БАЗОВИ/ОСНОВОПОЛАГАЩИ учебни предмети в училище

Аватар
cchery
Завършена форумна мечка
Мнения: 7926
Регистриран на: 19 Авг 2010, 11:12

Re: БАЗОВИ/ОСНОВОПОЛАГАЩИ учебни предмети в училище

Мнение от cchery »

Деска, ти си човекът, който твърди, че едните деца са отхвърлени за сметка на другите. Че някой лепи етикети на учениците и т.н. Историята доказва, че гениите винаги са били неразбрани. Без значение кое полукълбо им е развито.

БАЗОВИ учебни предмети, не значи ПРЕНЕБРЕГНАТИ за другите! Моля, направи разлика! Но в първи и втори клас трябва да се наблегне върху българския език, литературата, математиката и английския. Другите предмети да си вървят, но като обща култура. Така щото, когато след 2 години децата могат да четат и пишат добре на роден език, добили са езикова култура и знаят що е километър, да почнат със сериозните неща по родинознание например - площ на България, дължина на границите на страната и т.н. Едното е надграждане на другото.

Лично за мен възрастта 4-7 години, която децата посвещават на детската градина трябва да се използва за откриване на талантите им! След това да се развиват или в подготвителни паралелки, или в кръжоци, или в СИП-ове.
"Умният мислещият човек по правило се съмнява във възможностите си, когато е изправен пред неизвестното."

Радостина А. Ангелова - поетеса
Аватар
dexter
Философска система
Мнения: 1363
Регистриран на: 19 Окт 2010, 12:14

Re: БАЗОВИ/ОСНОВОПОЛАГАЩИ учебни предмети в училище

Мнение от dexter »

Наскоро разбрах, че моят нов кумир Джейми Оливър (готвачът :lol: ) е дислектик, напуснал училище на 15 или там някъде и не е прочел нито една книга в живота си :lol: :lol: . Е, какво от това - ще кажа аз? Човекът е гениален в това, което прави. Издал е книги, открил е ресторанти по цял свят, създал е програма за адапрация на асоциални младежи, осъществил е "Кулинарната революция" във Великобритания. И е ужасно забавен, освен, че е сладур :lol: . Гений е в една определена област. За негово щастие навреме е напуснал образователната система :221 .
Мисля, че когато говорим за базови предмети на образованието, трябва да имаме пред вид по-голямата част от хората. Гениите няма какво да ги мислим, те ще намерят пътя в живота си и без да четат книги. Говорим за масата хора, тези от които зависят кой да е премиер, каква да е съдбата на държавата, дали ще се гледат сапунени сериали или неща от рода на вип брадър. Какво трябва да научат тези хора, как да се направи така, че да използват мозъка си не само в училище, как да се подготвят така, че животът им да е смислен и удовлетворяващ.
Колкото до децата с артистични наклонности - нали има училища и за тях? Там те развиват таланта си без да се тормозят с математика. Но съм сигурна, че без да се научат да мислят причинно-следствено, без да имат богат речник и широк мироглед, не биха били твърде успешни и като творци. Пак не говорим за свръх гении като Айнщайн, Павароти, Ван Гог и пр. - по-скоро за някои над средното равнище :).
Може би няма да харесате идеята ми за масовката, но смятам, че това е реалността. Представи си, Деси, каква мъка би било за дете, което няма какпка слух, да е принудено да изучава сериозно музика. Предполагам през същия кошмар би минал някой, който няма идея какво се случва в математиката :lol: .
Аватар
Kleo
Вятър в косите...
Мнения: 15467
Регистриран на: 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: БАЗОВИ/ОСНОВОПОЛАГАЩИ учебни предмети в училище

Мнение от Kleo »

Имам чувството, че ви чета много внимателно и вниквам в това, което пишете.
Но като че ли не се чувствам достатъчно разбрана от вас, относно това, което АЗ пиша. :???:

