Тъжна статия за БГ образование

Публикувай отговор
Аватар
Сиренце
Със словото напред
Мнения: 1652
Регистриран на: 13 Окт 2010, 13:58
Местоположение: Черни Вит

Re: Тъжна статия за БГ образование

Мнение от Сиренце »

Този проект е поредната глупост, сътворена от нашето министерство, за да могат едни хора, да вземат едни пари. Идеята според мен е добра, но просто знам какво ще се случи накрая.

А определено от подобни консултации има нужда. Тук не става въпрос да принудиш някого да учи това, което консултанта е казал. Правото на избор е на родителя и детето.
Болшинството от учениците, обаче, а и родителите им, нямат представа какви училища има в областта, в която живеят, знаят някои професии, но не и какво училище ги подготвя.

Декс, не се обиждай, но ти общуваш ли с хора, които са с много по-ниско интелектуално ниво и социален статус от твоя? Ако да, би трябвало да си наясно, че според повечето от тях, ако детето не е гладно и има дрехи и обувки, те са изпълнили родителския си дълг. Много са далеч от мисълта за професионална ориентация и избор на училище, да не говорим, че между тях има и неграмотни. В следствие на това, децата отиват в какво да е училище, завършват го, после нямат работа и аз и ти им плащаме социалните помощи.
Говоря от позицията на личен, професионален опит в работата именно с подобни хора.
dexter написа:Значи все пак има пари за образование.
Е, за това и аз съм свръхбясна. Понеже през 2008, с въвеждането на делегираните бюджети се спря източването на средства в образованието, сега си намериха начин с тези проекти отново да крадат безогледно. В момента стартират 4-5 проекта за около 200 000 000 лв, по мои сметки. Всеки от тях ще е толкова "полезен" на образованието ни, колкото и въпросния.
Аватар
dexter
Философска система
Мнения: 1363
Регистриран на: 19 Окт 2010, 12:14

Re: Тъжна статия за БГ образование

Мнение от dexter »

Сиренце, сигурно си права за необразованите хора и липсата на идея какво се случва с децата им. Обаче си мисля, че тези пари могат да се използват за повишаване на качеството на образованието като цяло в бедните региони на България. Да се работи срещу отпадане на децата от училище. Да се оборудват класните стаи с прогресивни помагала за обучение. Знам ли и аз какво още... Но не - ще се отворят едни кабинети, за да се казва на децата как могат да станат шивачки и сервитьори, защото техният регион предлага такъв тип трудова заетост.
Сега ми хрумва, че тези пари могат да се използват за проекти за подготовка на учебна програма, съобразена с нуждите от работна сила. Защото съм чувала и съм виждала как работодатели се оплакват от липса на качествена работна ръка. Т.е. не че децата не могат да се ориентират, но просто в региона им има такива и такива училища, и да искат не могат да учат друго, освен ако не се преместят. И друго се чудя - каква ще е файдата от такъв консултант, ако в региона изобщо няма трудов пазар.
Ясно ми е, че образователната система произвежда безработни. Но дали причината е в липсата на консултант, който да насочи децата? Или пък в напълно неадекватната ни образователна система?
Ядосана съм, защото вместо да се мисли как децата ни да станат по-умни и по-образовани, по-мобилни и адаптивни към изискванията на съвременния пазар на труда (какво клише!), да се работи за промяна и раздвижване на статуквото, то един вид от първи клас се работи децата да се привържат към родното си място. Какво сега - Европа да не се изплаши от евтината работна ръка, която се излива от България, та дава пари да ни консултират как да се реализираме тук?
Не съм сигурна, че се изразявам съвсем ясно. Просто като чуя нещо такова, което според мен е насочено към ограничаване свободата на личността, дори и по такъв завоалиран начин и веднага се ядосвам. А най-вече ме подразни това изказване по новините за пилота - може да иска, но да няма данни :126 .
Дали общувам с хора с по-нисък социален статус и интелектуално ниво? Случва ми се :), макар и не всекидневно. Знам какво мисли напр. братовчедка ми за образованието и ме боли сърцето като гледам племеника ми как с ентусиазъм тръгна в първи клас, но нямаше кой да го подкрепи.
Дано да съм параноична и дано от всичко това да има полза за децата. Или поне да няма вреда за обществото като цяло. А за усвоените пари - майната му, няма да са първите, нито последните. Спомням си, че преди години имаше програма за интеграция на ромите, имаше проекти и пари. И какво? Нула резултат! Полза няма, но вредата е явна. Дано и сега не стане така.
Аватар
dexter
Философска система
Мнения: 1363
Регистриран на: 19 Окт 2010, 12:14

Re: Тъжна статия за БГ образование

Мнение от dexter »

Всъщност може би реагирам пресилено :). Сега слушам "Стената" на Пинк Флойд - и през седемдесетте години хората са се вълнували накъде отива светът, а той си е още тук :). "Hey you, out there on the wall, always doing what you're told, can you help me......." :954 Така че ще заема по-оптимистична позиция и ще си пускам тв-то направо за "Лека нощ, деца".
Поздрав за вас, които може би четете за моите терзания :).

