Двегодишните тръгват на детска градина

Аватар
cchery
Завършена форумна мечка
Мнения: 7926
Регистриран на: 19 Авг 2010, 11:12

Двегодишните тръгват на детска градина

Мнение от cchery »

Teст открива бъдещи проблеми на децата в училище

Мила Мишева
30.11.2012



Децата ще могат да ходят на детска градина от двегодишна възраст, ако в техния район местата в яслите не достигат. Това предвижда новият просветен закон, който бе окончателно приет в образователната комисия в парламента.

„Става въпрос за населените региони, в които няма достатъчно ясли и места за най-малките деца”, обясни заместник-министърът на образованието Милена Дамянова.

С влизане на новия закон за предучилищно и училищно образование ще започне изплащане на издръжка и за възпитаниците в частните учебни заведения.

В момента държавата плаща за учениците в държавните школа около 1400 лв., а в детските

градини в София между 1100 и 1650 лв. в зависимост от възрастта на детето. Очаква се с толкова да намалеят и тарифите съответно в школата и забавачките.

Всички деца на 3 години ще минат през т.нар. скрининг тест, който ще покаже какви затруднения биха могли да имат те в бъдеще в усвояване на материала в училище. През следващата година се очаква през такъв тест да преминат над 50 000 деца на тригодишна възраст в детските градини. Финансирането е по проекта „Включващо образование” на обща стойност 10 млн. лв.

„Скрининг тестът ще изследва силните и слабите страни на децата, цялостното им развитие - психомоторното, езиковото, когнитивното, социалното и емоционалното”, добави Дамянова. Според резултатите от теста ще бъдат разработени пет програми за работа с проблемни деца като превантивна мярка срещу отпадане от училище.

"Умният мислещият човек по правило се съмнява във възможностите си, когато е изправен пред неизвестното."

Радостина А. Ангелова - поетеса
Аватар
dexter
Философска система
Мнения: 1363
Регистриран на: 19 Окт 2010, 12:14

Re: Двегодишните тръгват на детска градина

Мнение от dexter »

Много ми е интересно как държавата прогнозира промените в таксите за чатните градини и училищата :lol: :lol: . Държавата определяше нормата на печалбата в един друг строй, който видяхме как приключи :). Ей, аман от популизъм!!! Но това е малко извън контекста на поста на Чери :).
Иначе за скрининг теста съм със смесени чуства, макар че още не мога да ги формулирам точно. А и не ми се иска, че ще излезе пак някоя конспиративна теория - тези дни ми идват в повече.....
tita

Re: Двегодишните тръгват на детска градина

Мнение от tita »

Как държавата ни взема децата
Николай Дренчев, член на УС на Национална мрежа на родителите 27.11.2012, 11:00


Държавата ликвидира същността на семейството, като му отнема правото да възпитава и образова децата си. Превръща го суровинен придатък, осигуряващ й биологичен материал, т.е. - деца. Това става чрез три закона: закона за образованието, закона за възпитанието (за детето) и за детското правосъдие.

Мисля си, че ние, българите, извадихме късмет с "прехода" - когато другите държави въвеждаха подобни законодателни безумия, нашите политици воюваха за разграбването и разпродаването на държавното имущество.

Това ни осигури време, за да се проявят резултатите от (анти)детското законодателство в "напредналите" страни. Ако сега, виждайки техния горчивият опит, допуснем това да се случи у нас - няма да имаме право да обвиняваме за нещастията си нито турският султан, нито съветската армия - ще сме си виновни само ние.

Трите закона, които за краткост ще наричам "за образование", "за възпитание" и "за детско правосъдие" се сглобяват един с друг и истинската им същност и резултатите от въвеждането им проличават едва след влизане в сила и на третия закон. По-рано тази година беше направен опит да прокара първия закон - за възпитанието, т.нар. "закон за детето".

Законът породи яростна буря от негодувание: противопоставяше деца на родители, а за арбитър помежду им позволяваше да се самоназначават чиновниците от СС (социалните служби) - хора без образование, собствени деца или смислен житейски опит, които получаваха безгранична и безконтролна власт да бъдат обвинители, свидетели на собственото си обвинение и експертни.

Под претекст за борба с жестокото отношение към децата, всяко прегрешение се наказва с висшата форма на жестокост към детето - раздялата със своето семейство. За да се задействат СС, според закона не се изискваха никакви обективни доказателства за насилие над дете: разрешаваше се след анонимен донос, посред нощ, без никакво разследване, да се изведат децата от което и да е семейство. Естествено, подобни действия нанасят на децата (а и на родителите) травми за цял живот.

Пред надигащата се вълна от протести (в година преди избори стават и чудеса) правителството отложи (засега) приемането на този закон.

