултати. Но само, ако е спазено (извечното) условие - в процеса на учене да участват двама: учителя и УЧЕНИКА..... Иначе, ако ще да се измисли мега-хипер-ултра яка система, знания с фуния в тиква не се наливат....

Аз харесвам и намирам за полезен този нов начин на заучаване на думите - да не се превеждат на български, а да се обясняват с други думи на английски. Дори навремето първата ми учителка по английски в гимназията в Горна се беше усетила за този начин на ускоряване на изучаването на езика, и докато бяхме с нея 2 години, така го учехме. По-трудоемко е, но за сметка на това получаваш добър речников запас.

Но аз продължавам да твърдя, че думите на английски трябва да се пишат по 10 пъти... не виждам иначе начин да се научат. Особено, когато учещият не живее и не учи в англоезична среда. И признавам - и аз се срещнах с учители, в чиито изисквания не влиза писането на думи.... и Коки определено спазва точно тези изисквания :126 :126 .

И нещо интересно - от тази година в училище Бела почна да учи втори чужд език - записахме я на немски. Госпожата им е доста възрастна ииииии.... какво?!?! :1028 :1028 :1028 жената работи по системите за изучаване на чужди езици от моето време :1216 :1216 :1216 ... Кара децата да пишат думите по 10 пъти и ги въвежда в граматиката на немски дотолкова, доколкото формите и граматическите структури са им преподавани и на български, т.е. не ги кара да запаметяват като роботи някакви неща......

Kleo написа: Еми като самите учители го карат ларж понякога и не държат например на попълнени учебни тетрадки и други неща, ние ли да държим на тези неща?!

Деска, аз държа на тези неща, но........ не издържам вече.... Това е истината. Да, това не е наша работа!!!

Страхотен избор за Алекс сте направили - ще стискам много силно палци да се развива в тази посока и да положи успешно изпитите, за да влезе в желаната гимназия. Дано да са му интересни уроците по рисуване.

А пък мама и тати да се замислят и да купят на детето хубав компютър и таблет за рисуване от марка WACOM. Щом ще влиза в тази гимназия и с тази насоченост за специалност, със сигурност ще изучават компютърна графика и дизайн и гарантирам, че без добра машина, на която да вървят фотошоп и илюстратор, няма да има добри резултати! :)
Изображение

"Когато видиш, че някой загърбва собствения си живот и този на децата, за да е сигурен, че ще оздравееш – това означава много. Тогава разбираш, че трябва да се бориш."

Стилиян Петров (капитан на НО по футбол на България)
Аватар
cchery
Завършена форумна мечка
 
Мнения: 7029
Регистриран на: Чет 19 Авг 2010, 11:12

Re: В помощ на кандидат-гимназистите

Мнениеот Kleo » Чет 12 Окт 2017, 10:07

Тепърва ще влизаме в час какво ще му трябва занапред, и двамата хал хабер си нямаме, честно казано, Черита! :1028

И аз държа на тези неща с езиците, но ... , Алекс просто не ме слуша мен, щом като господинът му иска друго. Това е.

Но виж, математиката и българският - там съм желязна. Уча заедно с него и толкова. Той откри миналата година, че действително има напредък, когато учи и се подготвя, и се упражнява, с постоянство. Определено все пак си повиши успеха. Тази година също ще съм непреклонна. БЕЛ и математика, без уроци, но с МЕН, ще учи много. Все пак ще има НВО, нали така? И нищо, че ще се подготвя по рисуване, това не означава ни най-малко, че ще е в ущърб с основните дисциплини. Да си знае. Иначе не спира да носи шестици по физическо, покриват някакви нормативи сега, страшно е доволен, горд и щастлив от това. И аз се радвам за него, разбира се. Но нормално - други са ми приоритетите.
Синът ми е на 13. Ах, колко го обичам! Децата са щастие и отговорност...
Живееща мечтите си. Центрирана в собственото си сърце. Блажена.
Изготвям хороскопи - за повече информация - на лични.
Kleo
Вятър в косите...
 