... Другите предмети да си вървят, но като обща култура. ... - ОК, Чери, разбирам твоето мнение, но определено НЕ го споделям! И то именно защото се обосновах по-горе: някои деца са истински късметлии - такива като мен и като теб - и образователната система им е някак "по мярка", тъй като са с по-развито ляво полукълбо. Това са ДОКАЗАНИ неща, не са празни бръщолевения от моя страна! В смисъл, учила съм ги и съм чела за тях. Образователната система е предимно ляво-насочена. Обаче има и деца, които са с доста по-развито дясно полукълбо и тях системата ги отхвърля и пренебрегва, определено е така! Защо да си затваряме очите пред фактите?! :1044 Да, вярно е, малцинство са, но какво от това? Ами ако твоето или моето деца са точно такива, на теб ще ти е приятно ли, ще ти бъде ли комфортно, че приоритет се дава само на някои дисциплини, а други остават в сянка? Въпросът ми е реторичен :222

... Лично за мен възрастта 4-7 години, която децата посвещават на детската градина трябва да се използва за откриване на талантите им! След това да се развиват или в подготвителни паралелки, или в кръжоци, или в СИП-ове. - и отново не съм съгласна с теб, Чери! Според мен възрастта 4-7 години, е главно възраст за ИГРИ, далеч невинаги талантите и дарбите стават ясни на толкова крехка възраст! Това е моето мнение: в началните класове на училище децата показват по-явно природните си дадености, тогава чак става ясно кое ще е силно по математика, кое - по литература, кое - по чуждите езици, кое - по разказвателните предмети, кое - по приложните изкуства и техническите умения.

Примерът на Декс блестящо илюстрира аз какво имам предвид, а именно че някои хора стават уникално добри в своята си област, въпреки че в някои основополагащи дисциплини не са били никак на ниво. Така че не говоря ни най-малко за соц-представата за всестранно развита личност, напротив - според мен всеки трябва да овладее поне някакъв минимум от всички основополагащи учебни предмети (ако те не бяха такива априори, защо изобщо щяха да се въвеждат още в първи клас?) и чак след това или успоредно с това да развива своите дарби и таланти!

... Представи си, Деси, каква мъка би било за дете, което няма какпка слух, да е принудено да изучава сериозно музика. Предполагам през същия кошмар би минал някой, който няма идея какво се случва в математиката. - представям си го и още как?! - та нали в масовото общообразователно училище именно това минипрестъпление се прави!!! - ВСИЧКИ деца биват КАРАНИ да учат страшно много МАТЕМАТИКА за сметка на други дисциплини и науки!!! Музиката малко по малко отпада и не й се придава важност, но математиката - та тя се приема едва ли не за царица на науките... и по този начин децата с таланти в други сфери на човешката дейност и познание се чувстват жестоко пренебрегнати, дисквалифицирани, изтормозени излишно и дори дискриминирани в сравнение с връстниците, на които им идват отвътре математико-логическите операции!!!

Както и да е. Явно се паля повече, отколкото е редно. Във всеки случай позицията ми остава непокътната. Чета ви, мисля за това, което пишете и просто не мога да се съглася с някои пунктове. И както вие аргументирате мнението си, така и аз защитавам моето :222
Синът ми е на 18. Изживявам мечтите си. Центрирана и щастлива съм :) Виждам се отново майка.
Аватар
cchery
Завършена форумна мечка
Мнения: 7926
Регистриран на: 19 Авг 2010, 11:12

Re: БАЗОВИ/ОСНОВОПОЛАГАЩИ учебни предмети в училище

Мнение от cchery »

Въпреки, че чувствам, че казах всичко, което трябваше да кажа и вече се завъртам в един кръг, който недолюбвам, ще пусна и този си постинг. Може би последният!
vihrogonche написа:Имам чувството, че ви чета много внимателно и вниквам в това, което пишете.
Но като че ли не се чувствам достатъчно разбрана от вас, относно това, което АЗ пиша. :???:
А според мен просто искаш да ни убедиш на всяка цена в това, което ти защитаваш като теза. :)

