А може и така!

Аватар
Сиренце
Със словото напред
Мнения: 1652
Регистриран на: 13 Окт 2010, 13:58
Местоположение: Черни Вит

А може и така!

Мнение от Сиренце »

Предлагам Ви в тази тема да споделяме т.нар. добри практики в образованието. Ако сте чули, прочели или, дай Боже, станали свидетели на професионално отношение от страна на учители, възпитатели, директори, моля споделете! Мисля, че имаме крещяща нужда да знаем, че могат да се случват и добри неща в българското образование.

Тази вечер прочетох статията, която ви предлагам. Не можех да повярвам :1215 !!! Прочетох я втори път, НА ГЛАС, за да повярвам, че има такова училище.



Аватар
cchery
Завършена форумна мечка
Мнения: 7926
Регистриран на: 19 Авг 2010, 11:12

Re: А може и така!

Мнение от cchery »



Директорът на това училище Стоян Георгиев ми е приятел, при това от най-добрите. И е само на 34 години! Завърши със страст ПУП и НУП в Пловдивския университет и винаги е заявявал, че иска да работи като учител. И го направи! Сега освен учител е и администратор на школото и мисля, че го води успешно напред! А допреди 15 години работеше рамо до рамо с мен като сервитьор и барман в едно пловдивско заведение, за да финансира обучението си.... Явно е, че когато искаш, нещата се получават......
"Умният мислещият човек по правило се съмнява във възможностите си, когато е изправен пред неизвестното."

Радостина А. Ангелова - поетеса
tita

Re: А може и така!

Мнение от tita »

Преди седмица бях потресена от ето тези думи на един "педагог" : „ Не може да си учител и едновременно с това приятел с учениците.” Мислех да излея тук целия водопад от чувства и емоции, които тогава се изляха само върху домашните ми любими хора, но някак момента отмина и нищо не написах. Ето, че днес виждам написани всички онези думи, които тогава изрекох на глас и мога да не ги споделя с вас:

Миналата седмица на фона на трагичното самозапалване на Пламен се случи нещо, което на пръв поглед е съвсем далеч от неговата ужасяваща смърт, но ако се взрем в дълбочина, ще открием, че е свързано с нея. Говоря за уволнението на учителя Христо Данев от Пловдив.

Харлем шейк е неблагопристоен танц, безспорно, подсказва сексуални желания и т. н. недвусмислено. В същото време е залял света така, както Генгъм стайл преди време, който е не по-малко разпуснат и изразява не по-различни внушения. Христо Данев е принуден да подаде оставка, защото е танцувал заедно с учениците си Харлем шейк.

В материал от в. „Стандарт” от 6 март директорката на училището заявява: „ Не може да си учител и едновременно с това приятел с учениците.” Малко след това г-жа Соня Кирчева добавя и следното изречение: „ Или си майка, или си баща. Не може да си приятел със сина или дъщеря си”.

Тези думи, признавам, ме пронизаха. Дори не съм съзнавала, че романът ми „Майките” е написан заради именно такива думи. Че точно тези думи са причина за самотата на днешните деца и на днешните млади хора, тази тяхна самота, която незабелязано и внезапно се трансформира в агресия и автоагресия.

Не искам с нищо лично да засягам г-жа Кирчева. За нея се чуват добри отзиви – добър учител, всеотдаен директор. Самият Христо Данев каза, че става дума за сблъсък на две различни гледни точки, за два различни мирогледа.

Той е приятел със своите ученици. Възприема ги не само и не единствено като свои ученици, а и като личности – всяка със своите интереси и проблеми. Напътства ги и им помага, доколкото може. Живее до тях, виждат се извън училище, ходят заедно на джогинг в гребната база, пият кола, говорят, обсъждат, понякога, явно танцува с тях, понякога танцува, явно не най-подходящия и благовъзпитан танц, но кой ли човек може да бъде застрахован, че винаги, във всеки момент ще преценява и ще извършва единствено най-подходящото, най-благовъзпитаното за хората около себе си? Та нали именно тази негова неразумност доказва до каква степен той се чувства приятел с децата, чувства се един от тях, чувства се едно с тях.