Мнения: 11057
Регистриран на: Пет 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: В помощ на кандидат-гимназистите

Мнениеот Kleo » Сря 18 Окт 2017, 07:52

В петък следобед е първият урок по рисуване на Алекс, много се вълнуваме всички вкъщи!
Събираме негови рисунки, учителката ги поиска, да се запознае с личния му стил.
На момента ще му даде някаква конкретна задачка също така... :222
Синът ми е на 13. Ах, колко го обичам! Децата са щастие и отговорност...
Живееща мечтите си. Центрирана в собственото си сърце. Блажена.
Изготвям хороскопи - за повече информация - на лични.
Kleo
Вятър в косите...
 
Мнения: 11057
Регистриран на: Пет 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: В помощ на кандидат-гимназистите

Мнениеот Kleo » Чет 26 Окт 2017, 09:51

Утре ще му е второто занятие по рисуване.
За домашно има да нарисува ябълка и есенно листо.
Утре ще ходи и ще се върне сам от художничката /учителката му по рисуване/.
Синът ми е на 13. Ах, колко го обичам! Децата са щастие и отговорност...
Живееща мечтите си. Центрирана в собственото си сърце. Блажена.
Изготвям хороскопи - за повече информация - на лични.
Kleo
Вятър в косите...
 
Мнения: 11057
Регистриран на: Пет 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: В помощ на кандидат-гимназистите

Мнениеот Kleo » Нед 26 Ное 2017, 14:32

Вчера се отдадохме на химия.
Днес - на математика.
Тази седмица му предстоят контролни на цели раздели по тези два предмета и затова му помагам, учим заедно, упражнява се.
Синът ми е на 13. Ах, колко го обичам! Децата са щастие и отговорност...
Живееща мечтите си. Центрирана в собственото си сърце. Блажена.
Изготвям хороскопи - за повече информация - на лични.
Kleo
Вятър в косите...
 
Мнения: 11057
Регистриран на: Пет 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: В помощ на кандидат-гимназистите

Мнениеот Kleo » Сря 29 Ное 2017, 15:53

Получих от бг-мамма тази важна за нас информация, планирам да идем в събота, сигурно ще е сутринта още:

Ден на отворените врати и коледен базар в НГПИ "Св. Лука" на 02.12. от 10 до 15,00 часа.

Иначе Алекс ходи на курса по рисуване всеки петък. Учителката му дава домашни. За петък има да нарисува гърне и портокал, със светлосенки.
Синът ми е на 13. Ах, колко го обичам! Децата са щастие и отговорност...
Живееща мечтите си. Центрирана в собственото си сърце. Блажена.
Изготвям хороскопи - за повече информация - на лични.
Kleo
Вятър в косите...
 
Мнения: 11057
Регистриран на: Пет 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: В помощ на кандидат-гимназистите

Мнениеот Kleo » Чет 30 Ное 2017, 15:51

Уви, още една двойка по математика.
Алекс е доста сдухан, аз го успокоявам.
Лошото е, че много учихме през уикенда.
Синът ми е на 13. Ах, колко го обичам! Децата са щастие и отговорност...
Живееща мечтите си. Центрирана в собственото си сърце. Блажена.
Изготвям хороскопи - за повече информация - на лични.
Kleo
Вятър в косите...
 
Мнения: 11057
Регистриран на: Пет 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: В помощ на кандидат-гимназистите

Мнениеот Kleo » Пет 01 Дек 2017, 16:19

http://ngpisvetiluka.com/gallerygrafic.html - информацията от НГПИ "Св. Лука" за Деня на отворените врати

http://ngpisvetiluka.com/static.html - и пак оттам, относно Приема :222

Лилия Балева, Директор, за повече информация относно кандидатстването - на тел.: 0894 76 56 76
Синът ми е на 13. Ах, колко го обичам! Децата са щастие и отговорност...
Живееща мечтите си. Центрирана в собственото си сърце. Блажена.
Изготвям хороскопи - за повече информация - на лични.
Kleo
Вятър в косите...
 
Мнения: 11057
Регистриран на: Пет 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: В помощ на кандидат-гимназистите

Мнениеот Kleo » Нед 03 Дек 2017, 12:28

"Искам да съм началник с хубава заплата"

Младежите в София масово си представят работа в лъскав офис, която задължително е добре платена.

Александра Джандева | 20 Март 2014

Искам да съм началник и да получавам поне 1000 лв. заплата. Така изглежда стандартното кариерно желание на повечето ученици в столицата. Младежите масово си представят работа в лъскав офис, задължително добре платена и най-важното – те да командват парада. Рядко ще чуете ученик, който мечтае да стане хлебар, земеделец или шлосер.