vihrogonche написа:... Другите предмети да си вървят, но като обща култура. ... - ОК, Чери, разбирам твоето мнение, но определено НЕ го споделям! И то именно защото се обосновах по-горе: някои деца са истински късметлии - такива като мен и като теб - и образователната система им е някак "по мярка", тъй като са с по-развито ляво полукълбо. Това са ДОКАЗАНИ неща, не са празни бръщолевения от моя страна! В смисъл, учила съм ги и съм чела за тях. Образователната система е предимно ляво-насочена. Обаче има и деца, които са с доста по-развито дясно полукълбо и тях системата ги отхвърля и пренебрегва, определено е така! Защо да си затваряме очите пред фактите?! :1044 Да, вярно е, малцинство са, но какво от това? Ами ако твоето или моето деца са точно такива, на теб ще ти е приятно ли, ще ти бъде ли комфортно, че приоритет се дава само на някои дисциплини, а други остават в сянка? Въпросът ми е реторичен :222
Не ти ли се струва есествено, масовото училище да създава своя ред на база масовия ученик, т.е. онези, които са мнозинство?!? Според теб нормално ли ще е 90% от децата да учат далечни от тях неща, заради останалите 10%?!? Защо в България нещата се правят от гледна точка на малцинствата?! Да давам ли примери?!

Не отхвърлям тезите на учените, но това не значи, че им вярвам сляпо. Опитът ми с моите собствени деца по отношение на здравето им и грижите на здравната ни система, ме научи да подлагам на съмнение дори общовалидни тези като ваксините примерно. А какво остава за онази област от науката, която се занимава с човешкия мозък, емоциите и психичното здраве?!? Та самите учени казват, че са разгадали едва 10% от начина на работа на сивото ни вещество!!!!

Има деца таланти в математиката, има деца-таланти в литературата, в спорта, в рисуването, в музиката! Трябва ли да им казваме, че само защото са добри с топката, колелото, пианото и т.н., не им е необходима езикова култура и основна математика?! Трябва ли да се повтаря един Стоичков, който е гений, но който отнесе толкова много смях на гърба си заради бутафорния английски, който ползваше за ежеседмичните интервюта в ЮАР?! Необходимо ли да им създаваме кумири като черната Златка с нейната откровена тъпотия, само защото виждаме в децата си бъдещи архитектурни гении!!! Харесва ли ти, когато попаднеш на постинг или коментар под постинг, написан неграмотно, ала претендиращ за еди си какви качества на написалия го?! Едва ли......... Аз съм твърдо против посредствеността! И тя може да бъде избягната като не се създават илюзии в децата, че еди си кое не е основно, щом има умението да борави добре с топка, четка, да пее прекрасно и да танцува добре и т.н. Ако едно дете има заложби, основни знания по БЕЛ, математика и английски, няма да му попречат - само ще са му в полза. А лепенето на етикети.... това ще бъде избягнато в българското общество след няколко десетки поколения! Лепенето на етикети е двупосочно - както на някои деца им се подиграват, че са двойкаджии и слаби ученици, така на други им казват зубъри, читанки и подлизурковци само защото имат добри оценки!

Ще се повторя, надявам се за последно - историята, географията, физика и химия са много важни науки! Ала.... без да си усвоил родния си език, ти не можеш да разчетеш и разбереш смисъла на текстовете в тях! Без да познаваш латиницата, не можеш да разчетеш таблицата на Менделеев, едва ли ще осъзнаеш какво е земята да е кръгло тяло, въртящо се около собствената си ос, защото преди това трябва да имаш елементарни познания по геометрия! За това говоря - за базовите знания, върху които ще градиш всичко останало така важно за една личност да бъде интелигентна!
vihrogonche написа:... Лично за мен възрастта 4-7 години, която децата посвещават на детската градина трябва да се използва за откриване на талантите им! След това да се развиват или в подготвителни паралелки, или в кръжоци, или в СИП-ове. - и отново не съм съгласна с теб, Чери! Според мен възрастта 4-7 години, е главно възраст за ИГРИ, далеч невинаги талантите и дарбите стават ясни на толкова крехка възраст! Това е моето мнение: в началните класове на училище децата показват по-явно природните си дадености, тогава чак става ясно кое ще е силно по математика, кое - по литература, кое - по чуждите езици, кое - по разказвателните предмети, кое - по приложните изкуства и техническите умения.
Аз пък съм напълно съгласна със себе си :mrgreen: . След 3-ата си годинка, децата почват да участват в ролеви игри, т.е. да осъзнават мястото си в обществото, семейството и общността, на която са членове. В игрите на момиченцата често присъства ролята на майката, сестрата, госпожата от градината. А при момченцата са пилотите на формули, имитират футболни мачове, добрите от детските филмчета, които гледат. И какво се оказва - че децата са добри в организирането на дадена игра и разпределянето на ролите в нея - това не ти ли говори за организаторски качества?! В един момент, момченцето, което до вчера е гонило безцелно топката, днес почва да намира смисъл тя да влиза във вратата! Знаеш ли какво казва треньорът на Коки - че до 11-12 годишна възраст при децата всичко е въпрос на талант! След това идват здравите тренировки. И точно затова той търси талантливи момченца на по 6 годники, които да развиват уменията си?