" onclick="window.open(this.href);return false;
Аватар
Нели
Философска система
Мнения: 1466
Регистриран на: 23 Авг 2010, 19:49

Re: Тъжна статия за БГ образование

Мнение от Нели »

dexter написа: Къде остава стимулирането на стремежа на децата да дават най-доброто от себе си, да надскочат възможностите си, за да постигнат мечтите си?
:524 :524 :524
"Когато всички мислят еднакво, никой не мисли достатъчно" Уолтър Липман
Аватар
Kleo
Вятър в косите...
Мнения: 15467
Регистриран на: 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: Тъжна статия за БГ образование

Мнение от Kleo »

dexter написа: ... Не трябва ли да се насърчават децата да следват мечтите си, да се трудят да ги постигнат, а не да се гледа дали имат данни за каквото и да било? Че ако иска детето ми да става певица, но не може да пее - не е ли по-правилно да научи нотите, да се научи да свири, да модулира гласа си, отколкото да й кажа - нямаш данни, я по-добре помисли за нещо друго? Къде остава стимулирането на стремежа на децата да дават най-доброто от себе си, да надскочат възможностите си, за да постигнат мечтите си? А какво излиза сега - държавата ще определя кои мечти стават и кои - не? Разбира се чрез съветване, чрез елегантна промивка на мозъка :126 :126 ... И какво става - не се работи за подобряване на качеството на образованието, а се работи в посока да се превърнем в бели мишки. Защото за мен този проект си е чиста манипулация - какво ще съветваш едно дете в първи клас, което три пъти си мени мнението какво иска да закусва, какво остава до генералното решение за избор на професия?!?!? Ако е само за да се усвоят едни пари, ще го преглътна някак си, макар да ме е яд. Но ако е за това, за което си мисля, че е - какво да направя? Да вдигам шум по форумите и социалните мрежи? Кажете ми - пак ли аз съм твърде мнителна? Аз ли полудявам? За съжаление напоследък все се оказвам права за разни подобни неща.
Декс, не мога да подмина току-така този твой постинг :1045 Сега ще се опитам да ти отговоря. Ето моето мнение по въпроса:

Разбира се, че децата трябва да се насърчават да следват мечтите, желанията и съкровените си желания, независимо какви са те и дали имат талант и дарба, за да ги реализират наистина успешно и добре! Обаче с едно "но" според мен, а именно това да стане без да се губи връзката с реалността, с действителните умения, заложби, качества на самото дете! Тоест то може да иска да стане певица, ама ако пее наистина фалшиво, да подхранвам нейната мечта възприемам по-скоро като нещо нечестно спрямо нея, отколкото като нещо добро и стимулиращо я. Не знам дали се изказах разбираемо :1044 Мисълта ми е, че според мен просто трябва да се отчитат и самите реалии. А колкото до примера за пилота, ами за да станеш пилот, трябва да учиш страшно много математика, да имаш добра пространствена ориентация, също така и техническа мисъл, и освен това да покриеш дадени физически изпитания (примерно вестибуларният апарат да ти е ОК и разни други неща). Знам, защото близък приятел от детинство е пилот и ми е известно какво премина през годините като изпитания, за да стане такъв. И не, не полудяваш, нито си прекалено мнителна, защото за другите неща, които пишеш, съм напълно съгласна с теб, и на мен някак ми "мирише" всичко това... Поздрави, прегръщам те :923
Синът ми е на 18. Изживявам мечтите си. Центрирана и щастлива съм :) Виждам се отново майка.
Аватар
dexter
Философска система
Мнения: 1363
Регистриран на: 19 Окт 2010, 12:14

Re: Тъжна статия за БГ образование

Мнение от dexter »

