БАЗОВИ/ОСНОВОПОЛАГАЩИ учебни предмети в училище

Аватар
cchery
Завършена форумна мечка
Мнения: 7926
Регистриран на: 19 Авг 2010, 11:12

БАЗОВИ/ОСНОВОПОЛАГАЩИ учебни предмети в училище

Мнение от cchery »

Хайде, банда, да размърдаме малко и форум, и сиво вещество :lol: . Вчера в чата с Вихрогончето си отворихме такава дискусия - кои са БАЗОВИТЕ предмети за учениците от начален курс - от 1-и до 4-и клас? И понеже доста неща си разменихме, то стигнах до извода, че са важни 2 неща:

1. Критерии за основополагащи учебни предмети - какво означава за вас БАЗОВ УЧЕБЕН ПРЕДМЕТ? Защо е така?
2. Кои са тези предмети?


Има ли желаещи за дискусия?!

Аз ще мина по-късно да попиша на тази тема! :954
"Умният мислещият човек по правило се съмнява във възможностите си, когато е изправен пред неизвестното."

Радостина А. Ангелова - поетеса
Аватар
Kleo
Вятър в косите...
Мнения: 15467
Регистриран на: 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: БАЗОВИ/ОСНОВОПОЛАГАЩИ учебни предмети в училище

Мнение от Kleo »

И аз ще намина, но по-късно, че в момента бачкам тука по една екселска таблица със сметки и париии :plezya se
Синът ми е на 18. Изживявам мечтите си. Центрирана и щастлива съм :) Виждам се отново майка.
tita

Re: БАЗОВИ/ОСНОВОПОЛАГАЩИ учебни предмети в училище

Мнение от tita »

Чери, в университета ни учеха, че националния учебен план (наричан още базов учебен план) е документ, съдържащ държавните образователни изисквания, въз основа на които всяко училище разработва свой "училищен" учебен план. Така че, няма мърдане. Държавата казва кое е базово.

Но, ако правилно съм схванала идеята на дискусията ви, то според мен без български език, математика, природни науки, изкуства и спорт няма как да се стимулира развитието на децата. Български език, защото е срамота да не можеш да напишеш с думи мислите си или да не можеш да откриеш красотата на словото, защото всеки неграмотен човек е един пречупен човек. Математика, защото това е начина за развитие на аналитично мислене, съобразяване на обстоятелствата, следване на логиката и изобщо формиране на начин на мислене, който ще е полезен във всяка област на човешката дейност. Природните науки, за да знаеш, че не Бог праща дъжда, а си е елементарен кръговрат в природата, а Париж е столица на Франция, която пък не е част от САЩ. Изкуствата, за да имаш мироглед, който не се ограничава с ежедневните злободневки, за да намериш своят начин да усетиш красивото. Спорта, за да не се превърнеш в болно, неподвижено и затлъстяло тяло.

Съвсем друг е въпроса за начина и методиката на обучение по всеки един предмет и постигането на добри резултати.
Аватар
Kleo
Вятър в косите...
Мнения: 15467
Регистриран на: 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: БАЗОВИ/ОСНОВОПОЛАГАЩИ учебни предмети в училище

Мнение от Kleo »

Иха, супер-постинг, Тита, мисля, че моите разсъждения по темата бяха 1:1 с твоите! :222 Като бих добавила задължително в тази формула БЕЛ + МАТЕМАТИКА + ПРИРОДНИ НАУКИ + ИЗКУСТВА + СПОРТ, и елемента ЧУЖД ЗАПАДЕН ЕЗИК, без който в съвременния свят просто НЕ МОЖЕМ! И освен това ТЕХНИЧЕСКИТЕ УМЕНИЯ за мен са също основополагащи, но може би ги имаш предвид като част от изкуствата? :1216 :1216 :1216
Синът ми е на 18. Изживявам мечтите си. Центрирана и щастлива съм :) Виждам се отново майка.
Аватар
dexter
Философска система
Мнения: 1363
Регистриран на: 19 Окт 2010, 12:14

Re: БАЗОВИ/ОСНОВОПОЛАГАЩИ учебни предмети в училище

Мнение от dexter »