Още примери - моята Бела почна от 4-годишна да развива експресионизма си! Пее, танцува, декламира и разказва прекрасно! Коки прояви интерес за първото си лего от 5-годишен и още тогава събра няколко комплекта. И какво мислиш, че стана от тях - строеше си всевъзможни бойни кораби, съоръжения и кули, които ме изненадваха. Проявяваше страхотно пространствено виждане. Един ден госпожата от градината ми каза да му обърна внимание за това, че рисува много добре! И аз се изненадах. С 2 думи на възраст 4-5-6-7 години децата вече ни показват способностите си! За съжаление в детската градина има спуснати програми от МОН, по които програми децата ежедневно имат определени занятия! И те са длъжни да работят по тях, независимо, че не им допадат и не са им интересни! За какви игри ми говориш! Няма игри в градината - има учебни дейности и "тихи" игри следобед........., които вечно бяха рисуване и апликиране.
vihrogonche написа:Примерът на Декс блестящо илюстрира аз какво имам предвид, а именно че някои хора стават уникално добри в своята си област, въпреки че в някои основополагащи дисциплини не са били никак на ниво.
В класа на Коки има дете с дислекция. Така се случи, че се сприятелиха с Коско. Ние с майката също! И знаеш ли какво?! Майката не го е записала в специално училище, защото не иска детето й да се чувства отхвърлено и етикирано - това да и е в потвърждение на теориятати за лепенето на етикети! Ала знаеш ли каква е второта причина?! Че за нея, дори тя - майката на дете с дислекция, е много важно БАЗОВОТО начално образование!!! И знаеш ли върху какво наблягат като учат заедно - БЪЛГАРСКИ, МАТЕМАТИКА И ЛИТЕРАТУРА! Засега са оставили английския и разказвателните предмети по-назад! На нея са й обяснили, че на този етап е важно детето да развие езиковата си култура, която ще му помогне да преодолее дислекцията. Това дете тренира ................ водна топка! И е много добро - няма да се учудя ако е и гений в този спорт! И междудругото никой не му лепи етикети в класа. Но за сметка на това вече на няколко пъти чух от устата на друго момченце - "ония гадни шесторкаджии". Защото в нашето общество се е създала безумната тенденция, че посредствеността е норма, а старанието - подмазване!
"Умният мислещият човек по правило се съмнява във възможностите си, когато е изправен пред неизвестното."

Радостина А. Ангелова - поетеса
Аватар
Kleo
Вятър в косите...
Мнения: 15467
Регистриран на: 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: БАЗОВИ/ОСНОВОПОЛАГАЩИ учебни предмети в училище

Мнение от Kleo »

Въпреки, че чувствам, че казах всичко, което трябваше да кажа и вече се завъртам в един кръг, който недолюбвам, ще пусна и този си постинг. Може би последният!...

Е защо така пък сега?! Тамън се оформи дискусия, полемика и ти решаваш да спреш с писането :eek: А пък аз не усещам да съм казала всичко, което имам да напиша по темата :mrgreen:

...Има деца таланти в математиката, има деца-таланти в литературата, в спорта, в рисуването, в музиката! Трябва ли да им казваме, че само защото са добри с топката, колелото, пианото и т.н., не им е необходима езикова култура и основна математика?!...

Разбира се, че НЕ! Посочи ми къде твърдя това горното? Никъде, естествено. Не го и мисля. Аз не смятам талантите за по-важни от базовите познания по математика и езици, аз просто ги считам за ЕДНАКВО важни с тях, просто ги поставям на една и съща летва, нито едното не е по-долу от другото според мен. Виждам, че според теб това не е така и съм ОК с твоето мнение. Не съм ОК единствено с това, че се смяташ за единствено правата в спора и дори за миг не отчетеш и чуждата гледна точка по въпроса. И не, не се опитвам да ви убедя в моята теза, а се опитвам просто да видите, че има и друго, различно от вашето мнение, което също може да бъде аргументирано, нищо повече от това :222

...Не ти ли се струва есествено, масовото училище да създава своя ред на база масовия ученик, т.е. онези, които са мнозинство?!? Според теб нормално ли ще е 90% от децата да учат далечни от тях неща, заради останалите 10%?!...

