Образованието по света

Аватар
Сиренце
Със словото напред
Мнения: 1652
Регистриран на: 13 Окт 2010, 13:58
Местоположение: Черни Вит

Re: Образованието по света

Мнение от Сиренце »

Отвътре е НЕВЪЗМОЖНО!!!
Заявявам го напълно отговорно, като човек, който се опитва да го прави от години. На образователната ни система е необходима радикална промяна на всички нива, а за това трябва да се погрижат управляващите. Но те, явно, няма да го направят поради причините, изтъкнати от Декстър.
Жал ми е за бъдеща България...
Аватар
Kleo
Вятър в косите...
Мнения: 15467
Регистриран на: 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: Образованието по света

Мнение от Kleo »

Аз пък имах предвид, че недоволни има не само в България, и освен това, образователната система далеч не само тука яко куца! :222
Синът ми е на 18. Изживявам мечтите си. Центрирана и щастлива съм :) Виждам се отново майка.
Аватар
dexter
Философска система
Мнения: 1363
Регистриран на: 19 Окт 2010, 12:14

Re: Образованието по света

Мнение от dexter »

Еми много ясно че ще куца и по света - по същите причини, които са и у нас. Много съм далеч от мислълта, че само ние сме овце за стригане..... Но тази тема ми е болезнена и не ми се коментира, нито ми се пише (да не говорим, че ще заприличам на параноична идиотка :) :)).
Вихрогонче, книгата съм я чела. Не помня някой да е работил за промяна на образователната система. по-скоро имам спомен от идеята да не оставяме децата си и образованието им в ръцете на държавата :lol: . А това е идея, която аз горещо прегръщам и следвам по всички възможни начини.
Аватар
Kleo
Вятър в косите...
Мнения: 15467
Регистриран на: 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: Образованието по света

Мнение от Kleo »

Именно, Декс, именно :1216
Синът ми е на 18. Изживявам мечтите си. Центрирана и щастлива съм :) Виждам се отново майка.
Аватар
Сиренце
Със словото напред
Мнения: 1652
Регистриран на: 13 Окт 2010, 13:58
Местоположение: Черни Вит

Re: Образованието по света

Мнение от Сиренце »






Ver

Re: Образованието по света

Мнение от Ver »

Последната статия я четох наскоро.
Когато попадна на такива неща, започвам да се чувствам хем зле, хем добре.
Зле, защото въпреки всичко се съобразявам (доколкото мога) с една друга действителност от която често ми се повдига и добре, защото виждам, че не съм изперкала и, че и други хора мислят по сходен начин. Е, далечко са, в Швейцария :1062 , но за мен това няма значение.
После се "връщам" в Българската действителност и си мисля "Какво да сторя за да я променя?" ..... и нищо не измислям. Зациклям (ах, как мразя да зациклям!). В съзнанието ми изниква гадна асоциация: огромен казан с нечистотии и няколко малки капки бистра вода. Какво ще стане с малките капки бистра вода, ако попаднат вътре? Ясно е нали. За това гледам да не ги смесвам, но и това не е решение ....
Цони :923
Аватар
dexter
Философска система
Мнения: 1363
Регистриран на: 19 Окт 2010, 12:14

Re: Образованието по света

Мнение от dexter »

На мен ми става само мъчно, толкова мъчно, че чак ми се доплака..... Особено след последните издънки в нашата градина, която започна добре като Монтесори, но от месец на месец нещата се оставят на течението и лека-полека се скапват. Та може да се наложи съвсем скоро да се сблъскам челно с образователната ни система. Постояноо се питам - защо да не можем и ние да сме като швейцарците, какво толкова ни липсва. Защо сами си режем клона, на който седим?
Но от друга страна постоянно гледам прекрасни деца - на мои приятели и познати, които оцеляват и дори просперират в образователната ни система :). Имат интереси, имат амбиции - лично техни, а не насадени от родителите им. Човешката и детската природа се оказват достатъчно силни, за да устоят на месомелачката :). Жалко, че не мога да контактувам с тези деца всекидневно, за да си презареждам оптимизма от тях.
Аватар
cchery
Завършена форумна мечка
Мнения: 7926
Регистриран на: 19 Авг 2010, 11:12

Re: Образованието по света

Мнение от cchery »

Не успях да прочета само последната статия. По-късно и това ще направя. Сега ще ви пусна един имейл, който писах преди 2 седмици до редакцията на в. "Всичко за семейството" по повод друго, публикувано от тях, писмо с мнение за новоприетия закон. Авторката защитаваше пламенно тази промяна и бъдещата вселенска "социализация" на 4-годишните деца, която ще настъпи от раз през 2016 г. Вестникът публикува и моето писмо - в броя си от миналия четвъртък - ето какво мисля аз - па макар и накратко:

В рубриката "От дума на дума" на последния брой на вестника една госпожа съзидава манифест на ранното предучилищно образование. Върху основата му тухла по тухла се редят доводите "ЗА" новоприетия закон, а "покривът" на тази кула е полуприкрит упрек към инакомислещите. Връщах се 3 пъти върху този текст, за да не прибързвам, когато опонирам на слабостите му. И държа да заявя, че тухлата се слага върху друга тухла само след като е намазана с хоросан - спойката, която ще даде здравината на тази конструкция. А покривът никога не е завършен не го ли изолираш от коварната влага. Слаби и неподсигурени идват до създнанието ми доводите "ЗА" по отношение 4-годишната предучилищна подготовка - както на дУпетатите, гласували закона, така и в написаното от вашата читателка.

Тезата за социализирането на децата в детската градина е позната на всички що-годе "скорошни" майки, пуснали децата си там. И колкото и да е "работеща" в началото, когато бремето на майчинството ни подтиква да си осигурим едни 7-8 часа на спокойствие, толкова е ръждясала и прогнила още в първите месеци след тръгването на малкото човече в детско заведение. Като оставим настрана остарелите дневни режими, неуместните правилници за Вътрешен ред, едноличните решения, вземани от самозабравили се директори и безкрайната серия от болести, съпътсваща 4-е години в детска градина, то по-основният проблем е друг.

А именно отговора на въпроса - що е то общество?! И какво разбираме под "социализиране"?! Защото, за да говорим на тази тема, трябва да имаме ясна представа какво целим и накъде вървим. Не е нормално, а най-вече е лицемерно да се твърди, че семейството е основната градивна единица на обществото ни, когато "преследваме" идеята децата ни да се социализират в детски градини!!!! И то скъсяйвайки престоя им в семейството с всеки нов закон за училищната просвета. Трябва да си дадем сметка и да не си затваряме очите пред факта, че в детското заведение децата ни прекарват най-хубавите часове от деня си - онези, в които се събуждат след отморителния нощен сън и са бодри и щастливи да приемат предизвикателствата на деня. И точно в тези часове, те се научават, че не "вкъщи", не "у дома" е нормалното им място, а в "социализиращата" детска градина. Не са часовете, игрите и приказките с мама, татко и сестрите/братчетата важни, а състезанията с другите наборчета, дори и "подмазването" на госпожите. От 4-годишни втълпяваме на децата, че не е важно да прекарват часове в дома си, а в обществено заведение! По-късно - на улицата и на всичкото това кичим венец от бурени - програма "УСПЕХ", чрез която се организират Клубове по интереси в училищата. Програма, която цели да ангажира свободните часове на учениците така-щото те нямат навика да си стоят вкъщи и да правят нещо смислено - от 4-годишни са научени, че мястото им е навън.

Простете ми за тона, но се чувствам омерзена и отвратена от такива тези. И ме хваща яд, че и моите деца живеят в подобно общество, с разнебитени ценности, противоречащи си разбирания и куц морал, от който се раждат деца-убийци и невръстни проститутки.



Дори и първоначално тези мои размисли и страсти да прозвучат в противоречие с първия постинг от блога, към който Цони е дала линк, то мисля, че с тази жена - Йоланта споделяме обща позиция - не е възрастта, не са градините, не е законът, а ПОДХОДЪТ!
"Умният мислещият човек по правило се съмнява във възможностите си, когато е изправен пред неизвестното."

Радостина А. Ангелова - поетеса
Ver

Re: Образованието по света

Мнение от Ver »

dexter написа:На мен ми става само мъчно, толкова мъчно, че чак ми се доплака...
Ами то релано наистина няма от какво да му стане хубаво на човек в този контекст, ама аз не обичам само да ми е гадно и затова си намирам извратени причини да ми е добре :1062
Аватар
Сиренце
Със словото напред
Мнения: 1652
Регистриран на: 13 Окт 2010, 13:58
Местоположение: Черни Вит

Re: Образованието по света

Мнение от Сиренце »

Една много хубава, изчерпателна статия по въпроса защо във всички класации за средно образование Финландия винаги е №1

Образователната система във Финландия
Един психологически анализ
Автор: Анастасия Грозева, психолог

Напоследък много дискутирана и актуална е темата, свързана с проектозакона за предучилищно и училищно образование в България. От тази година е задължително то да се случи от 5г. възраст, а през 2016г. се предвижда да е задължително от 4г. възраст.
Провокирани от търсенето на алтернативни модели на образование, решихме да разгледаме и да представим различните образователни модели по света.
Преди да започнем представянето на различните модели, трябва да изясним кои са най-важните компоненти, за да може едно дете да се развие здравословно психически в предучилищната група, както и на по-късен етап в училище.

Първият най-важен компонент е чувството на сигурност. Детето трябва да се чувства сигурно, приемано, обичано в новата среда. Това означава да има срещу себе си личност, която да го приема в неговата пълнота, която да не го осъжда и критикува, която да му помогне да опознае себе си и света, да обикне себе си и останалите. Личност, която да е мост между семейната среда и крехко въведение в света. Това е личността на учителя, към която детето да може да има пълен психологически положителен трансфер. Този учител трябва да търси неговите индивидуални характеристики и да го подпомага в неговите търсения и нужди. Сигурна среда означава и липса на страх. Страхът се появява, когато детето бива препитвано, критикувано, осмивано, когато няма положителна среда и неговата личност е под постоянен прицел на оценяване.

Вторият най-важен компонент е чувство на приемственост. Тогава, когато детето бива приемано в неговата пълнота – с неговите силни и слаби страни, с неговите положителни и отрицателни страни.

Третият компонент е възможност за експериментиране и изследване на света около детето, взаимодейств ия с него . За да може детето да развие максимално своя потенциал, то трябва да може да експериментира, да практикува и да вижда на практика не само резултатите от определено действие, но и неговия принос като творящо същество. А именно възможността да участва в света, оставяйки диря от своята уникалност.

Четвъртият компонент е положителна самооценка. За да може детето да се изгради здравословно, то трябва да има положителна самооценка. Това е възможно единствено когато социалният свят, в който детето се оглежда, дава положителна обратна връзка. Тук от особено значение са значимите други – родителите, учителят, приятелите.

Петият компонент е способност за свързване с останалите. За да може детето да се свърже с останалите, то трябва да има налице положителна самооценка и да има благоприятна среда, която да го приема. Да не страхува да разкрие себе си и да има подпомагаща фигура (учителят), който да спомага за неговото свързване с групата.

Ще анализираме дали именно тези компоненти са налични в различните образователни системи по света и у нас. Ще започнем с образователната система във Финландия.

Най-добрата образователна система в света
New Picture.png
(353.23 KiB) Свалено 1161 пъти
В последното проучване за най-добри образователни системи – PISA (Международна програма за оценка на ученици) на челно място е Финландия и това е така от 2003г. Удивителен е фактът, че през 2008г. ООН определя финландската и датската образователна система като най-добрите образователни системи в света. Каква е причината за тези постижения и какво се крие зад тези отлични резултати?
За сравнение България в това прочуване обикновено е на незавидното 45 – 48 място.

Структурата на финландското образование
New Picture (1).png
(393.13 KiB) Свалено 1161 пъти
Финландските родители имат правото да изберат от 3 годишна възраст да запишат децата си на детска градина. Това е избор по желание. Тези родители, които изберат да гледат децата си в домашни условия, биват подпомогнати финансово от държавата.
Предучилищното възпитание във Финландия започва от 6 годишна възраст. То също е доброволно, и близо 90% от населението се възползва от тази възможност.
Училищното образование е задължително за деца между 7г. възраст и 16г. възраст. Това задължение е въведено през 1921г.
През 60те и 70те години се състои образователна реформа по модел на образованието на ДДР. До този момент образователната финландска система е била по шведски модел, но след реформата тя става центрирана към индивидуалните образователни потребности на всеки ученик.

Достъпност на образованието
New Picture (2).png
(347.8 KiB) Свалено 1161 пъти
Във Финландия не съществуват частни училища. Държавната политика е да се изравни нивото на обучение във абсолютно всички училища, така че родителите да имат увереност, че всяко училище предлага високо ниво на образование. Това е финландската образователна политика от 40 години. В основата на философията на финландското образование е да се даде възможност за образование на всички един гражданин. Образованието се финансира от държавни фондове и е безплатно, включва освен образованието, топъл обяд, материали, учебници, транспорт за децата, които живеят в по-отдалечени райони. Също така учениците могат да се записват в извън учебни школи по интереси. Училищата биват финансирани според нуждите им. Повече финансиране получават училищата с по-голям брой деца в нужда – деца на социално слаби граждани или имигранти.
Наблюдава се изключителна симбиоза между отделните политически партии, които имат единомислие върху образователната политика и при политически промени не се налагат образователни реформи. Това осигурява стабилност на учителите в работата им. Този факт споделя министъра на образованието на Финландия, Хена Викунен.

Учителите като криъгълен камък за успехите в финландското образователна система
New Picture (3).png
(350.04 KiB) Свалено 1161 пъти
За да имат финландските ученици толкова добри резултати, безспорна е основополагащата роля на учителите и тяхната мотивация за работа, квалификация и подход към учениците.
Учителската професия във Финландия е една от най-престижните и високо платена (около 2500 Евро месечно). Критериите за прием на учител в учебно заведение е изключително завишено. Освен отлични познания върху предмета си, учителите задължително трябва да представят магистърска степен по педагогика. По-трудно е да се влезе с предмет педагогика, отколкото с медицина. Само един на десет кандидата бива одобрен. Учителят изпробва своите учителски умения пред аудитория с опитни учители преди да влезне в класна стая с ученици. За разлика от картината в други страни, учителите във Финландия след завършването си, продължават да се развиват в учителската професия.

Високо ниво на автономност, отговорност и доверие към учителите
New Picture (4).png
(339.31 KiB) Свалено 1161 пъти
Но високата мотивация на учителите не идва само от престижната и високо платена професия, но повече от свободата на действие, автономността с която разполагат. Във Финландия не се работи със стандартизирани изпитни системи, а учителите имат право сами да избират методите на преподаване, както и материалите, с които работят. Това им дава както изключителна автономност, така и голяма отговорност. В същото време правителството и гражданите имат високо ниво на доверие към учителите. Те участват в един и същ профсъюз и всичките му участници имат за цел да подобряват и изграждат учебната система.

Близост между учител, дете и родител

Друга причина за високата мотивация на учителите е контакта им с децата, който е топъл и приятелски. Те познават добре своите ученици, както и учениците добре познават учителите си, имат им доверие и се чувстват подкрепяни. Освен с учениците, учителите изграждат топли отношения и с родителите.
Учителите са центъра на образованието на децата. Разбирайки това, финландците разбират най-важното – когато детето има личност, към която да направи своя положителен психологически трансфер, с която да се свърже, която да повярва в способностите на детето, то няма как да не разкрие максимално потенциала си. „Аз съм тяхната училищна майка”, споделя учителка в едно финландско училище. Учениците работят с години с един и същ учител.

Липса на конкуренция и оценъчна система

Финландските ученици не получават оценки до края на началното образование. След което имат оценки по 10 то балната система – от 4 до 10. Темповете в началото на образованието не са стресиращи, тъй като се цели плавен преход към света на знанието. Конкуренцията между учениците не се насърчава. Няма и сравнение между резултатите на отделни ученици или училища. Всички се стремят към покриване на базово ниво на знание, за което се отделя допълнително време за работа с всички ученици.
„Елитарността тук не се цени толкова много колкото във Франция”, споделя 20 годишнатаУрсула, която е била възпитаничка както на финландската образователна система така и на френската.

Работа в екип

Във финландските училища се набляга не само на ненасърчаването на определени ученици, но и се подпомага работата в екип. По-силните ученици помагат на по-слабите като по този начин се подсилва чувството им за отговорност и лидерство. Също така по-големите ученици помага на по-малките, като следствие на тази позиция, която е доста желана, получават диплома, която могат на по-късен етап да използват ако искат да работят като детегледачи.
Не може да не се забележи липсата на агресия в финландската класна стая. Обяснението е, че не се насърчава конкуренцията,а се работи както върху екипна работа, така и изключително работа с най-слабите.

Училището се нагажда спрямо всеки отделен ученик, а не обратното

Уникалната система на финландското образование е, че училището се нагажда спрямо всеки един отделен ученик. Поради тази причина особено внимание се обръща на деца със специални образователни потребности. За тях, както и за всички други има екип от специалисти, чиято цел е да подпомогне всяко дете по отделно в неговото развитие.

Екип от специалисти

Със екип от социален служител, логопед, кинезитерапевт, психолог разполага всяко едно училище. Специалистите освен, че приемат учениците в собствен кабинет, организират и обща екипна работа с учителите. Тук се разчита на работата на специалистите за превенция и ранно откриване на затруднения в ученето и развитието и работа върху това. Във финландските училища не се допуска да има изоставащи деца. Именно този екип от специалисти се грижи за това всяко дете да получи нивото на образование, от което се нуждае.

Работа с най-нуждаещите се

Усилията са насочени към на-слабите в класа, без това да повлиява на останалите. Така се постига един минимум на образование, до които е достигнал абсолютно всеки един ученик от всяко едно училище.

Изучаване на чужди езици и интернационални програми


Нещо върху което много се набляга е изучаването на чужди езици и интернационалното обучение, участието в множество обменни програми с други държави. Учениците изучават около 6 езика в периода на образованието си.

Проекто-базирано образование

Финландските ученици имат привилегията да имат много практични занимания, като при тях не се учи наизуст, набляга се върху разбиране,а не наизустяване. Образованието е проекто-базирано и с широко застъпване използването на информационни и комуникационни технологии

Чувство на комфорт и уют

Влизайки в училище, децата се събуват, сякаш са си у дома
Обучението във Финландия набляга на учене без страх. Атмосферата в класната стая е изключително спокойна и приемствена.

Свобода при работа

Свободата на работа е изключително ценена от учителите, които дават на учениците да случат със слушалки музика до като решават задачи, ако това им помага при концентрация.

Свобода на избор

Гимназистът сам определя кога се яви на матура и колко години са му необходими, за да се подготви.

Малък брой ученици

Професор Валийарви, директор на Финландския институт за образователни изследвания, твърди че една от причините за резултатите в образованието във Финландия е малкият брой ученици.

Учене през целия живот

Финландската образователна система инвестира изключително много в образованието като набляга върху учене през целия живот. Предлага се и образование за възрастни.

Психологически анализ
New Picture (5).png
(360.63 KiB) Свалено 1161 пъти
Усещане за компетентност и добра самооценка

Финландският ученик има за дълги години един доверен учител, с когото може да изгради връзка на доверие. Не случайно учителите се възприемат като училищни родители. Те са следващото стъпало след родителите, които подпомагат развитието на детето и го подготвят за срещата със света и неговата социализация. Учителите познават добре ученика и семейството му. Целият свят на детето е в кръговратен диалог и всички допринасят за развитието на детето. Детето се чувства важно поради индивидуалното внимание, което получава. В неговите затруднения то бива подпомогнато допълнително от специалисти, а не осъждано поради неуменията му. Малкият брой на ученици в класа допринася от своя страна за чувството за принадлежност и сплотява учениците както и подпомага индивидуален подход. Неагресивната среда, липсата на оценки, участието в проекти, работата в екип, работата с най-слабите и не-елитаризирането на най-добрите спомагат за постигана на приемствена и добронамерена среда, в която за постигане на конкретни цели всеки един от екипа има своето важна и основополагаща роля. Възможността на силните ученици да помагат на по-слабите, както на по-големите на по-малките, изгражда чувство за грижа към ближния, повишаване усещането за компетентност, от което се получава повишена самооценка и увереност.

Вратата към себе-познанието е опознаване на другия

Изучаването на много чужди езици не е също без значение, тъй като те подпомагат изключително много за изграждане на невронни връзки в мозъка. От друга страна интернационалните програми подпомагат за опознаване на други култури, разширяване на кръгозора, което отново води до една по-добра самооценка и даване на възможност за по-високи когнитивни резултати.
От друга страна правителството прави всичко необходимо персонала не само да е добре квалифициран, но и да има всички необходими възможности за преквалификация. Формулата обучение през целия живот стимулира учителите да се преквалифицират и да се обучават непрестанно. Високата оценка на обществото също не е малко решаващ фактор за това учителите да дават всичко от себе си.

Емоционален комфорт => когнитивно развитие

Тъй като емоционалното и когнитивното развитие при децата вървят ръка за ръка, и формулата емоционален комфорт следователно когнитивен успех е налична, нищо чудно че резултатите на финландската образователна система са толкова добри. Когато е осигурен емоционалния комфорт и индивидуален подход към всяко дете .
Като заключение може да добавим, че Финландската образователна система не случайно е на челно място в световен мащаб. За сега тя е единствената, която е успяла да постигне психо-емоционален комфорт в развитието на ученика с което си гарантира не само когнитивен успех, но едно здравословно психологическо израстване на децата. В основата й лежи индивидуалната връзка учител-ученик, въвличане на родителите, респектиране личността на всяко дете, подпомагане на най-слабия и работа в екип.
Ver

Re: Образованието по света

Мнение от Ver »

Ох, ох, ох колкото повече чета, толкова повече съжалявам ...
Има случаи когато информацията не ми е ...как да кажа полезна.
Ха, погледнах и предните постове и виждам, че се повтарям. Ами как иначе ....
Публикувай отговор