Поговорката – "Учи мама, за да не работиш", още е на мода казва Клара Милошева, ръководител на Центъра за кариерно ориентиране в София. Това е само един от всички 28 кариерни центъра в страната, създадени по проект на МОН.

Консултантите в тях имат бойната задача да помогнат на младите хора да намерят своята професия и да запълнят огромната пропаст в кариерното ориентиране.

Елитно, лъскаво, престижно

В 7, 11 и 12 клас посещенията на консултантите са най-важни, защото по това време децата правят първите си стъпки в кариерата и имат най-много въпроси. "Ние нямаме право да даваме съвети, можем да подкрепим избора им, да дадем насока, да разширим светогледа, но не можем да вземем решението вместо тях", казва Клара Милошева.

В София все още масово явление е седмокласниците да се стремят към елитните езикови гимназии. Това е и причината в столицата да има професионални училища със затихващи функции, защото децата нямат интерес да учат там.

Често се случва родителите на седмокласници да идват и да питат кои са най-престижните гимназии и как детето им да влезе там. Истината е, че в тях децата получават богата езикова култура, добри навици за учене, но не и специалност.

"Влизайки в тези най-желани гимназии, на практика младежите отлагат с още пет години взимането на голямото решение в професионален аспект", казва Милошева. Абсолютно същото се случва и в университета, където лошият или случен избор на специалност е равен на години професионално лутане.

Кажи ми колко плащаш

Когато влязат в клас на гимназисти кариерните консултанти отговарят от упор на няколко базисни въпроси. "Задължително питат за бъдещата си реализация след като завършат. Не пропускат и въпроса за това коя е най-добре заплатената професия в България и каква е заплатата", разказва Клара Милошева. Най-честата стартова сума, която младежите посочват е 1000 лева.

Като психолог Милошева разяснява, че това е последица от малките заплати на родителите – децата наблюдават реалността и не искат да повтарят същия модел на ограничения и лишения. В 12 клас също има мода и тя е, че децата масово искат да учат в чужбина. Оставането в български университет се счита за компромис и е на крачка от определението за провал.

Ти не си моя грижа

Според Клара Милошева, гладът за хлебари, сладкари, учители и инженери ще остане, защото няма влечение към тези специалности. В момента младежите масово се захласват по мениджърите и бизнесконсултантите.

И понеже това са сравнително нови за България професии, кариерните консултанти се опитват чрез игри да покажат какво точно прави един мениджър. Много деца претендират за лидерски постове, разказва Клара Милошева, но когато трябва да поемат отговорност за собственото си решение не могат или директно отказват.

"Разбираме го докато представяме различните професии. Работата на мениджърите, например, изглежда силно примамлива. Когато разкажем на учениците, че това е човекът, който носи отговорност, както за собствените си грешки, така и за тези на екипа, стандартният отговор е - "Абсурд, нека си трошат главите!".

Едва когато пораснат, по-разумните млади хора започват да избират съзнателно работата в екип и да си дават сметката, че носенето на отговорност е "сериозна задача", казва ръководителят на кариерния център.

От първо лице

Мариян Димитров и Димитър Арсов са гимназисти във Френската гимназия в столицата. И двамата се интересуват главно от университетите в чужбина. Четат в интернет, ровят във форуми и различни сайтове, но предимно разчитат и се доверяват на техните приятели, които вече учат навън и могат да споделят опит от първа ръка.

Митко признава, че за да се ориентира, има нужда от повече информация. Смята за нормално в 11 клас още "да си търси пътя и да се двоуми". Мариян допълва, че "в училището боцваш от всичко, да видиш какво е, изискват от теб едно ниво и ти малко се разпокъсваш, няма я тази насоченост към нещо, което да ти се превърне в специалност".

И двамата са били при педагогическия съветник на езиковата гимназия Силвана Йорданова. Една от многобройните й задачи е да им помогне в избора на професия. За целта отскоро в гимназията разчитат на кариерни тестове и Силвана е дала на Митко и Мариян да ги попълнят.

Младежите не са много убедени, че виждат себе си в получените резултати, но се радват, че вече имат поне една опорна точка и повод да се замислят сериозно накъде да поемат. Имат въпроси и търсят своите отговори. От там насетне всичко зависи от тях.