Не, няма да бъде нормално мнозинството да учи далечни за него неща заради малцинството. Аз твърдя друго нещо - че не бива да се пренебрегват едни учебни дисциплини за сметка на други! И определено смятам, че малките ученици (примерно до 4-ти клас поне) трябва да имат ВСЕКИ ДЕН физическо възпитание и спорт, така щото да изразходват енергията си и да бъдат със здрави тела, а не само 2-3 пъти седмично! Например Алекс има физическо само 2 пъти в седмицата - във вторник и в сряда - и смятам това за недостатъчен брой часове в учебната му програма. Тоест според мен истината е някъде по средата. Няма всички деца да станат математически гении и/или литературни таланти я! Но затова пък колко би било хубаво децата от малки да се специализират в сфери, в които са природно силни, примерно след 4-ти клас. А дотогава да си се учат всякакви учебни дисциплини, именно за да се открие кое дете къде показва дарба и желание да учи. :1216 Затова лично аз смятам, че от 1-ви до 4-ти клас е необходимо да се натрупа и покрие един БАЗОВ МИНИМУМ от ЗНАНИЯ И УМЕНИЯ по ВСИЧКИ ИЗУЧАВАНИ ПРЕДМЕТИ - от математиката и българския език, през английския език и литературата, та до околния свят, рисуването, музиката и домашния бит и техника. Тоест продължавам да смятам, че ВСИЧКО е важно, същински важно и основополагащо за бъдещото развитие на личността!

Наистина смятам, че още в скайп-а видяхме, че има разминаване между нашите позиции по въпроса, и какво от това, Чери? :922 Всяка ще сподели собственото си схващане, ще се аргументира, ще се запознае с мнението на другите хора в дискусията и или ще ревизира до известна степен мисленето си, или ще остане на същото мнение. И в двата случая не виждам проблем, честно казано. Та нали затова хората сме различни, отделни същества? :524
Синът ми е на 18. Изживявам мечтите си. Центрирана и щастлива съм :) Виждам се отново майка.
Аватар
cchery
Завършена форумна мечка
Мнения: 7926
Регистриран на: 19 Авг 2010, 11:12

Re: БАЗОВИ/ОСНОВОПОЛАГАЩИ учебни предмети в училище

Мнение от cchery »

vihrogonche написа:Въпреки, че чувствам, че казах всичко, което трябваше да кажа и вече се завъртам в един кръг, който недолюбвам, ще пусна и този си постинг. Може би последният!...

Е защо така пък сега?!
Ето заради това:
vihrogonche написа: ..... че се смяташ за единствено правата в спора и дори за миг не отчетеш и чуждата гледна точка по въпроса.
Това вече съм го изживяла и не беше приятно!
"Умният мислещият човек по правило се съмнява във възможностите си, когато е изправен пред неизвестното."

Радостина А. Ангелова - поетеса
Аватар
Kleo
Вятър в косите...
Мнения: 15467
Регистриран на: 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: БАЗОВИ/ОСНОВОПОЛАГАЩИ учебни предмети в училище

Мнение от Kleo »

Чери, аз само написах как се ЧУВСТВАМ, а не декларирам каква е истината за теб! :940
Тоест аз се УСЕТИХ неразбрана и нечута, но това далеч НЕ означава, че наистина е така! :940
Може би бъркам, наистина е възможно, и го приемам тогава :940 съжалявам, че си се почувствала обидена от думите ми!
Синът ми е на 18. Изживявам мечтите си. Центрирана и щастлива съм :) Виждам се отново майка.
Аватар
dexter
Философска система
Мнения: 1363
Регистриран на: 19 Окт 2010, 12:14

Re: БАЗОВИ/ОСНОВОПОЛАГАЩИ учебни предмети в училище

Мнение от dexter »

Чудих се къде да копирам линка към тази статия. Може би не е много уместно тук, но дано повече хора го прочетат :). Макар да е лично мнение на автора, отразява и моето виждане по въпроса

Каква е целта на образованието?