Вихрогонче, то всяко нещо може да се изроди в грешната посока - както убиването на мечтите, така и нереалните очаквания. Не мога обаче да се съглася мечтите и желанията на децата да се валидират и насочват от държавни чиновници. Примерът с пеенето беше твърде драстичен, исках само да кажа, че децата трябва да се стимулират да се стараят да се развиват в посоката, която им е на сърце.
Братовчед ми много искаше да стане пилот. Приеха го да учи в Долна Митрополия, но му откриха шум на сърцето. Пилот не стана поради това ограничение, но пак работи нещо, свързано със самолети. Самата реалност му наложи да се откаже, но опита, скъса се от учене и успя поне до някъде. Добре че никой не му каза като беше на 18 - не ставаш, заеми се с друго. Животът постоянно ни поднася разочарования, някак не мога да приема да спрем да опитваме, само защото някой е взел решение вместо нас.
Много философско стана :lol: :lol: . Дано напразно да се психясвам и параноясвам :)! Обаче тоталното промиване на мозъци, което върви в момента по медиите (визирам турските и други сериали в прайм тайма, различните видове риалитита, както и жълтата "преса") не могат да не ме навеждат на мислите, които споделих.
Аватар
cchery
Завършена форумна мечка
Мнения: 7926
Регистриран на: 19 Авг 2010, 11:12

Re: Тъжна статия за БГ образование

Мнение от cchery »

Сиренце написа:Този проект е поредната глупост, сътворена от нашето министерство, за да могат едни хора, да вземат едни пари. Идеята според мен е добра, но просто знам какво ще се случи накрая.
Аз ще я повдигна тази тема, защото чак сега намерих време да си напиша мислите. :)

Та - и аз като Цони мисля същото - източване на пари!!!! Питам аз защо трябва да има специални кабинети в училищата със специални консултанти?!?! И тези консултанти докато станат такива, какви парички ще отидат за обучението им?!?! И въобще точното понятие ли са избрали - "консултанти"?!?

Лично за мен наистина е необходимо на децата да се разяснява какво е необходимо да направиш/учиш, за да станеш примерно архитект?!? Дори трябва да се обясни първо какво е архитект?! И май за повечето професии децата ни имат само имагинерни понятия...... Не знаят какво са! За сметка на певачество, актьорство и род публични професии! Т.е. не е зле наистина учениците да се запознават с отделните професии - какво представляват, защо съществуват, във каква връзка са те с обществото?! В крайна сметка, ако ще отглеждаме и възпитаваме единици на обществото, е добре те да са взаимосвързани и полезни!

След като децата вече различават програмиста от човека, който просто използва компютър, е хубаво да се обясни какъв е пътя до мечтаната професия! Лично аз, докато стигна да разбера как бих могла да стана полицай, школата в Симеоново отказаха да правят прием за жени през 95-а година :1062 :1062 :1062 . Това е на майтап, разбира се, но лично на мен би ми било полезно да знам, че ако искам да стана архитект, то не е зле да наблегна на математиката и рисуването. Не да ми обясняват дали имам талант и данни, а да ми кажат - с това се кандидатства, там се кандидатства и от теб се очаква да знаеш това и това! Дали ще го направя, дали ще кандидатсвам и дали няма да се насоча към друга професия, това би следвало да си е лично решение!

Имено поради горното смятам, че едни такива консултации ще са много полезни и най-вече трябва да са навременни! Но пък чак да се откриват кабинети за това в училищата! Дали пък не може в часа на класния да се говори за това, или да се въведе веднъж в месеца такава лекция?!?! И защо не да се запознаят децата с местната икономика (ако я има де)?!? Има хора, които с огромно нежелание напускат родните си места, за да учат и работят в София, например..... Лошо няма, ако отрано са наясно какво ще им е необходимо, за да останат и да живеят в техния си град! Стига да го искат! Но мисля, че нещата трябва да се представят и поднасят реалистично - т.е. ако има безработица и заплатите са ниски, няма никакъв смисъл да се говори обратното ..............
"Умният мислещият човек по правило се съмнява във възможностите си, когато е изправен пред неизвестното."

Радостина А. Ангелова - поетеса
tita

Re: Тъжна статия за БГ образование

Мнение от tita »

Нямам думи да коментирам предстоящите промени в учебните планове. Има деца, които и сега трудно се справят с учебния материал ( то добре, че са родителите да помагат на останалите). Как дете в първи клас, все още с нагласата за игри и забавление, ще събира и изважда до 100, не ми го побира ума?
Новите учебни програми по математика и информатика бяха представени днес от зам.-министъра на образованието Милена Дамянова. Основното в тях е, че ще са олекотени към теория и засилени към практика.