Съветите са безплатни
Центърът за кариерно ориентиране в София се намира в сградата на Професионална гимназия по облекло "Княгиня Мария Луиза". Имат сайт и фейсбук страница.

По график консултантите трябва да обиколят всички столични училища в рамките на двете години на проекта. В часа на класния обучените специалисти провеждат с децата различни психологически интерактивни упражнения във вид на игра. Задължително ги канят и на индивидуални консултации. Имат си компютърна зала, в която са добре дошли деца, техни приятели и родители. Всичко е безплатно.

Децата имат пълен достъп до база с всичко, което ги вълнува – училища, специалности, университети.
Важно е да се знае, че консултантите не подреждат училищата по рейтинг и не казват кое е най-доброто. Те само правят информацията по-достъпна и систематизирана.

А това, което най-често се случва в центъра е, че младежите неусетно превръщат срещите в психотерапия. "Защото не сме научени да взимаме решения и ни е страх от грешки. Затова нашата работа е да им подадем ръка навреме", казва Клара Милошева.
Синът ми е на 13. Ах, колко го обичам! Децата са щастие и отговорност...
Живееща мечтите си. Центрирана в собственото си сърце. Блажена.
Изготвям хороскопи - за повече информация - на лични.
Kleo
Вятър в косите...
 
Мнения: 11057
Регистриран на: Пет 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: В помощ на кандидат-гимназистите

Мнениеот Kleo » Вто 12 Дек 2017, 10:05

Уффф, защо си пиша тук съвсем самичка? :oops:
Синът ми е на 13. Ах, колко го обичам! Децата са щастие и отговорност...
Живееща мечтите си. Центрирана в собственото си сърце. Блажена.
Изготвям хороскопи - за повече информация - на лични.
Kleo
Вятър в косите...
 
Мнения: 11057
Регистриран на: Пет 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: В помощ на кандидат-гимназистите

Мнениеот Kleo » Пет 15 Дек 2017, 13:40

Има 9 типа интелигентност. Проверете коя притежавате.

Изображение

Интелигентността е нещо, което всички искаме да притежаваме, но трудно можем да обясним какво представлява.

В Уикипедия намираме следното определение за интелигентност: потенциалната (вродена) способност на даден съзнателен индивид да прави изводи (умозаключения) върху дадена информация. Степента на интелигентност не зависи от количеството информация (знания и опит) натрупана от индивида

Как в такъв случай уж интелигентни хора не са способни да изпитат съчувствие? Или пък не могат да се справят с научаването на чужд език? И как интелигентният музикант не може да се справи с разрешаването на проблемите, с които се занимава интелигентният програмист?

Тестовете за интелигентност се оказват сериозна трудност за хора, които владеят по няколко езика и са добри специалисти в своята си област. Къде е причината?

Обяснението е дадено отдавна от психолога Хаурд Гарднър, само трябва да си го припомним. В книгата си „Теория за множествената интелигентност“, той обяснява, че има различни типове интелигентност, независими една от друга.

Според него всички човешки същества притежават всички типове интелигентност, но развити в различна степен.

В галерията ни вижте кои са 9-те типа интелигентност и споделете с нас към кой тип интелигентни хора спадате вие...

Лингвистична – това е умението да се борави с думи както писмено, така и говоримо. Хората с лингвистична интелигентност могат да се изразяват добре, систематични са, усещат добре закономерностите, четат и пишат правилно. Имат добра памет, добри презентатори са, не се стесняват от публика. Лесно учат чужди езици, а новата информация възприемат най-добре под формата на беседа.

Логико-математическа – програмисти, математици, счетоводители, статистици притежават този тип интелигентност. Те боравят добре с числа, имат абстрактно мислене, точен и аналитичен ум. Възприемат информация по-добре, ако е представена под формата на диаграми, таблици или инфографики.

Музикална – Човек, който притежава развита музикална интелигентност, лесно запомня мелодии и е способен да ги възпроизведе. Той е възприемчив към ритъма. Такива хора са изпълнители, диригенти, композитори. Хората с музикална интелигентност се вслушват и в ритъма на речта. За тях е важно не само какво сте казали, но и с каква интонация, как точно са прозвучали думите ви.