“Образованието е да получиш диплома”
Това е прагматичният подход, ще кажат някои. Това е неграмотният подход. Службашите търсят листчета хартия, които да отключат пътя им към удобните кабинети, в които да кютат до пенсия, а те са неграмотни. Нямат грамоти, а само дипломи. Самият Български език е подозрителен, защото международният термин е “илитерат”, някой, който не може да чете или не разбира това, което чете. Само в нашия език думата е “някой без грамота”, сиреч без листчето хартийка, което ти дава парчето от баницата.
“Образованието е да си специалист”
Специализираните видове изчезват първи. Да си специалист в нещо не гарантира, че ще оцелееш. Означава, че ще работиш в своята област, но не гарантира, че ще се оправиш в живота. Специализацията е просто нещо, не изисква решаването на общи, а на специфични проблеми, а те могат да се програмират твърдо като рефлекси, вместо да са продукт на съзнателен избор. Когато излезеш извън областта си, нямаш средствата, с които да се справиш, а не можеш да си специалист във всичко.
Какво е тогава образованието?
Средство за оцеляване. Оцеляват най – приспособените, което означава най добре мислещите и тези, които имат критичното знание за средата, в която са и с която си взаимодействат. Целта на образованието не е в трупането на факти или в заучаването на рефлекси, достатъчни за решаване на конкретен набор от задачи, а в развиване на разбиране за света, в съзнателния подход при търсенето на решения за каквито и да било проблеми, в каквито и да е области. Образованият човек трябва да има критичен минимум от познания за света, за обществото, за взаимодействието между хората, трябва да може да разсъждава рационално по всяка една тема, да може да разпознава нелогичността навсякъде, да може да се учи на всякакви умения, доколкото капацитетът му позволява, да има собствено мнение, базирано на аргументи.
Как може да се постигне образование от такова ниво?
<!--[if !supportLists]-->1) <!--[endif]-->Четене на книги. Много и най – различни книги, през целия живот на човека, изразяващи възможно най – богата палитра от идеи. Натрупаното разбиране от книгите е като база алгоритми, от която се изковават собствените идеи
<!--[if !supportLists]-->2) <!--[endif]-->Учене как се учи – упражняване в рационално разсъждаване и дискусия, анализ на текст, на формули, на идеи. Ученето е непрестанен процес по време на живота на човека.
<!--[if !supportLists]-->3) <!--[endif]-->Изразяване на собствено мнение – анализът трябва да води до синтез, рационалното разсъждение трябва да води до теза, която да има аргументи в своя защита и да е продукт на собствено мислене. Натрупаното разбиране за света трябва да се изрази, за да се сблъска с различните перспективи на другите хора и да се структурира моделът в главата на ученика.

Знанието се трупа чрез конфликт на информации.
Различните книги имат различни идеи, различни концепции, различни понятия, различни интерпретации на фактите и дори различни факти. Сблъсъкът на противоречивите информации е това, което стимулира разума към изграждане и всеки съзнателно разрешен конфликт повишава капацитета на човек да разсъждава самостоятелно, рационално и прецизно. Разумът прави съзнателен, аргументиран избор между алтернативи ден след ден, теория след теория. Образованите хора са разумни същества. Разумните същества не повтарят чутото, без да го подложат на проверка, не повишават кръвното, когато някой не е съгласен с тях, когато им поискат аргументи ги дават, а когато аргументите срещу техните тези са очевидно непреодолими от техните аргументи, те оттеглят тезите си, докато съберат повече доводи в полза на своите идеи.