Но дори и да бяха приели първия закон, той не би заработил преди приемането на ЮЮ (Ювеналната юстиция (Juvenile Justice) - закона за детското правосъдие. Докато родителите имат право на справедлив процес, право на обжалване на действията на СС (социалните служби) и достъп до независими свидетелства и експертизи, огромната част от отнеманията на деца биха завършвали с благополучното им завръщане при семейството.

С въвеждането на ЮЮ, под предлог за "специално", "детско", различно от масовото правосъдие, се отнема правото на родителя да води справедлив процес срещу произвола на служителите на СС. Едва тогава индустрията по отнемане на деца може да заработи на пълни обороти.

Но тези дни обществото ни ще бъде атакувано със също тъй страшния "закон за предучилищното и училищното образование". Вероятно се питате: какво против би имал един родител против образованието? А аз ще ви питам: какво общо имат училището и образованието?

Моля, не бъркайте възрожденското училище със сегашното. Когато нашите възрожденци са създавали училището, децата са се изграждали много в семейството и малко в училището. Училището е надстроявало, дозапълвало, оформяло и шлифовало изграденото в семейството.

Учителите са имали свободата да избират методите, темпото и поредността на преподаване съобразно учениците си. Учителите са били най-уважаваните хора, силни и пламенни личности, учители са били и Левски, и Ботев.

Ако се приеме закона за образованието, с който предстои да приемат в навечерието на нова година, (колко удобно - крайно неподходящо време за протести) социалните инженери от това правителство ще могат да се поздравят: България ще се сдобие със закон, на който Хитлер и Сталин могат да завиждат.

Дори фашистите и комунистите оставяха децата в най-крехката им възраст - до 7 години в ръцете на родителите им. Но такава милост на нашите деца им е отказана. Съгласно закона, децата ще се въдворяват в учреждения на 4, а за родените след септември - на 3 годинки. (Прецедент в Европа!)

Какво точно ще правят в тези учреждения, какви познания и умения трябва да постигнат, възможно ли е това да се прави в друга среда - не се упоменава. Законът не указва минимални резултати и пътища за постигането им - той урежда целодневното похарчване на времето на децата. Законът за образованието в частта му за предучилищно образование ликвидира възможностите на семейството да участва в изграждането на детето като личност.

При такава идеология, стояща зад закона, няма шанс училищното образование да е по-добре уредено. Ликвидирани са всички форми на образование, освен държавната. Частните училища, дори и да имат сапун и топла вода в тоалетните, но също са длъжни да се придържат към държавноодобрената програма за преподаване. Предстои домашното образование да бъде обявено вън от закона. (Не е прецедент в Европа - в Германия Хитлер също го е отменил!)

Какво толкова лошо има в държавното училище? Не, не е проблемът в училището, а в закостенялата тоталитарна идеология, изповядвана от управляващите ни законодатели. Вероятно трябва да им напомним, че хората са различни и децата са различни. Не само децата с различен генетичен потенциал, отглеждани в различна среда, но и децата в едно семейство са различни. Всяко се ражда със своя темперамент, характер и заложби. Те се развиват с различни темпове, ту бързо, ту бавно. Идеята за всички, толкова различни деца, да има една единствена програма за обучение е безумна.
Държавната програма може да бъде подложена на унищожителна критика. Критика заслужават методите на преподаване (с фаворитизиране на вербално-лингвистичният), разпокъсаността на материала и темповете на поднасянето му, възрастовата сегрегация, липсата на лично време и лично пространство, липсата на време за общуване между съучениците. Но критиката ни е насочена не към учебната програма, а към законодателя, който не допуска съществуването на друг модел на образование. Така ние, като общество, губим отправна точка за сравнение, нямаме възможност за избор, нямаме възможност да си формираме мнение, не знаем кой метод при какъв случай е добър, дали сме на прав път, или напротив - развиваме порочни практики и неадекватна грижа за децата.

Критика заслужава и финансирането на процеса: някакъв субект (държавата) с пари, придобити без съгласие (данъци) предоставя услуги (образователни) на цени под пазарните (дъмпинг). Ако се финансираха не училища (сгради), а резултати, постигнати в процеса на обучение, ако всички ученици получаваха финансиране на държавата - в равна степен или според резултатите, то цените на частните училища нямаше да са толкова далеч от портфейла на българския родител.

Щяха да се развият множество независими образователни институции, които да предлагат различни услуги срещу минимално доплащане, дори, поне теоретично, би било възможно съществуването на частно училище само с държавната дотация. Кому не би било изгодно това?

В цяла Европа частното и домашното образование са по-добре уредени, отколкото ще бъдат в България, след приемането на най-модерния закон. Вместо новости, ентусиазъм, разнообразие, възможности, от него ще лъхат деспотичност, закостенялост, тоталитарност. Проблемът, пред който сме изправени, е много страшен и не се състои в това, че децата ни няма да наизустят пълният максимум от енциклопедични факти, с които в училище ще им пълнят главите по вербално-лингвистичната метода.