Кой учител е бил по-добър? Този, който си тръгва от час с биенето на звънеца, или този, който остава след това с учениците и разговаря с тях? Дали щеше да бъде по-добър учител, ако им беше забранил да танцуват този неприличен танц? Дали щяха да го послушат, ако им беше разпоредил да танцуват валс, както в един хубав стар филм?

От какъв учител имат повече нужда децата ни? От такъв, който изговаря урока си и си тръгва, или от такъв, който след училище продължава да бъде с тях, да ги изслушва и е близо до проблемите им? Дали щеше да е възможно да е толкова близък с тях, ако се отнасяше морализаторски и беше започнал да им обяснява колко лош, неприличен и неморален е Харлем шейк. Дали учениците щяха да му се доверяват истински. На формалното отношение те също отвръщат с формално. Децата са с изострена чувствителност за искреност. Той щеше да си е „изпял” урока и да е похвален от директорката, учениците пак щяха да си танцуват Харлем шейк, но скрито, учителите щяха да ги накажат и да са доволни от себе си, че са постъпили педагогично. И колкото по-педагогично постъпват, толкова повече се разкъсва връзката между тях.

Защо продължаваме да поставяме знак на равенство между морализаторство и педагогика?

Няма по-добра педагогика от приятелството и любовта. Времето на неприличните танци отминава, приятелството и любовта остават. Когато станем на възраст и обърнем поглед назад, всички си спомняме с умиление за ученическите глупости, които сме вършили и които вече не бихме повторили.

И именно защото Христо така всеотдайно върши работата си, именно защото отношенията между него и учениците не са формални, не се ограничават само в училищните часове и учебници, защото учителят скъсява дистанцията с децата, защото става техен приятел, защото отношенията му стават дълбоки, той е принуден да подаде оставка.

Когато някой стигне до ядката, до най-важното, до същността на своята професия – той е принуден да подаде оставка. Какъв парадокс! Когато ставаш най-добър, най-пълноценен – теб вече не те търпят! Това е преминаване на недопустима граница, според твоите директори. Именно затова трябва да бъдеш премахнат. Или в клишето, или вън!

Отношенията с децата според многозначителните думи на директорката са между началник и подчинен. Между управляващ и управляван. Между господар и слуга. Госпожа Соня Кирчева отнема правото дори на родителя е да е приятел с децата си. Родителят е или баща, или майка. Майка и приятел, според нея, са несъвместими понятия. Според нея майката е началник на децата си – в онзи административен, чиновнически, премазващ смисъл.

И ето, тук слагаме пръст в раната. Именно заради това написах романа си за децата-убийци. За децата, които израстват без приятели-майки, без приятели-бащи, без приятели-учители. Написах романа си за онези деца, които знаят единствено, че трябва да се подчиняват – на майките си, на бащите, си, на учителите си. Онези деца, които не знаят и няма как да знаят, че освен подчинението и заповядването, има и друг вид отношения – на приятелство, на топлота, на любов и внимание един към друг.

Същото отношение на началник към подчинени наблюдаваме от страна на някои владици на църквата ни към Божия народ.

Същото отношение на господари към слуги наблюдаваме от страна на управляващите към гражданите на държавата, от които уж произтича и на които принадлежи цялата власт.

Именно заради това смазващо, безмерно смазващо и крайно унизяващо високомерно отношение се самозапали Пламен Горанов. Неговият вик на отчаяние е краен, екстремен, не би трябвало да бъде допускан. Но е факт, който прогаря съвестта ни.

Съвестта ни трябва да е будна не само за такива екстремни, крайни действия. Но и за ежедневните, уж невидими отблясъци на онова формално, сухо, празно, незаинтересовано отношение към другия, от което всъщност най-много боли.
Източника:

За уволнение е директорката на тази гимназия. Няма да настъпят промени в образователната ни система, докато в нея не заработят хора, ПЕДАГОЗИ, имащи съвсем различен подход към децата от този - фелдфебелския. Защото децата ни са различни от нас, защото времето е различно, а много от сегашните учители просто не си сверяват часовниците.
Аватар
Kleo
Вятър в косите...
Мнения: 15467
Регистриран на: 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: А може и така!

Мнение от Kleo »

Записвам се, за да споделя по-натам някои супер успешни неща, които се прилагат в нашето училище, тоест на Алексчето де :222
Синът ми е на 18. Изживявам мечтите си. Центрирана и щастлива съм :) Виждам се отново майка.
Аватар
dexter
Философска система
Мнения: 1363
Регистриран на: 19 Окт 2010, 12:14

Re: А може и така!