След като бъдат одобрени, новите програми ще се превърнат в учебници, но това ще стане не по-рано от учебната 2014-2015 година. Основната концепция в програмите е отношението теория - практика, което ще бъде 40/60 %, обясни Дамянова.

Сред най-любопитните промени са класът, в който ще се изучава Питагоровата теорема. Досега тя се учеше по геометрия в девети клас, а според промените ще е в шести. Разликата обаче е, че по-малките ученици няма да я доказват. Любопитното е, че досега тя все пак е била използвана при по-малките, тъй като им е била необходима за участие в олимпиади.

Събиране и изваждане на числата до 100 се мести от втори в първи клас. Причината е, че във втори трябва да остане повече време за умножение и деление. С клас по-надолу се местят уроците за десетичните дроби - от пети в четвърти. Това обаче не се хареса на учителите, които присъстваха на представянето. Според тях децата трудно ще се справят с този материал.

В материала от пети до седми клас отпадат параметричното уравнение и трапеца, защото били неясни за учениците.

Колкото до информатиката - още в пети клас, а не в шести учениците те ще учат как се влиза в интернет и как се пишат имейли. Учениците в тази възраст така или иначе вече са наясно с подобни действия, но по-важното е, че ще се обръща и по-голямо внимание на безопасното сърфиране в Интернет.
http://www.teacher.bg/Article/Details/36922" onclick="window.open(this.href);return false;
Аватар
cchery
Завършена форумна мечка
Мнения: 7926
Регистриран на: 19 Авг 2010, 11:12

Re: Тъжна статия за БГ образование

Мнение от cchery »

А аз влязох да честитя на всички първия учебен ден.. :1210 :1210 :1210 .

Единственото, което мога засега да коментирам е, да ви кажа :"Хора, бягайте!". По принцип правилнота за мен е "Хора, да се борим за образованието и децата ни!", ала съм претърпяла толкова много разочарования от дори и от близки хора, които се оставят на течението и си казват, че нищо не може да се промени, че .... само за това мога да призова! Лично аз сигурно ще избягам. Нека Бели получи основата си по български език, и сигурно ще се замисля за спасение!

Титка, благодаря за тази информация. Кой знае кога щях да я науча ....
"Умният мислещият човек по правило се съмнява във възможностите си, когато е изправен пред неизвестното."

Радостина А. Ангелова - поетеса
tita

Re: Тъжна статия за БГ образование

Мнение от tita »

Чери, това все още е само проект, дано надделеят разумните глави и не се приемат тези предложения. Иначе много добре са го решили да има повече практическа насоченост в обучението, но ... пак се стига до материалната база. Няма как обучението по природните науки да бъде свързано с практиката, ако няма елементарни лабораторни консумативи, материали, уреди и т.н оборудване. Колко от училищата разполагат с такава?

Все по-отчайваща ми се струва посоката в която върви живота в БГ.
Аватар
cchery
Завършена форумна мечка
Мнения: 7926
Регистриран на: 19 Авг 2010, 11:12

Re: Тъжна статия за БГ образование

Мнение от cchery »

tita написа:Чери, това все още е само проект, дано надделеят разумните глави и не се приемат тези предложения. Иначе много добре са го решили да има повече практическа насоченост в обучението, но ... пак се стига до материалната база. Няма как обучението по природните науки да бъде свързано с практиката, ако няма елементарни лабораторни консумативи, материали, уреди и т.н оборудване. Колко от училищата разполагат с такава?

Все по-отчайваща ми се струва посоката в която върви живота в БГ.
Тити, сега си чатим със свекърва ми на тази тема. И й писах следното:

1. Ранна предучилищна подготовка (от 5 годишна възраст) - т.нар. "обществено обсъждане" тръгна, когато Бели беше в яслата или най-много, когато беше първа група в градината! И ни го наложиха и го приеха законово така тихомълком и подмолно, че самата Бела миналата година беше част от пилотния випуск по тази програма! А беше само проект ...........

2. ЗАДЪЛЖИТЕЛНО целодневно обучение на учениците до 7-и клас - това "обсъждане" трае вече трета година. Доколкото прочетох последните новини по него, засега важи само за децата до 4-и клас..... но ще го приемат за другите курсове. А беше само идея............

Това не е нормално! Както всички знаем не е количеството, онова което прави качеството......
"Умният мислещият човек по правило се съмнява във възможностите си, когато е изправен пред неизвестното."

Радостина А. Ангелова - поетеса
Публикувай отговор