Страшното е, че законодателите ни, погазвайки брутално всички демократични принципи, които прокламират, си присвояват целодневно от най-ранна възраст времето на децата ни, лишавайки ги от възможност да общуват истински, да натрупат собствен опит, да се развият, да пораснат. Защо те правят това? Не съм сигурен, вероятно - защото мислят, че най-добрият електорат са безмозъчните гледачи на телевизия. Но каквото и да мислят - това, което са намислили, не ми харесва!

http://www.webcafe.bg" onclick="window.open(this.href);return false;

Абсолютно съм против да оценяват каквито и да е способности на деца, които още живеят със спомените и впечатленията от една незрима за хората Вселена! Против съм на дете на 3 години да му се сложи табелка " Със забавено развитие" .. бахти (извинете ме, но това е точната тума) .. това прилича на .. Гатака (гледали ли сте филма?)
Аватар
Kleo
Вятър в косите...
Мнения: 15467
Регистриран на: 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: Двегодишните тръгват на детска градина

Мнение от Kleo »

Записче :1216
Синът ми е на 18. Изживявам мечтите си. Центрирана и щастлива съм :) Виждам се отново майка.
Аватар
Kleo
Вятър в косите...
Мнения: 15467
Регистриран на: 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: Двегодишните тръгват на детска градина

Мнение от Kleo »

Темата ми се вижда много сериозна и дори леко тежка за обсъждане и понасяне... засега мисля и чета по нея... няма с какво смислено да се включа.
Синът ми е на 18. Изживявам мечтите си. Центрирана и щастлива съм :) Виждам се отново майка.
Аватар
dexter
Философска система
Мнения: 1363
Регистриран на: 19 Окт 2010, 12:14

Re: Двегодишните тръгват на детска градина

Мнение от dexter »

Хубава статия, докара ми болки в стомаха :cry: ! Замислих се за субсидиите за частните училища и градини. Поводът освен статията е и последната родителска среща на нашата частна градина, която кандидатства за получаване на лиценз. А този лиценз й трябва 1. За да може да издава легални бележки на децата за записване в първи клас и 2. За получаване на субсидии. Но проблемът е, че за да има лиценз, трябва да спазва всички държавни изисквание. Като напр. да ползва препарати с хлор (изискване на ХЕИ, доста спорно според повечето родители, в момента се търсят наредби и алтернативно решение); обучение по утвърдени системи и учебни помагала (доста от тях влизат в противоречие с идеята на Монтесори обучението, за което пък голяма част от родителите плащат :1062 ); подчинение пред (бих казала) произвола на всякакви държавни чиновници (пример - идват някакви хора в градината, показват карта и изискват проби за глисти от всички деца - няма да ви казвам как бяха полудели родители, които учат децата си на определени неща...). И какво става - ако искаш пари, ще играеш по нашата свирка. А частната градина/училище все пак е бизнес, не би отказал едни сериозни суми, дори да трябва да се прости с част от принципите си :). Та благото "субсидия" вече не ми се вижда чак такова благо.
Просто семейството трябва да се стегне и да не допуска да му се отнема ролята. Пак опираме до личната отговорност.
Аватар
cchery
Завършена форумна мечка
Мнения: 7926
Регистриран на: 19 Авг 2010, 11:12

Re: Двегодишните тръгват на детска градина

Мнение от cchery »

dexter написа: И какво става - ако искаш пари, ще играеш по нашата свирка. А частната градина/училище все пак е бизнес, не би отказал едни сериозни суми, дори да трябва да се прости с част от принципите си :). Та благото "субсидия" вече не ми се вижда чак такова благо.
Просто семейството трябва да се стегне и да не допуска да му се отнема ролята. Пак опираме до личната отговорност.
Ами на мен ми звучи логично това "ако искаш пари, ще играеш по нашата свирка". В крайна сметка...... трябва да се изпълнят и покрият някакви национални стандарти за образованието. Друг е въпросът какви са те. Не в такава дискусия искам да се спускам сега.

По-скоро впечатлително е това, че за пореден път трябва да се изясни на средния, подсредния, надсредния и всеки български родител, че той трябва да е коректив в процеса ОБРАЗОВАНИЕ! Това е много важно! Иначе се изгаждат стандарти, които са в противовес с ценностите на почти всеки човек - разирането за семейство и общество. Моето мнение за всичките "мерки" и теглилки, които се провеждат сега в детските градини е напълно отрицателно. Нещата са здраво сбъркани и на всичко това отгоре са и опорочени от алчни и подкупни директорки, от мързеливи учителки и пафкащ помощен персонал. Като цяло са единици или части от единиците онези детски учители, които упражняват сърцато професията си. И те никога не са ръководен персонал.

