В помощ на кандидат-гимназистите

Публикувай отговор
Аватар
Kleo
Вятър в косите...
Мнения: 15467
Регистриран на: 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: В помощ на кандидат-гимназистите

Мнение от Kleo »

Утре ще му е второто занятие по рисуване.
За домашно има да нарисува ябълка и есенно листо.
Утре ще ходи и ще се върне сам от художничката /учителката му по рисуване/.
Синът ми е на 18. Изживявам мечтите си. Центрирана и щастлива съм :) Виждам се отново майка.
Аватар
Kleo
Вятър в косите...
Мнения: 15467
Регистриран на: 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: В помощ на кандидат-гимназистите

Мнение от Kleo »

Вчера се отдадохме на химия.
Днес - на математика.
Тази седмица му предстоят контролни на цели раздели по тези два предмета и затова му помагам, учим заедно, упражнява се.
Синът ми е на 18. Изживявам мечтите си. Центрирана и щастлива съм :) Виждам се отново майка.
Аватар
Kleo
Вятър в косите...
Мнения: 15467
Регистриран на: 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: В помощ на кандидат-гимназистите

Мнение от Kleo »

Получих от бг-мамма тази важна за нас информация, планирам да идем в събота, сигурно ще е сутринта още:

Ден на отворените врати и коледен базар в НГПИ "Св. Лука" на 02.12. от 10 до 15,00 часа.

Иначе Алекс ходи на курса по рисуване всеки петък. Учителката му дава домашни. За петък има да нарисува гърне и портокал, със светлосенки.
Синът ми е на 18. Изживявам мечтите си. Центрирана и щастлива съм :) Виждам се отново майка.
Аватар
Kleo
Вятър в косите...
Мнения: 15467
Регистриран на: 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: В помощ на кандидат-гимназистите

Мнение от Kleo »

Уви, още една двойка по математика.
Алекс е доста сдухан, аз го успокоявам.
Лошото е, че много учихме през уикенда.
Синът ми е на 18. Изживявам мечтите си. Центрирана и щастлива съм :) Виждам се отново майка.
Аватар
Kleo
Вятър в косите...
Мнения: 15467
Регистриран на: 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: В помощ на кандидат-гимназистите

Мнение от Kleo »

http://ngpisvetiluka.com/gallerygrafic.html - информацията от НГПИ "Св. Лука" за Деня на отворените врати

http://ngpisvetiluka.com/static.html - и пак оттам, относно Приема :222

Лилия Балева, Директор, за повече информация относно кандидатстването - на тел.: 0894 76 56 76
Синът ми е на 18. Изживявам мечтите си. Центрирана и щастлива съм :) Виждам се отново майка.
Аватар
Kleo
Вятър в косите...
Мнения: 15467
Регистриран на: 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: В помощ на кандидат-гимназистите

Мнение от Kleo »

"Искам да съм началник с хубава заплата"

Младежите в София масово си представят работа в лъскав офис, която задължително е добре платена.

Александра Джандева | 20 Март 2014

Искам да съм началник и да получавам поне 1000 лв. заплата. Така изглежда стандартното кариерно желание на повечето ученици в столицата. Младежите масово си представят работа в лъскав офис, задължително добре платена и най-важното – те да командват парада. Рядко ще чуете ученик, който мечтае да стане хлебар, земеделец или шлосер.

Поговорката – "Учи мама, за да не работиш", още е на мода казва Клара Милошева, ръководител на Центъра за кариерно ориентиране в София. Това е само един от всички 28 кариерни центъра в страната, създадени по проект на МОН.

Консултантите в тях имат бойната задача да помогнат на младите хора да намерят своята професия и да запълнят огромната пропаст в кариерното ориентиране.

Елитно, лъскаво, престижно

В 7, 11 и 12 клас посещенията на консултантите са най-важни, защото по това време децата правят първите си стъпки в кариерата и имат най-много въпроси. "Ние нямаме право да даваме съвети, можем да подкрепим избора им, да дадем насока, да разширим светогледа, но не можем да вземем решението вместо тях", казва Клара Милошева.

В София все още масово явление е седмокласниците да се стремят към елитните езикови гимназии. Това е и причината в столицата да има професионални училища със затихващи функции, защото децата нямат интерес да учат там.