Е, то какво излиза - всичко е базово :lol: :lol: . Не казахте музиката, може би защото е донякъде абсурдно да се прави анализ на музикално произведение, там на преден план излизат чуствата :) .
За си промених много мнението за образованието през последните няколко години. Струва ми се ужасно важно училището да не убие интереса на децата към познанието. Не е важно с какво ще им се натъпче главата през годините, защото след време всичко изветрява. А е важно да се изгради някакъв характер, отношение към знанието, така че и вече пораснали, хората да се стремят към развитие. И да имат собствено критично мислене - ей това ми се струва адски важно. Да не се приемат фактите на доверие. Математиката развива мисленето, затова според мен е базов предмет и много трябва да се държи на него. Не защото днес си спомням Питагоровате теорема, а защото разбрах, че математиката е логика, а не наизустяване на формули. Българският език и литературата също за базови за мен - ако нямаш богат речников запас, няма да можеш и да мислиш пространно, просто защото няма как да мислиш нещо, за което нямаш думи (май стана логическа тафталогия :lol: :lol: , но се надявам да ме разбирате). Литературата дава кръгозор, пространство на идеите, чуството, че не си сам, поглед към други светове. А това отново обогатява мисленето. Който мисли, трудно се манипулира, трудно се използва и по-трудно се държи в подчинение. Напоследък това ми е много важно :lol: (дали не достигам критичната маса, след която от опортюнист ще се превърна в революционер..... :221 :221 ).
Чуждият език си е направо основополагащ - за добър живот :).
Аватар
cchery
Завършена форумна мечка
Мнения: 7926
Регистриран на: 19 Авг 2010, 11:12

Re: БАЗОВИ/ОСНОВОПОЛАГАЩИ учебни предмети в училище

Мнение от cchery »

Ей ме, на - да пиша докато мога..... :lol:

Под БАЗОВИ предмети аз разбирам онези неща, които са първично необходими за един човек, за да се учи. А това са познания по роден език и математиката! Какво имам предвид! Без да знаеш азбуката, да можеш да четеш и пишеш, ти не би могъл да изучаваш нищо друго, което ти се предлага в писмен вид. Няма как да си прочетеш урока по история, география, не би разбрал задачата по домашен бит, не би разчел текста на песента по музика. НИЩО! Затова за мен е от изключителна важност БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК! И то не само като основи, т.е. правопис, ами и пунктуация, защото както знаем смисълът в един текст може да се промени в зависимост от пунктуационните знаци!

МАТЕМАТИКАТА - е няма живот без цифри! Няма как да си направиш гирлянда по домашен бит, ако не знаеш какво значи "Изрежете ленти от по 10 сантиметра дължина и по 1 сантиметър ширина!". За какво говорим и за къде сме без мерките и теглилките! А това е само съсем малка част от тази необятна наука!

ЛИТЕРАТУРАТА - има деца разказвачи, има деца, които трудно структурират текст! Вкъщи ги имам и от двата типа. Докато Бела разказва като латерна и всичко й се разбира (даже понякога брада ми пониква от подробностите :1062 ), текстовете на батко й до към края на 2-и клас бяха като изначалния хаос, създал нашата вселена :221 ..... За себе си съм убедена, че многото прочетени книги, които той прибави в актива си оттогава, са изиграли основна роля за невероятното подобрение на неговите съчинения - да, главно за съчинения говоря! Защото визирам фантазията, която влага в тях. Що се отнася до структурирането им, липсата на повторения, търсенето на синонимни думи за да се избегнат повторения, насищането с епитети за постигане на изразителност - тук нескромно ще посоча себе си :1062 . И накрая да кажа - защо считам ЛИТЕРАТУРАТА за базов предмет - защото тя изгражда речта на ученика. А речта е необходима за появяващите се от 3-4 клас т.нар. разказвателни предмети!

АНГЛИЙСКИ ЕЗИК - това също е ОСНОВОПОЛАГАЩ предмет за мен, но го разбирам по-иначе. Английският трябва да върви паралелно на горните 3 предмета - да не се отделя като нещо специално, а да се вмени на детето, че е част от нормалния образователен процес. Че няма избор! Може да звучи жестоко, но....... без английски човек е като без очи на кино, без уши на концерт, и без обоняние и вкус на винарско изложение :955 :955 .

Ето това за мен са 4-е стълба! Това са БАЗАТА И ОСНОВАТА! Тези неща трябва да са овладяни до съвършенство, така че да не се замисля детето, когато ги "ползва". И върху тях да гради познанията си за околния свят, историята, изкуството и света като цяло!

Не визирам спорта отделно - защото..... лично за мен обособяването му като учебен предмет го е опорочило изначално. Спомням си едно време как се надпреварвахме да носим извинителни бележки по физическо, защото не ни се играеше ЗАДЪЛЖИТЕНО върху греда, успоредка, въжета и т.н. Чувам, че сега в класа на Коки също има такива деца. Коки е невероятно щастлив, когато госопжата им разреши да играят футбол или волейбол и истински нещастен, когато мятат медицински топки, надскачат се и т.н. Т.е. спортът - трябва да ежедневието на един ученик, а не задължение в училище.
"Умният мислещият човек по правило се съмнява във възможностите си, когато е изправен пред неизвестното."

