Гражданско общество за промени в образованието

baimomchil
Е, не се спря с тия постове!
Мнения: 98
Регистриран на: 19 Авг 2010, 17:58

Гражданско общество за промени в образованието

Мнение от baimomchil »

Сега забелязвам, че имало такъв форум :oops: , а още по-странно е че няма теми в него. Преди време в МО (министерството на образованието) имаше обществен дебат за промени в Образованието. Колко беше обществен не стана ясно, щото май обществото не участваше.

Да говорим за проблемите в българското образование, означава да стоим 1 седмица пред компа и да не става. Проблемите са толкова много, че надали може да ги изброим всички.

Идеята ми е друга. Има ли интерес към свормиране на нещо като гражданско общество, което да застане с искане за реформа, конкретна, точна и ясна пред министъра - който и да е той? И да му начуква канчето периодично :128, не за друго ми защото има нужда. Разбира се питам тука, но ми е пределно ясно, че този въпрос е за извън пределите на този форум. Той си е национален въпрос. Все пак трябва да се тръгне отнякъде, нали?
Аватар
dexter
Философска система
Мнения: 1363
Регистриран на: 19 Окт 2010, 12:14

Re: Гражданско общество за промени в образованието

Мнение от dexter »

За желаещи съм сигурна, че има. Но за конкретни предложения за реформа ми се струва, че ще стане доста трудно - както казваш, може цял ден да се пише, но дали ще е конкретно. Квалифицирано ли е т. нарт. "гражданско общество" да излезе с предложения за конкретни неща, които да се променят? Ще се кажат неща като - зависи от преподавателите, зависи от директора, зависи от родителите, от децата. И ще е точно казано, макар да не е конкретно.
Аз не мога да дам предложение за реформа, защото не съм информирана. Детето ми е малко и в момента съм на друга вълна. Мога да кажа кое конкретно искам да се промени в държавната градина, в която Яна ходи 6 дни. Но пък съм сигурна, че има поне 10 майки, който ще ме контрират за предложените от мен промени. Също така вярвам, че детската градина също е образование и изгражда определени качества у децата, свързани с училището.
По-скоро ми се струва, че трябва да се тръгне от целите, които би имало образованието и да се начертае пътят, по който да се стигне до тях. Да се дефинират понятия като "качествено образование" - дали в края на гимназията е полезно децата да знаят столиците на всички държави или е по-добре да имат някаква професия, с която да си изкарват хляба. Предполагам и тук ще има много разнопосочни мнения.
Не знам какво още да напиша, наистина човек може да прекара седмица пред компа в писане на тази тема. Но съм "за" да има дебат - поне в него ще се избистрят идеи, мнения, предложения. Вярвам, че в спора се ражда истината, стига да има кой да слуша.
danid
Философска система
Мнения: 1121
Регистриран на: 14 Сеп 2010, 12:54

Re: Гражданско общество за промени в образованието

Мнение от danid »

Аз например никога не можах да разбера какво учат тези деца до 12 клас и кому е нужно да учат до почти 20 годишни - средно образование, което както всички знаем е почти едно нищо.

И другото странно нещо - основното образование е с най-кратък срок, кое му е основно тогава??? На мен ми се струва по-удачна системата, по която сме учили ние - 3 години начално, 5 основно и още 3 средно, но не вярвам това скоро да може да се промени.

А на практика, въпреки че системата на оценяване е тотално сменена и от тях както и от нас навремето се изисква наизустяване на куп ненужна информация - може би не е случайно, че много са малко хората, които търсят логиката на нещата, просто не са научени на логика още там в училище и е нормално после да не могат да се "пречупят".
https://picasaweb.google.com/danydinkova72/10#" onclick="window.open(this.href);return false;
Аватар
dexter
Философска система
Мнения: 1363
Регистриран на: 19 Окт 2010, 12:14

Re: Гражданско общество за промени в образованието

Мнение от dexter »