Знанието е съзнание
Да знаеш нещо, означава да си го осъзнал. Осъзнаването е процес на разбиране в дълбочина на информацията, намиране на нейното правилно място в модела, който съзнанието е изградило и създаване на нова информация от това, къде е нейното място. Всяко знание има своите следствия, осъзнатата информация води до натрупване на нова информация. Ако научаването на нещо отвън, не води до самостоятелното научаване на нещо ново, наученото не е осъзнато и е изолиран факт, а не знание.
Знанието е повече от разбиране
Да разбираш даден факт е само част от това да знаеш – знанието включва и разбирането за мястото на факта в системата и последствията от това.
Ученето е непрекъснат процес
Човек е жив, докато се учи. Прекъсването на ученето води до загуба на наученото. Втвърдяването на възгледите с възрастта означава само това – загубени са уменията за учене и оттам известните факти вече не представляват знание, защото е изгубено умението за тяхното напасване в системата. Сблъсъкът с нови факти, който не води до промяна в знанието е точно това – ново напасване не може да се направи. Веднъж записана в паметта, една система от факти престава да е знание, защото престава да е жива – да се променя, да се развива, да се напасва спрямо новите факти, да генерира сама факти. Знанието се превръща в информация и губи силата си.

Изводи: Наизустяването на факти, повторението на чужди твърдения, нежеланието за четене, за учене, неспособността да се решават задачи извън ограничен набор от заучени подходи, липсата на защитимо собствено мнение и на факти, генерирани от собствения ум, всичко това са белези на необразован човек. Да си квалифициран не означава да си образован, също както четенето на книги само по себе си не е достатъчно свидетелство за образование. Образованието е средство за оцеляване, а в момента България не се движи в посока, която да го гарантира, което означава, че необразованите хора в нея са или мнозинство, или тези, които решават, което е в противоречие с идеята, че са малцинство, тъй като образованите не биха пуснали необразованите да управляват , следователно необразованите са мнозинство. Ако искате да оцелеете, образовайте се и образовайте всички, които можете. Ако сте образовани, продължавайте с образованието цял живот.

Ето от тук: http://www.dnes.bg/blogini/2013/04/03/k ... eto.184540" onclick="window.open(this.href);return false;
Аватар
dexter
Философска система
Мнения: 1363
Регистриран на: 19 Окт 2010, 12:14

Re: БАЗОВИ/ОСНОВОПОЛАГАЩИ учебни предмети в училище

Мнение от dexter »

Едно кратичко есе :) (не е мое обаче :lol: ), макар да споделям мислите в него
http://tochitsa1.blogspot.it/2013/05/bl ... _9936.html
Аватар
cchery
Завършена форумна мечка
Мнения: 7926
Регистриран на: 19 Авг 2010, 11:12

Re: БАЗОВИ/ОСНОВОПОЛАГАЩИ учебни предмети в училище

Мнение от cchery »

dexter написа:Едно кратичко есе :) (не е мое обаче :lol: ), макар да споделям мислите в него
http://tochitsa1.blogspot.it/2013/05/bl ... _9936.html
Малко ми беше разпиляно писаното в есето, но да - това са и моите мисли по повод българското образование... Човек и общество, Човек и природа, Домашен бит - толкова превърцунени имена на предмети като Родинознание, Природознание и Труд и творчество..... али-бали...... като ще е домашен бит, пък какво научиха за бита си тазгодишните "зрелостници" на начален курс?! Че ако си забравят помагалата за часа, някой трябва да им услужи с такива.... Едно време поне имахме цели халета, в които ни се провеждаха часовете по трудово обучение - видяла съм и знам какво е струг по металообработване, по дървообработване съм ковала, в часа по електро съм правила проста ел. верига, по шивачество съм шила на шевна машина, а в часовете по готварство е ясно..... Да, не можем да върнем идеята за всестранно развитата личност и не желая на децата ми да търкат до умопомрачение пепелници и закачалки за вагоните на БДЖ, както аз съм го правила (нали все пак идвам от гара Горна Оряховица :955 ), ама и това с Домашния бит е далече от значението на словосъчетанието.
"Умният мислещият човек по правило се съмнява във възможностите си, когато е изправен пред неизвестното."

Радостина А. Ангелова - поетеса
Аватар
Kleo
Вятър в косите...
Мнения: 15467
Регистриран на: 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: БАЗОВИ/ОСНОВОПОЛАГАЩИ учебни предмети в училище

Мнение от Kleo »

Няма как да не се върна към тази тема точно сега :524

И новият ми пост, свързан с тази тема:

http://bg-mam.ma/p/1047271/37012380
Синът ми е на 18. Изживявам мечтите си. Центрирана и щастлива съм :) Виждам се отново майка.
Публикувай отговор