Радостина А. Ангелова - поетеса
Аватар
cchery
Завършена форумна мечка
Мнения: 7926
Регистриран на: 19 Авг 2010, 11:12

Re: БАЗОВИ/ОСНОВОПОЛАГАЩИ учебни предмети в училище

Мнение от cchery »

dexter написа:Е, то какво излиза - всичко е базово :lol: :lol: . Не казахте музиката, може би защото е донякъде абсурдно да се прави анализ на музикално произведение, там на преден план излизат чуствата :) .
За си промених много мнението за образованието през последните няколко години. Струва ми се ужасно важно училището да не убие интереса на децата към познанието. Не е важно с какво ще им се натъпче главата през годините, защото след време всичко изветрява. А е важно да се изгради някакъв характер, отношение към знанието, така че и вече пораснали, хората да се стремят към развитие. И да имат собствено критично мислене - ей това ми се струва адски важно. Да не се приемат фактите на доверие. Математиката развива мисленето, затова според мен е базов предмет и много трябва да се държи на него. Не защото днес си спомням Питагоровате теорема, а защото разбрах, че математиката е логика, а не наизустяване на формули. Българският език и литературата също за базови за мен - ако нямаш богат речников запас, няма да можеш и да мислиш пространно, просто защото няма как да мислиш нещо, за което нямаш думи (май стана логическа тафталогия :lol: :lol: , но се надявам да ме разбирате). Литературата дава кръгозор, пространство на идеите, чуството, че не си сам, поглед към други светове. А това отново обогатява мисленето. Който мисли, трудно се манипулира, трудно се използва и по-трудно се държи в подчинение. Напоследък това ми е много важно :lol: (дали не достигам критичната маса, след която от опортюнист ще се превърна в революционер..... :221 :221 ).
Чуждият език си е направо основополагащ - за добър живот :).
А сега да видя, Декс, кой от кого преписа - ти от мене или аз от тебе? :955 :955 :955 :955
"Умният мислещият човек по правило се съмнява във възможностите си, когато е изправен пред неизвестното."

Радостина А. Ангелова - поетеса
Аватар
dexter
Философска система
Мнения: 1363
Регистриран на: 19 Окт 2010, 12:14

Re: БАЗОВИ/ОСНОВОПОЛАГАЩИ учебни предмети в училище

Мнение от dexter »

Хммм, забравила съм да препиша за спорта :221 :221 , но пък за сметка на това мисля абсолютно същото :954
Аватар
Kleo
Вятър в косите...
Мнения: 15467
Регистриран на: 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: БАЗОВИ/ОСНОВОПОЛАГАЩИ учебни предмети в училище

Мнение от Kleo »

Позволете да НЕ се съглася напълно с вас, Чери и Декс :222

Значи вие определяте като основополагащи и базови главно умения, характерни за ЛЯВОТО мозъчно полукълбо! Дотук ОК, но... какво да правят горките деца, ученици и възрастни хора с водещо ДЯСНО мозъчно полукълбо?!?!? Защо така с лека ръка ги изключвате от обучението и образованието, те нямат ли право да се изучат, разчитайки на това, което им е заложено и дадено по ПРИРОДА?!?!? :126 Наистина малко се ядосах, признавам си! :oops:

Доказано е, че повечето хора разчитат и боравят основно с лявото полукълбо на мозъка си, онова, дето отговаря за логическото мислене, писането, четенето, смятането и владеенето на речта до съвършенство. ОК, нека бъдат мнозинство, но какво правим с онези хора, които разчитат и боравят предимно с дясното си мозъчно полукълбо, онова, дето отговаря за фантазията, богатото въображение, чувствата, емоциите, пространственото мислене, всякакъв род изкуства (пеене, рисуване, моделиране, готвене, бродиране, актьорско майсторство, танцуване и много други) и техническите умения, сръчността в ръцете?!?!? Защо последните да са обречени на посредствени резултати по базовите според вас предмети и всъщност да бъдат погрешно етикетирани като несправящи се с учебния материал или дори по-лошо, като бавноразвиващи се индивиди?!? Не е справедливо спрямо тях, приятелки! И примери дал Господ: един Айнщайн едва е закрепвал тройки и то, по забележете!, физика, химия и математика, именно защото неговата дясна гениалност изобщо не е намирала място сред тесните граници на ляво-ориентираното образование! Както и да е. Мисля, че дискусията по темата тепърва се отваря и ще се разширява :1216
Синът ми е на 18. Изживявам мечтите си. Центрирана и щастлива съм :) Виждам се отново майка.
Аватар
cchery
Завършена форумна мечка
Мнения: 7926
Регистриран на: 19 Авг 2010, 11:12

Re: БАЗОВИ/ОСНОВОПОЛАГАЩИ учебни предмети в училище

Мнение от cchery »

Десита, признавам си, ти ме уби! Наскоро не ми се беше случвало :221 :221 ...... да мисля за дясно и ляво мозъчно полукълбо ориентирани хора. :1140 За това си права! Ала само дотук!