Често се случва родителите на седмокласници да идват и да питат кои са най-престижните гимназии и как детето им да влезе там. Истината е, че в тях децата получават богата езикова култура, добри навици за учене, но не и специалност.

"Влизайки в тези най-желани гимназии, на практика младежите отлагат с още пет години взимането на голямото решение в професионален аспект", казва Милошева. Абсолютно същото се случва и в университета, където лошият или случен избор на специалност е равен на години професионално лутане.

Кажи ми колко плащаш

Когато влязат в клас на гимназисти кариерните консултанти отговарят от упор на няколко базисни въпроси. "Задължително питат за бъдещата си реализация след като завършат. Не пропускат и въпроса за това коя е най-добре заплатената професия в България и каква е заплатата", разказва Клара Милошева. Най-честата стартова сума, която младежите посочват е 1000 лева.

Като психолог Милошева разяснява, че това е последица от малките заплати на родителите – децата наблюдават реалността и не искат да повтарят същия модел на ограничения и лишения. В 12 клас също има мода и тя е, че децата масово искат да учат в чужбина. Оставането в български университет се счита за компромис и е на крачка от определението за провал.

Ти не си моя грижа

Според Клара Милошева, гладът за хлебари, сладкари, учители и инженери ще остане, защото няма влечение към тези специалности. В момента младежите масово се захласват по мениджърите и бизнесконсултантите.

И понеже това са сравнително нови за България професии, кариерните консултанти се опитват чрез игри да покажат какво точно прави един мениджър. Много деца претендират за лидерски постове, разказва Клара Милошева, но когато трябва да поемат отговорност за собственото си решение не могат или директно отказват.

"Разбираме го докато представяме различните професии. Работата на мениджърите, например, изглежда силно примамлива. Когато разкажем на учениците, че това е човекът, който носи отговорност, както за собствените си грешки, така и за тези на екипа, стандартният отговор е - "Абсурд, нека си трошат главите!".

Едва когато пораснат, по-разумните млади хора започват да избират съзнателно работата в екип и да си дават сметката, че носенето на отговорност е "сериозна задача", казва ръководителят на кариерния център.

От първо лице

Мариян Димитров и Димитър Арсов са гимназисти във Френската гимназия в столицата. И двамата се интересуват главно от университетите в чужбина. Четат в интернет, ровят във форуми и различни сайтове, но предимно разчитат и се доверяват на техните приятели, които вече учат навън и могат да споделят опит от първа ръка.

Митко признава, че за да се ориентира, има нужда от повече информация. Смята за нормално в 11 клас още "да си търси пътя и да се двоуми". Мариян допълва, че "в училището боцваш от всичко, да видиш какво е, изискват от теб едно ниво и ти малко се разпокъсваш, няма я тази насоченост към нещо, което да ти се превърне в специалност".

И двамата са били при педагогическия съветник на езиковата гимназия Силвана Йорданова. Една от многобройните й задачи е да им помогне в избора на професия. За целта отскоро в гимназията разчитат на кариерни тестове и Силвана е дала на Митко и Мариян да ги попълнят.

Младежите не са много убедени, че виждат себе си в получените резултати, но се радват, че вече имат поне една опорна точка и повод да се замислят сериозно накъде да поемат. Имат въпроси и търсят своите отговори. От там насетне всичко зависи от тях.

Съветите са безплатни
Центърът за кариерно ориентиране в София се намира в сградата на Професионална гимназия по облекло "Княгиня Мария Луиза". Имат сайт и фейсбук страница.

По график консултантите трябва да обиколят всички столични училища в рамките на двете години на проекта. В часа на класния обучените специалисти провеждат с децата различни психологически интерактивни упражнения във вид на игра. Задължително ги канят и на индивидуални консултации. Имат си компютърна зала, в която са добре дошли деца, техни приятели и родители. Всичко е безплатно.

Децата имат пълен достъп до база с всичко, което ги вълнува – училища, специалности, университети.
Важно е да се знае, че консултантите не подреждат училищата по рейтинг и не казват кое е най-доброто. Те само правят информацията по-достъпна и систематизирана.

А това, което най-често се случва в центъра е, че младежите неусетно превръщат срещите в психотерапия. "Защото не сме научени да взимаме решения и ни е страх от грешки. Затова нашата работа е да им подадем ръка навреме", казва Клара Милошева.
Синът ми е на 18. Изживявам мечтите си. Центрирана и щастлива съм :) Виждам се отново майка.
Аватар
Kleo
Вятър в косите...
Мнения: 15467
Регистриран на: 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: В помощ на кандидат-гимназистите

Мнение от Kleo »

Уффф, защо си пиша тук съвсем самичка? :oops:
Синът ми е на 18. Изживявам мечтите си. Центрирана и щастлива съм :) Виждам се отново майка.
Аватар
Kleo
Вятър в косите...
Мнения: 15467
Регистриран на: 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: В помощ на кандидат-гимназистите

Мнение от Kleo »

Има 9 типа интелигентност. Проверете коя притежавате.

Изображение

Интелигентността е нещо, което всички искаме да притежаваме, но трудно можем да обясним какво представлява.

В Уикипедия намираме следното определение за интелигентност: потенциалната (вродена) способност на даден съзнателен индивид да прави изводи (умозаключения) върху дадена информация. Степента на интелигентност не зависи от количеството информация (знания и опит) натрупана от индивида

Как в такъв случай уж интелигентни хора не са способни да изпитат съчувствие? Или пък не могат да се справят с научаването на чужд език? И как интелигентният музикант не може да се справи с разрешаването на проблемите, с които се занимава интелигентният програмист?

Тестовете за интелигентност се оказват сериозна трудност за хора, които владеят по няколко езика и са добри специалисти в своята си област. Къде е причината?

Обяснението е дадено отдавна от психолога Хаурд Гарднър, само трябва да си го припомним. В книгата си „Теория за множествената интелигентност“, той обяснява, че има различни типове интелигентност, независими една от друга.

Според него всички човешки същества притежават всички типове интелигентност, но развити в различна степен.

В галерията ни вижте кои са 9-те типа интелигентност и споделете с нас към кой тип интелигентни хора спадате вие...

Лингвистична – това е умението да се борави с думи както писмено, така и говоримо. Хората с лингвистична интелигентност могат да се изразяват добре, систематични са, усещат добре закономерностите, четат и пишат правилно. Имат добра памет, добри презентатори са, не се стесняват от публика. Лесно учат чужди езици, а новата информация възприемат най-добре под формата на беседа.

Логико-математическа – програмисти, математици, счетоводители, статистици притежават този тип интелигентност. Те боравят добре с числа, имат абстрактно мислене, точен и аналитичен ум. Възприемат информация по-добре, ако е представена под формата на диаграми, таблици или инфографики.

Музикална – Човек, който притежава развита музикална интелигентност, лесно запомня мелодии и е способен да ги възпроизведе. Той е възприемчив към ритъма. Такива хора са изпълнители, диригенти, композитори. Хората с музикална интелигентност се вслушват и в ритъма на речта. За тях е важно не само какво сте казали, но и с каква интонация, как точно са прозвучали думите ви.

Телесно – кинетична – Тя включва умението да се използва тялото за самоизразяване, да се предават чувствата и емоциите чрез движения (атлет, танцьор, актьор), да се използват ръцете за трансформиране на разнообразни предмети (занаятчия, скулптор, механик, хирург). Те са много сръчни и бързи в действията си. Хората с такава интелигентност имат бързи реакции, боравят добре с различни предмети и инструменти. Сръчни са. По-лесно им е да научават нови неща като ги правят или прилагат на практика. Съзерцанието не е силната им страна, ходенето на изложба не ги привлича. Дават вид на разсеяни, но то е защото им е наистина трудно да държат тялото си неподвижно.

Визуално – пространствена – Дарбата да се възприема света визуално, да се анализира тази информация и да се трансформира пространството. Притежателите на този тип интелигентност имат усет за цветовете, формите, линиите и отношенията между обектите. Възприемат информацията много по-лесно като изображение или диаграма.

Изображение

Междуличностна – Умението да се долавят настроенията, мотивите, намеренията и чувствата на другите хора. Способността за комуникация, т.е. обмяната на информация с другите хора по вербален и невербален начин, чрез езика на жестовете, музиката и речта. Хората с такъв тип социална интелигентност се разбират лесно с околните, имат много приятели и предпочитат да играят ролята на арбитри в спорове и конфликти. Понякога могат да използват способността си, за да манипулират другите. Обичат екипната работа, отборните спортове и шумните приятелски компании.

Вътреличностна – Точно усещане на самия себе си, разбиране за силните и слабите си страни, ограничаващи убежденията, мотивациите, настроенията и желанията, както и емоции. Високо ниво на самоконтрол, саморазбиране и самооценка (психолог, психиатър, философ). Често такива хора са по-затворени, но целеустремени. Чести губят вътрешната си хармония заради непрестанния самоанализ, на който се подлагат. Предпочитат да имат самостоятелност в работата си, да се самоорганизират.

Натуралистична – Натуралистите имат способността да разбират природата и да долавят закономерности; да се ориентират сред много живи организми, също така са чувствителни и внимателни, интересуват се от определени характеристики на обкръжаващия ги свят. Хора с такава интелигентност става еколози, метеоролози, геолози, ветеринари. Връзката с природата ги прави истински щастливи.

Екзистенциална – това е способността и склонността да се формулират въпроси за смисъла на живота, смъртта, съществуването на Бог. Повече за последния тип можете да прочетете тук :222



Видове Интелигентност




Всеки родител мечтае за успешната реализация на своите деца, както и всеки учител се стреми да предаде своя опит на учениците си, за да станат те самостоятелни, успешни и ненадминати в това, което правят.

Калифорнийският психолог и преподавател Томас Армстронг цитира историята за животните, които решили да правят училище, за да усвоят различни полезни умения. Те трябвало да усвоят катерене, летене, тичане, плуване, копаене. И тъй като не успели да се споразумеят кое от тези умения е най-важно за тяхното съществуване, решили, че всички животни ще се учат на всичко по една и съща програма.

Какво станало?

Заекът – иначе шампион по бягането, за малко не се удавил в часа по плуване. Горкият дългоушко толкова се изплашил от това, че даже никога след това не могъл да тича пак бързо.

Орелът като фантастичен летец пък в часа по копаене въобще не могъл да се справи със задачата да направи тунел толкова добре, така че се наложило да взема допълнително уроци. Това, не само че му отнело много време, но и го изнервило и травмирало до такава степен, че той забравил да лети.

Същото се случило и с останалите животни, защото в общата програма те не могли да изявят своите уникални таланти.

По подобен начин е устроена образователната система днес. Тя е масова и такива са й възможностите.

Хората усвояват знанията по различни начини. Всеки има свои уникални умствени способности и таланти. И ние в ролята си на учители или родители трябва да се съобразим с това.

Теорията за множеството интелигентности е развита от Хауърд Гарднър (професор по когнитивно развитие и педагогика в Харвардския университет) в книгата му Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences (публикувана през 1983 г.). Теорията оспорва тезата, че човешката интелигентност може да бъде измерена с един показател като коефициент на интелигентност (IQ). Според нея всеки индивид се развива паралелно, но с различна скорост, в различни сфери на интелигентност.

Първоначално идентифицираните от него видове интелигентност са:

• Вербално-лингвистична интелигентност - свързана е с говоримия и писмен език. Хора с висока лингвистична интелигентност обикновено са добри в четенето, писането и разказването на истории. Възприемат по-лесно като четат, си водят записки, слушат лекции, участват в дискусии и дебати. Чуждите езици им се удават по-лесно. (виж тук)

• Логическо-математическа интелигентност – свързана е с логика, абстракции, обосновки и числа. Обикновено хора с развита такава интелигентност са добри в математиката, шаха, програмирането и други логически или изчислителни дейности. Това е сферата в теорията на Гарднър, която най-много се доближава до IQ. (виж тук)

• Музикална интелигентност - тази област е свързана с чувствителността към звуци, ритъм, тонове и музика. Съответно хората с развита музикална интелигентност са добри в пеенето, свиренето и композирането. (виж тук)

• Телесно-кинестетична интелигентност - основните елементи на този вид интелигентност е контрол над движенията на тялото и умението да се борави с предмети. Към това Гарднер добавя усещане за време и умението да се обучава тялото на рефлекси. Такъв тип хора учат най-лесно чрез използване на движения. Според Гарднър виртуални симулации не могат да пресъздадат необходимото физическо научаване. (виж тук)

• Пространствено-визуална интелигентност - Тази област е свързана с пространствено мислене. Необходимо е на дизайнери и архитекти. (виж тук)

• Интерперсонална интелигентност - свързана е с взаимоотношенията с другите. Според теорията такива хора обикновено са екстровертни и са чувствителни към чуждите настроения и чувства. Те са добри и в работата в екип. За тях е типично да учат в групи и да ценят дискусии и дебати. Подходящи кариери са продажби, политика, управители, учители или социални работници. (виж тук)

• Интраперсонална интелигентност - свързана е с умението на хората да се вглеждат в себе си. Такива хора са изразено интровертни и познават добре силните и слабите си страни. Често те предпочитат да работят сами. (виж тук)

В последствие са добавени натуралистичната и екзистенциалната интелигентности.

• Натуралистична интелигентност – способността на хората да разбират природата и да долавят закономерности; да се ориентират сред много живи организми, също така са чувствителни и внимателни, интересуват се от определени характеристики на обкръжаващия ги свят. (виж тук)

• Екзистенциална интелигентност – Способността и склонността да се формулират въпроси за живота, смъртта и други екзистенциални теми. (виж тук)

Съвременното училище се стреми да развива предимно първите две интелигентности (вербално-лингвистичната и логическо-математическата). За да разгърнат и изявят талантите си, младите хора имат нужда от разбиране и подкрепа. Трябва да се обърне внимание и на родителите, защото те не бива да проявяват незаинтересованост по отношение на тяхното развитие, а да окажат активна помощ. Разбира се, това трябва да става без намесата на каквито и да било родителски амбиции, а само и единствено, ако детето има желание. Това е залог, че в бъдеще то ще намери своето място в живота и ще се чувства удовлетворено. Поощрявайки постиженията на детето, ние - менторите и преподавателите ще му вдъхнем увереност и ще му внушим вяра в способностите му.

Ние вярваме, че:

 Всяко дете е уникално и заслужава уважение от всички - родители, преподаватели, приятели и връстници!
 У детето е заложено творчеството и стремеж към съвършенство –възрастните са отговорни да му се даде шанс да ги съхрани и развие!
 Всяко дете има потребност да направи свободно своя личен избор между предоставените му възможности – нека му дадем подкрепяща среда!
 Детето е изправено пред отговорността стъпка по стъпка да напълни своя живот със смисъл при непрекъснато падане и ставане – всеки учи сам своите уроци, но ако има съмишленици това става по-лесно!

„МяСтоТо“ е споделено младежко пространство, вдъхновено от желанието на създателите си:

 Да съградят приятелска и подкрепяща среда, където младият човек да осмисли времето си по начин развиващ талантите му;
 Да затвърди и разшири познанията си;
 Да изявява активност и творчество;
 Да почерпи мъдрост и
 Да сподели своите способности.


Тук можете да видите повече за Професионалното ориентиране!
Синът ми е на 18. Изживявам мечтите си. Центрирана и щастлива съм :) Виждам се отново майка.
Аватар
Kleo
Вятър в косите...
Мнения: 15467
Регистриран на: 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: В помощ на кандидат-гимназистите

Мнение от Kleo »

Днес съм на родителска среща и се надявам да разбера повече за предстоящите матури по БЕЛ и математика, за кандидатстването след 7. клас, какво е нужно да закупя, да попълня, да подам, че още не знам тези неща.
Синът ми е на 18. Изживявам мечтите си. Центрирана и щастлива съм :) Виждам се отново майка.
Аватар
Kleo
Вятър в косите...
Мнения: 15467
Регистриран на: 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: В помощ на кандидат-гимназистите

Мнение от Kleo »

Вчера на родителската среща:
- платих капарото за екскурзията му през април
- разбрах как е с дисциплината Алекс при различните учители
- поръчах справочник за гимназиите в София
- видях се и говорих с класната му
- зарадвах се, че и втори срок двата седми класа ще бъдат първа смяна
- научих за проблемите в класа му
- като цяло са доволни от него, но смятат, че може много повече.
Синът ми е на 18. Изживявам мечтите си. Центрирана и щастлива съм :) Виждам се отново майка.
Аватар
Kleo
Вятър в косите...
Мнения: 15467
Регистриран на: 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: В помощ на кандидат-гимназистите

Мнение от Kleo »

Алекс е направил теста по БЕЛ и теста по математика от миналата година за НВО, докато е бил при майка ми. Като цяло се е справил доста добре. Много по-добре от моите лични очаквания.
Синът ми е на 18. Изживявам мечтите си. Центрирана и щастлива съм :) Виждам се отново майка.
Публикувай отговор