Мнение от dexter »

Няма как да не се съглася с написаното. И пак ми изниква въпросът - защо да не се направи? Отговорът всеки намира сам за себе си :).

http://www.webcafe.bg/id_813746122_Shes ... uchilishte" onclick="window.open(this.href);return false;
Аватар
cchery
Завършена форумна мечка
Мнения: 7926
Регистриран на: 19 Авг 2010, 11:12

Re: А може и така!

Мнение от cchery »

dexter написа:Няма как да не се съглася с написаното. И пак ми изниква въпросът - защо да не се направи? Отговорът всеки намира сам за себе си :).

http://www.webcafe.bg/id_813746122_Shes ... uchilishte" onclick="window.open(this.href);return false;
Ами да! Хубав текст с някои конкретни предложения. Особено много ме впечатли частта "..... да се избегнат користни цели.." на всички, обхванати във веригата ОБРАЗОВАНИЕ - родители, учители, директори, общини, издателства..... В момента всеки има виждане за българското образавание, но чисто обективните тестове, провеждащи се на 3 години (роекта PISA) показват засилващ се хаус.

Аз съм на вълна ВЪНШНО ОЦЕНЯВАНЕ. Косчето е 4-и клас и му предстоят тези тестове - по БЕЛ, математика, човекът и обществото, човекът и природата. Много ми е интересно след като целта е да се оцени работата на началния учител, защо се ползват децата?! Ще кажете - защото неговата работа са именно децата!!! Но... как с едни тестове, които се изнасят всяка година, а издателствата си чупят печатните преси да бълват все нови и нови "помагала" за външно оценяване, ще се получи обективна оценка?!? Всички знаем, че тестове ще има. Всички сме наясно какви са те и най-вече кога са те?! Някой има ли идея, че в момента кипи (поне в нашия клас) трескава подготовка за тези тестове и материалът, който е останал до края на годината е в известна степен пренебрегнат - целта е децата да се представят добре! Както и да предстаявт преподавателя си! Къде тук ееееее грижата и вниманието към самите ученици?!

Защо, ако ще се прави оценка на дейността на преподавателя, не оценяват именно неговата работа "на поле"?!? Т.е. комисия от примерно двама експерти да влиза в съответните часове?! Без предварителна уговорка кога да стане това, т.е. изненадващо!! Не е ли така най-честно както за самата обективност, така и за децата?! В крайна сметка не виждам никакъв резон в това един начален преподавател 4 години да си чопли носа, а накрая за 2 месеца да форсира подготовката на децата и те да имат прилични тестове!!!

Не знам какво мислите вие, но тази практика е изродена поначало!
"Умният мислещият човек по правило се съмнява във възможностите си, когато е изправен пред неизвестното."

Радостина А. Ангелова - поетеса
Аватар
dexter
Философска система
Мнения: 1363
Регистриран на: 19 Окт 2010, 12:14

Re: А може и така!

Мнение от dexter »

cchery написа:Защо, ако ще се прави оценка на дейността на преподавателя, не оценяват именно неговата работа "на поле"?!? Т.е. комисия от примерно двама експерти да влиза в съответните часове?! Без предварителна уговорка кога да стане това, т.е. изненадващо!! Не е ли така най-честно както за самата обективност, така и за децата?! В крайна сметка не виждам никакъв резон в това един начален преподавател 4 години да си чопли носа, а накрая за 2 месеца да форсира подготовката на децата и те да имат прилични тестове!!!

Не знам какво мислите вие, но тази практика е изродена поначало!
Аз мисля, че практиката с оценяването е много вредна по принцип. Но пък какво ли разбирам.... ще отглеждам ученичка чак догодина :lol: .
Много съм "ЗА" професионалното управление - на училища, болници и прочие социални институции. Просто се чудя на акъла на някои хора, дето си мислят, че страхотен учител или лекар непременно означава и отличен администратор.
Аватар
dexter
Философска система
Мнения: 1363
Регистриран на: 19 Окт 2010, 12:14

Re: А може и така!

Мнение от dexter »

Много ми хареса идеята, сериозно се замислям върху нея :)
" onclick="window.open(this.href);return false;
Аватар
dexter
Философска система
Мнения: 1363
Регистриран на: 19 Окт 2010, 12:14

Re: А може и така!