Да те питам аз с какво му е попречило на Айнщайн ляво полукълбовно образование на дясно-ориентираното му същество?! Не е ли станал гениален, па макар с тройките!!! И къде видя ние с Декс да изключваме когото и да е от каквото и да е! По твоята логика, ние трябва да се ядосаме на твоята теза, че за децата с развито ЛЯВО полукълбо се предлагат предмети, насочени за ДЯСНО полукълбо!!! Спирам с тези полусфери, че ми се зави свят. :1062

Дай сега на някой на който не му се чете да не учи литература. Или на друг, на който му се рисува, да не смята! А пък на трети, който много може да пее, да му простим, че пише образУвание!

Не знам какво казват учените за лявото и дясното полукълбо и за какво отговарят съответние центрове там, но и най-гениалният художник да ми застане насреща и да ми пише с грешките и да се изразява като глупак, защото видиш ли му е прекалено дясно-ориентиран мозъка, няма да ми допадне. Както не ми допадат и пълните прагматици.

Абсолютно си поддържам тезата за БАЗОВИТЕ предмети. Онова, за което говориш ти, се опитаха да го направят комунистите - идеята за всестранно развитата личност и се провалиха с гръм и трясък. Никой не може да е базово развит по всичко! В крайна сметка за "горките" деца са измислени СИП и ЗИП часовете и мисля, че те имат къде да си развият талантите и мозъчните центрове. И това, че имат таланти в изкуството по никакъв начин не им пречи да познават и ползват родния си език правилно! Даже бих казала, че им е от полза. Математиката, колкото и да не я долюбвам, ми е дала пространственото мислене, дала ми е окомера, а той е важен за един бъдещ техник, инженер, художник, строител и т.н. Мога да си правя елементарните сметки в живота, нищо, че сигурно съм дясно ориентирана. А без английския съм за никъде!
"Умният мислещият човек по правило се съмнява във възможностите си, когато е изправен пред неизвестното."

Радостина А. Ангелова - поетеса
Аватар
Kleo
Вятър в косите...
Мнения: 15467
Регистриран на: 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: БАЗОВИ/ОСНОВОПОЛАГАЩИ учебни предмети в училище

Мнение от Kleo »

По-кротко, а? :222 Чудя се защо се разпалихме така :1044

Попречило му е на Айнщайн, да - попречило му е това, че дълги години са му лепяли грозни етикети, че е бавноразвиващ се и че никога няма да излезе нищо от него! И защо? - защото не бил силен по математиката, такава, каквато я учим в стандартните училища! :plezya se Не виждаш ли парадокса? Един от най-гениалните умове на човечеството е набелязан като слаб, несправящ се ученик! Вместо от малък да му развиват нестандартното мислене, те го вкарват в някакви супер тесни норми и рамки! :128

Аз не казвам, че математиката, българският език и литературата и чуждият западен език не са основополагащи, аз просто не се съгласих с вас, че са единствените такива! :222 Защото според мен също толкова основополагащи и фундаментални са и другите изброени от мен дисциплини, а именно спортът (физическо възпитание и култура), изкуствата (музика, изобразително изкуство), техническите умения (домашен бит и техника) и познанията за природата, хората и света като цяло (околен свят, по-късно тук са химията, биологията, физиката, историята, географията, философията, етиката, психологията, астрономията, теологията и много др. науки). :222 Оставам с приятелски чувства, но и с твърдото убеждение в собствената правота! :222 Постингът на тита ми се видя най-близо до моята собствена позиция по темата. Ааа, и никой не говори за някакви всестранно развити личности, каквито искаха да ни накарат да бъдем по калъп по времето на соц-а, аз не желая всеки да е факир по всичко, но ДЪРЖА ВСЕКИ ДА ИМА ЕЛЕМЕНТАРНИЯ МИНИМУМ по ВСЯКА ЕДНА ОТ ГОРНИТЕ ДИСЦИПЛИНИ, иначе съм сигурна, че доста неща ще му куцат по-късно в живота! :524
Синът ми е на 18. Изживявам мечтите си. Центрирана и щастлива съм :) Виждам се отново майка.
Публикувай отговор