Никога не съм се съгласявала с идеята за задължителния обеден сън, за неизвеждането на децата на двора за игра, за оправданията със спуснатите програми от МОН и липсата на време за най-характерните за децата занимания - ИГРИТЕ! Всичките тези допълнителни занимания, които вече се предлагат повече от масово, а именно - английски, танци, рисуване, приложни изкуства, футбол, плуване и т.н. ..... дали не могат да се провеждат от госпожите в градините и по този начин да се спестят пари на родителите, а самите госпожи да получават по-високи възнаграждения на база допълнителен хорариум?! Защо едни и същи кадри, завършили специалностите ПУП и НУП, работят като по системата МОНТЕСОРИ, така и в държавните ни детски градини. И тези последните отричат правото на децата да се държат като деца, което МОНТЕСОРИ им дава?!? Въпросите ми са толкова много, че спирам дотук!

За мен тази нова и поредна промяна в закона за просветата е не бошлаф работа, ами ...... простотия до шия! Това няма да доведе до ефективност, до подобрения и като цяло до нищо.
"Умният мислещият човек по правило се съмнява във възможностите си, когато е изправен пред неизвестното."

Радостина А. Ангелова - поетеса
Аватар
dexter
Философска система
Мнения: 1363
Регистриран на: 19 Окт 2010, 12:14

Re: Двегодишните тръгват на детска градина

Мнение от dexter »

Като казах, че частното образование и частните градини са бизнес, май трябваше да спомена, че са един по-особен вид бизнес. Като здравеопазването, напр., където основен принцип е да не се вреди - но и това е друга тема, също толкова безкрайна :) :).
Само да вметна, че прподавателите, завършили нашите педагогически училища и искащи да преподават по монтесорската система, трябва да изкарат допълнителни курсове/квалификации в монтесори институт някъде по света. Някои от нашите "госпожи" са го изкарали, други се обучават вътрешно. Но след двегодишния ми опит с частна монтесори градина мога да кажа, че можеш да заведеш коня до водата, но не можеш да го накараш да пие.... Т.е. има 1-2 преподавателки, които с курсове или без, си знаят и прегръщата Макаренко и май никой не в състояние да ги убеди в ползите на Монтесори :221 . Освен заплахата от уволнение, може би :lol: .
Тъжно ми е, болно ми е за децата ни. Ядосвам се, но за съжаление възможностите ми за емиграция в Швейцария са търде ограничени и нереалистични :221 :221 .
Аватар
metsababa
Site Admin
Мнения: 200
Регистриран на: 17 Авг 2010, 15:54

Re: Двегодишните тръгват на детска градина

Мнение от metsababa »

dexter написа: ............... мога да кажа, че можеш да заведеш коня до водата, но не можеш да го накараш да пие.
Даже нямам какво да добавя - това казва ВСИЧКО! :)
tita

Re: Двегодишните тръгват на детска градина

Мнение от tita »

Ти да видиш ... просто съм спийчлес.
С между 50 и 100 лв глоба ще трябва да се бръкнат родители, които не пускат децата си на детска градина, обяви пред Нова ТВ зам.-министърът на образованието Милена Дамянова.

Детската градина за децата до 4 години става задължителна от септември 2016 г. Според Дамянова, в момента около 20% от малчуганите на тази възраст не посещават тези заведения.

Социализирането на децата е основен приоритет в идеята, а домашното образование противоречи на новите закони.

Всичко това обаче в никакъв случай не отнема от родителите възможността да прекарват повече време с децата си, категорична е Дамянова.

Сред предвижданите новости е и разкриването на полудневни групи или занимални и по този начин родителите пак ще бъдат част от образователния процес на децата си.
http://www.teacher.bg/Article/Details/37449" onclick="window.open(this.href);return false;

Няма такова безумие ... да ми обявят домашното обучение за противозаконно!
Аватар
dexter
Философска система
Мнения: 1363
Регистриран на: 19 Окт 2010, 12:14

Re: Двегодишните тръгват на детска градина

Мнение от dexter »

Дааа, видях я тази статия вчера - толкова безмозъчни коментари на едно място, направо съм в потрес. А днес същата госпожа в нова статия цитира някаква международно изследване, според което четвъртокласниците, които са ходили на градина, са по-грамотни :221 :221 :221 . Но май не е за смях......... :126 . То бива пропаганда, то може популизъм, но това ми идва в повече. И как така, ако е "международно", значи е на 100% валидно и достоверно - акъла ми не го побира?!?!
Не ми се търси статията, нямах нерви да я дочета цялата.
Публикувай отговор