Телесно – кинетична – Тя включва умението да се използва тялото за самоизразяване, да се предават чувствата и емоциите чрез движения (атлет, танцьор, актьор), да се използват ръцете за трансформиране на разнообразни предмети (занаятчия, скулптор, механик, хирург). Те са много сръчни и бързи в действията си. Хората с такава интелигентност имат бързи реакции, боравят добре с различни предмети и инструменти. Сръчни са. По-лесно им е да научават нови неща като ги правят или прилагат на практика. Съзерцанието не е силната им страна, ходенето на изложба не ги привлича. Дават вид на разсеяни, но то е защото им е наистина трудно да държат тялото си неподвижно.

Визуално – пространствена – Дарбата да се възприема света визуално, да се анализира тази информация и да се трансформира пространството. Притежателите на този тип интелигентност имат усет за цветовете, формите, линиите и отношенията между обектите. Възприемат информацията много по-лесно като изображение или диаграма.

Изображение

Междуличностна – Умението да се долавят настроенията, мотивите, намеренията и чувствата на другите хора. Способността за комуникация, т.е. обмяната на информация с другите хора по вербален и невербален начин, чрез езика на жестовете, музиката и речта. Хората с такъв тип социална интелигентност се разбират лесно с околните, имат много приятели и предпочитат да играят ролята на арбитри в спорове и конфликти. Понякога могат да използват способността си, за да манипулират другите. Обичат екипната работа, отборните спортове и шумните приятелски компании.

Вътреличностна – Точно усещане на самия себе си, разбиране за силните и слабите си страни, ограничаващи убежденията, мотивациите, настроенията и желанията, както и емоции. Високо ниво на самоконтрол, саморазбиране и самооценка (психолог, психиатър, философ). Често такива хора са по-затворени, но целеустремени. Чести губят вътрешната си хармония заради непрестанния самоанализ, на който се подлагат. Предпочитат да имат самостоятелност в работата си, да се самоорганизират.

Натуралистична – Натуралистите имат способността да разбират природата и да долавят закономерности; да се ориентират сред много живи организми, също така са чувствителни и внимателни, интересуват се от определени характеристики на обкръжаващия ги свят. Хора с такава интелигентност става еколози, метеоролози, геолози, ветеринари. Връзката с природата ги прави истински щастливи.

Екзистенциална – това е способността и склонността да се формулират въпроси за смисъла на живота, смъртта, съществуването на Бог. Повече за последния тип можете да прочетете тук :222



Видове Интелигентност




Всеки родител мечтае за успешната реализация на своите деца, както и всеки учител се стреми да предаде своя опит на учениците си, за да станат те самостоятелни, успешни и ненадминати в това, което правят.

Калифорнийският психолог и преподавател Томас Армстронг цитира историята за животните, които решили да правят училище, за да усвоят различни полезни умения. Те трябвало да усвоят катерене, летене, тичане, плуване, копаене. И тъй като не успели да се споразумеят кое от тези умения е най-важно за тяхното съществуване, решили, че всички животни ще се учат на всичко по една и съща програма.

Какво станало?

Заекът – иначе шампион по бягането, за малко не се удавил в часа по плуване. Горкият дългоушко толкова се изплашил от това, че даже никога след това не могъл да тича пак бързо.

Орелът като фантастичен летец пък в часа по копаене въобще не могъл да се справи със задачата да направи тунел толкова добре, така че се наложило да взема допълнително уроци. Това, не само че му отнело много време, но и го изнервило и травмирало до такава степен, че той забравил да лети.

Същото се случило и с останалите животни, защото в общата програма те не могли да изявят своите уникални таланти.

По подобен начин е устроена образователната система днес. Тя е масова и такива са й възможностите.

Хората усвояват знанията по различни начини. Всеки има свои уникални умствени способности и таланти. И ние в ролята си на учители или родители трябва да се съобразим с това.

Теорията за множеството интелигентности е развита от Хауърд Гарднър (професор по когнитивно развитие и педагогика в Харвардския университет) в книгата му Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences (публикувана през 1983 г.). Теорията оспорва тезата, че човешката интелигентност може да бъде измерена с един показател като коефициент на интелигентност (IQ). Според нея всеки индивид се развива паралелно, но с различна скорост, в различни сфери на интелигентност.