Мнение от dexter »

Макар че започва стряскащо, интервюто ми допадна - като решения, които биха могли да доведат до по-добро образоване на децата ни :). Кратък цитат:

Проблемът с образователната система в училище, е че нейната основна задача не е обучението, а идеологическата обработка и възпитание на лоялност към властта. Политиците стигнаха до извода, че държавата е длъжна да възпитава своите граждани, когато в края на XVIII век в Прусия последните започнали да заплашват съществуването на феодалната система. Така през 1794 г. пруският крал Фридрих Вилхелм II обявява, че задължителното образование е необходим елемент от безопасността на държавата, заедно с военната служба.

И цялото интервю:

http://temadaily.bg/publication/10298-% ... %BE%D1%80/
Аватар
dexter
Философска система
Мнения: 1363
Регистриран на: 19 Окт 2010, 12:14

Re: А може и така!

Мнение от dexter »

Пак аз :)
Една статия, която ми попадна днес, от авторка, която тази вечр ще има лекция във Варна. И не - няма да отида, защото днес заминавам на тийм билдинг с колегите. Хммм....

http://www.eduliberty.org/index.php?id=70
Аватар
cchery
Завършена форумна мечка
Мнения: 7926
Регистриран на: 19 Авг 2010, 11:12

Re: А може и така!

Мнение от cchery »

dexter написа:Пак аз :)
Една статия, която ми попадна днес, от авторка, която тази вечр ще има лекция във Варна. И не - няма да отида, защото днес заминавам на тийм билдинг с колегите. Хммм....

http://www.eduliberty.org/index.php?id=70
Прочетох внимателно статията и ми направи силно впечатление. Много често, когато Коки и Бела свършат нещо, което не е в унисон с общото разбиране за "послушни" деца, веднага изтърсвам оправдаващо едно "Аз ги възпитавам, а не дресирам!". И почти всеки път съм се чувствала гузна, че едва ли не това е оправдание за нещо, което не съм свършила по отношение на възпитанието им. И в същото време твърдото убеждение, че трябва да оставя децата да бъдат деца не ми дава да постъпвам по друг начин. Сега, когато чета тези неща "черно на бяло" се чувствам наистина по-добре.

Нещо, което ме впечатли особено е експериментът на Милграм - едни участници трябва да научат други такива на списък от думи. Ако последните не се справят, първите участници им пускат ток като постепенно увеличават волтажа. Тези, които пускат тока изпълняват един вид строги заповеди - нещо, което биха правили на работата си каквато и да е тя.

"На моралните убеждения на участника, че не трябва да наранява другите и на кънтящите в ушите му крясъци на жертвата бе противодействано от твърдата позиция на властта. В повечето случаи властта спечели. Изключителната готовност на тези зрели, възрастни хора да стигнат до каквато и да е крайност по заповед на властите е основният извод от изследването; най-належащо е намирането на обяснение именно за него.
.........................................................
Нещо повече, дори когато разрушенията станат напълно явни и от тях се изиска да извършат неща, които са напълно несъвместими с елементарните морални норми, се оказва, че малцина разполагат с ресурса, необходим, за да се съпротивят на властите."

Моето обяснение е може би прибързано, но все си мисля, че в някои хора е заложена една доминираща агресия спрямо околните - желание да мачкат, тъпчат, унищожават. И когато на такъв тип хора се спуснат заповеди от шефове, власт или командири, те намират идеалното оправдание да следват "дяволчето" в тях. "Наредено ми е да бия - правя го! Шефът каза така!" Хем вършиш каквото те кефи, хем не ти се налага да се оправдаваш.

Отнесено към образованието и възпитанието на децата..... това говори колко страшна е системата. Като родители ние се опитваме да вкараме децата си в нормите на обществото, оправдавайки се винаги с неща от сорта на "Така не е прието", "Какво ще кажат хората", "Никой друг не прави така". А в училище мотивирането на "насилие" е още по-лесно: имаме спуснати наредби от МОН! Точка!

Уф.... много тъжно ми стана изведнъж!
"Умният мислещият човек по правило се съмнява във възможностите си, когато е изправен пред неизвестното."

Радостина А. Ангелова - поетеса
Публикувай отговор