Наскоро четох в един друг форум статия от някакъв професор (доктор, учен....), не-българин по повод образованието в световен мащаб (или може би беше в Америка - наистина не си спомням детайли). Това, което си спомням, защото ми направи впечатление и ми отоговори на доста въпроси, беше следното - на обществото не му трябват мислищи индивиди. Обществото е така структурирано, че е нужно масата от хора да се научат как да следват нареждания, как да се подчиняват на правилата. И това е целта на образованието - не да се научат децата (хората) да мислят, а да приемат готови отговори. Иначе би било много трудно да се запази статуквото в обществото - ако всеки започне да задава въпроси защо това е така, а не иначе - ще има конфликти, протести, революции....
За да е такова образованието си има причина. Всички експерименти в последните години може би целят това - да се намери начинът, по който децата ще се възпитат да приемат готовите отговори, а не логически да стигат до истината. Напр. тестовете - трябва да се избере верният отговор. Не е нужно да се научи целият урок, да се разкаже после, да се обясни логиката на нещата - просто трябва да се избере верният отговор. Чуват се много мнения, които са "за" системата на тестовете - премахвало се зубренето, ненужното запаметяване на страници с текст, премахва се субективизма на преподавателя и какво ли още не..... Само дето не се вижда, че децата спират да мислят. Няколко пъти се наложи да помогна на племеника ми по математика в 3ти и 4ти клас с някакви невероятни задачи - добрахме се до отговора в учебника, само дето този отговор не е обяснен там защо е такъв и никой не ти иска обяснението..... Дай там някакво число, което е вярно и си готов!!!
Това, което чувам от познати родители е, че по всякакъв начин като че ли се убива желанието на децата да учат. Калпави учебници, калпава програма, незаинтересовани учители. Не вярвам обаче, че хората, които пишат учебниците са глупави или не знаят как да напишат смислено 2 страници текст. Не съм привърженик и на конспиративни теории, но все ми се струва, че има някаква генерална идея в разтурването на образованието. А ако е така - едно гражданско общество би могло да бъде коректив.
baimomchil
Е, не се спря с тия постове!
Мнения: 98
Регистриран на: 19 Авг 2010, 17:58

Re: Гражданско общество за промени в образованието

Мнение от baimomchil »

Сори, че вдигнах темата и ви зарязах. Моята идея е да се получи публичен диспут, а в такъв диспут 100% ще се намесят и хора специалисти. Аз лично си давам моето мнение. Дали е правилно или не - не мога да кажа. Но пък от наблюдения и това което съм чел, стигам до тези изводи. Така че започвам в блога една серия - Проблеми в Българското Образование. Част 1 от нея е Спорта:

http://baimomchil.blog.bg/drugi/2010/11/12/.633556

Може и да не е най-важното това но... За мен е наравно важно и с останалите теми, които ще зачекна.
emi-1

Re: Гражданско общество за промени в образованието

Мнение от emi-1 »

Пак се разконцентрирах/щях да поработя/,но темата е важна,а чак сега я виждам.
Според мен е наистина необходимо да има промяна в системата.Казвам го като родител,чието дете е вече в 10-ти клас,защото отдавна не работя по специалността си/предучилищна педагогика/.
Най-важното нещо,на което трябва да се научат децата,според мен е да могат да мислят и да вземат самостоятелни решения,а не да зазубрят целия материал.Защото зубренето е вредно.То не развива мозъка.Може би го тренира,но не в желаната посока.
Много ми беше интересно,когато разбрах,че оценяването става на база количество,а не качество на написаното.Колкото повече локуми разтягаш,дори и да не са по същество,толкова по-висока оценка ще получиш.Според мен е по-важно да кажеш основното,дори и с малко думи.Защото не всеки има дар слово,все пак.
Другото нещо,което не харесвам са тестовете.Защото те в повечето случаи се правят на късмет.Да,лесно е с тестове,но според мен неправилно.
Аватар
dexter
Философска система
Мнения: 1363
Регистриран на: 19 Окт 2010, 12:14

Re: Гражданско общество за промени в образованието

Мнение от dexter »

Разгледайте всички части на въпросната презентация, доста е интересно, дават се конкретни насоки за промяна на образованието, напр. уловката за "равен старт"

Аватар
cchery
Завършена форумна мечка
Мнения: 7926
Регистриран на: 19 Авг 2010, 11:12

Re: Гражданско общество за промени в образованието

Мнение от cchery »

Бе не знам дали обществото е гражданско и дали ще промени нещо, но децата ни взеха да се бунтуват вече срещу образователните промени ...... вижте тук!
"Умният мислещият човек по правило се съмнява във възможностите си, когато е изправен пред неизвестното."

Радостина А. Ангелова - поетеса
олеся

Re: Гражданско общество за промени в образованието

Мнение от олеся »

Темата е необятна, особено за нашата държава, където всичко е толкова сбъркано. Трябва много воля в т.нар.държавни люде, че да се променят нещата не само в образованието.
Ето още материал пречупен през погледа на българин живеещ и работещ в чужбина, но с един поглед какво става в БГ по отношение на образованието: http://www.probujdane.com
Аватар
Сиренце
Със словото напред
Мнения: 1652
Регистриран на: 13 Окт 2010, 13:58
Местоположение: Черни Вит

Re: Гражданско общество за промени в образованието

Мнение от Сиренце »

:524 , Олеся за откритието, радвам се че има хора които споделят тази идея.


Работата е там, че срещу доминиращите парадигми – разбирания/ стереотипи/ предразсъдъци/ предубеждения не можеш да тръгнеш прекалено директно.
Но можеш да тръгнеш срещу тях индиректно, малко по малко, пак и отново, представяйки все повече и повече доказателства.



Ето в това се опитвам да убедя колегите си - като системата ни е скапана, може просто да я заобикаляме и да действаме!
Колкото повече хора го правят, а не чакат промяна "отгоре", толкова повече доказателства ще трупаме и накрая ще трябва да се съгласят, че това е правилния начин.

Когато през 2004 отстоявахме правото на децата с увреждания да имат достъп до "нормалните" училища, срещахме отпор и сред колеги , и сред родители, а сега - 6 години по-късно това е държавна политика.

Преди две години заговорихме за проблемите при храненето на децата. Тогава никой не искаше и да чуе. Към днешна дата нещата лека-полека започват да се променят.

Затова
Разграждането на една парадигма не е работа за между другото. Да изразиш позицията си веднъж и след това да обвиняваш света, че не ти обръща достатъчно внимание, не стига. Светът има вроден егоистичен интерес да не ти обръща внимание. Ето защо се налага да защитаваш позицията си редовно и търпеливо. Всеки божи ден.
Аватар
cchery
Завършена форумна мечка
Мнения: 7926
Регистриран на: 19 Авг 2010, 11:12

Re: Гражданско общество за промени в образованието

Мнение от cchery »

Ееееееее, Сиренце, най-сетне да прочета мислите си...., но написани от друг човек! :922 :922

За съжаление на овнешката ми същност, трябваше да се съглася с това:
Но можеш да тръгнеш срещу тях (доминиращите парадигми – разбирания/ стереотипи/ предразсъдъци/ предубеждения) индиректно, малко по малко, пак и отново, представяйки все повече и повече доказателства.
Има моменти, в които пряката сила е нищожна и не постига всичко. Аз също защитавам позицията, че трябва да се дават доказателства. И то на "масовата публика" - нека не звучи обидно, но има хора (повечето в България), които се оказват просто статисти за случващото се около тях. И неподозирано от всички, те стават най-голямата сила, когато им докажеш, че нещо се получава...... стига да сме обединени! Затова съм се отказала да убеждавам който и да е да прави каквото аз мисля, че редно и си заслужава. Бих могла, а и призовавам доста често, без да очаквам нищо.... НО не искам от никой да прави нещо пряко себе си - когато го почувства, то тогава ще е от полза! И затова просто съществувам, правя нещата както аз ги виждам за редни. И за мой късмет ..... съдбадата ме среща с личности, които правят същото като мен. Така не губя надеждата. Да, Оли и Сиренце, ще трупаме доказателства, ЧЕ МОЖЕ ДА СЕ ПРОМЕНИ СТАТУКВОТО! И то ще се промени. И за да стане това, то:
........се налага да защитаваш позицията си редовно и търпеливо. Всеки божи ден.
Ако ще да съм нахална и досадна.

И в тази връзка съм си поставила 2 цели: да се боря докато мога и е възможно да не се въведе ЦЕЛОДНЕВНОТО ЗАДЪЛЖИТЕЛНО образование до 7-и клас. Въпреки, че институциите ме пързаляха доволно - вижте тук и тук.

А втората много важна цел идеята за здравословно хранене в ОДЗ и училище. Възможно е! Убедена съм!!!! Вместо да се купуват холови гарнитури за градината, където госпожите да се отморяват...... може да се купи професионална машина за прясно изцедени сокове и нашите деца да пият сутрин на закуска витамини!!!!! Сега засега ще вкарам идеята за отбелязване на ДЕНЯТ НА МАЙКАТА ЗЕМЯ! Да видим какво ще ми се получи.

И съвсем отделен е въпроса за материала, който е заложен в учебните програми. Синът ми е 2-и клас и съм отчаяна буквално..... учат страшно много неща както по БЕЛ, така и по математика.Часовете за затвърждаване са малко или ги няма или пък.... трябва да ги провеждаме у дома :126 :126 :126 . По този начин един от почивните дни Коси учи..... Не че не трябва да се подготвя и вкъщи. Но...... мисля, че това да става от първи клас е повече от рано!!!!!!!!!!! И аз съм учила много вкъщи, но някъде след 8-и клас. И смея да твърдя, че и с по-малко учене в сравнение с това, което имат днес децата ....... станах човек. И питам: закъде сме се забързали?!?! Нямат ли децата ни цял един живот пред себе си да научат толкова много неща, че трябва всичко са им се изсипва още в началото?!! И каква е вероятността да намразят училище, още непристъпили в него....... Все въпроси, които даже не знам на кой да задам!
"Умният мислещият човек по правило се съмнява във възможностите си, когато е изправен пред неизвестното."

Радостина А. Ангелова - поетеса
Публикувай отговор