Първоначално идентифицираните от него видове интелигентност са:

• Вербално-лингвистична интелигентност - свързана е с говоримия и писмен език. Хора с висока лингвистична интелигентност обикновено са добри в четенето, писането и разказването на истории. Възприемат по-лесно като четат, си водят записки, слушат лекции, участват в дискусии и дебати. Чуждите езици им се удават по-лесно. (виж тук)

• Логическо-математическа интелигентност – свързана е с логика, абстракции, обосновки и числа. Обикновено хора с развита такава интелигентност са добри в математиката, шаха, програмирането и други логически или изчислителни дейности. Това е сферата в теорията на Гарднър, която най-много се доближава до IQ. (виж тук)

• Музикална интелигентност - тази област е свързана с чувствителността към звуци, ритъм, тонове и музика. Съответно хората с развита музикална интелигентност са добри в пеенето, свиренето и композирането. (виж тук)

• Телесно-кинестетична интелигентност - основните елементи на този вид интелигентност е контрол над движенията на тялото и умението да се борави с предмети. Към това Гарднер добавя усещане за време и умението да се обучава тялото на рефлекси. Такъв тип хора учат най-лесно чрез използване на движения. Според Гарднър виртуални симулации не могат да пресъздадат необходимото физическо научаване. (виж тук)

• Пространствено-визуална интелигентност - Тази област е свързана с пространствено мислене. Необходимо е на дизайнери и архитекти. (виж тук)

• Интерперсонална интелигентност - свързана е с взаимоотношенията с другите. Според теорията такива хора обикновено са екстровертни и са чувствителни към чуждите настроения и чувства. Те са добри и в работата в екип. За тях е типично да учат в групи и да ценят дискусии и дебати. Подходящи кариери са продажби, политика, управители, учители или социални работници. (виж тук)

• Интраперсонална интелигентност - свързана е с умението на хората да се вглеждат в себе си. Такива хора са изразено интровертни и познават добре силните и слабите си страни. Често те предпочитат да работят сами. (виж тук)

В последствие са добавени натуралистичната и екзистенциалната интелигентности.

• Натуралистична интелигентност – способността на хората да разбират природата и да долавят закономерности; да се ориентират сред много живи организми, също така са чувствителни и внимателни, интересуват се от определени характеристики на обкръжаващия ги свят. (виж тук)

• Екзистенциална интелигентност – Способността и склонността да се формулират въпроси за живота, смъртта и други екзистенциални теми. (виж тук)

Съвременното училище се стреми да развива предимно първите две интелигентности (вербално-лингвистичната и логическо-математическата). За да разгърнат и изявят талантите си, младите хора имат нужда от разбиране и подкрепа. Трябва да се обърне внимание и на родителите, защото те не бива да проявяват незаинтересованост по отношение на тяхното развитие, а да окажат активна помощ. Разбира се, това трябва да става без намесата на каквито и да било родителски амбиции, а само и единствено, ако детето има желание. Това е залог, че в бъдеще то ще намери своето място в живота и ще се чувства удовлетворено. Поощрявайки постиженията на детето, ние - менторите и преподавателите ще му вдъхнем увереност и ще му внушим вяра в способностите му.

Ние вярваме, че:

 Всяко дете е уникално и заслужава уважение от всички - родители, преподаватели, приятели и връстници!
 У детето е заложено творчеството и стремеж към съвършенство –възрастните са отговорни да му се даде шанс да ги съхрани и развие!
 Всяко дете има потребност да направи свободно своя личен избор между предоставените му възможности – нека му дадем подкрепяща среда!
 Детето е изправено пред отговорността стъпка по стъпка да напълни своя живот със смисъл при непрекъснато падане и ставане – всеки учи сам своите уроци, но ако има съмишленици това става по-лесно!

„МяСтоТо“ е споделено младежко пространство, вдъхновено от желанието на създателите си:

 Да съградят приятелска и подкрепяща среда, където младият човек да осмисли времето си по начин развиващ талантите му;
 Да затвърди и разшири познанията си;
 Да изявява активност и творчество;
 Да почерпи мъдрост и
 Да сподели своите способности.


Тук можете да видите повече за Професионалното ориентиране!
Синът ми е на 13. Ах, колко го обичам! Децата са щастие и отговорност...
Живееща мечтите си. Центрирана в собственото си сърце. Блажена.
Изготвям хороскопи - за повече информация - на лични.
Kleo
Вятър в косите...
 
Мнения: 11057
Регистриран на: Пет 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Предишна

Назад към ОБРАЗОВАНИЕ

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта