dexter написа:Момичета, бихте ли споделили малко по-подробно какво ви кара да мислите, че мозъците на децата се промиват? .
Декс, въпросът, който задаваш е огромен.
Едва ли отговорът ми ще бъде пълен и изчерпателен.
Просто цялата система е ориентирана погрешно:
като започнем от предметите, които изучават децата и начинът по който това става:
– в първи клас по мамтематика в учебника на Мони имаше задачи от теория на случайността. Това е абстрактно понятие (както между впрочем и много от задачите с думи). Децата на 7 не разбират от абстракции. Преди да се научили свободно да боравят с цифрите от 1 до 20, започват да се объркват с неща, които не им е работа да разбират, но които
трбва да научат. Тука стигаме до един фундаментален въпрос:
Как се учи нещо, което не разбирам?
Ще ви кажа как: наизустява се (с нежелание); децата машинално започват да следват учителя - спират да мислят и правят, каквото им се каже :!: Защото така "трябва"! А то не трябва.
(тук може и да се заформи интересна дискусия с учителите по математика,
Цони , сигурна съм че и
Нели ще има какво да каже, когато й остане време)
-Другото което касае не само математиката, но и другите предмети е
скоростта с която се чете, пише или смята. Всички деца трябва да са еднакво бързи и ако някое не е, му слагат етикетчето. От тази противна система тръгна проблема на Мони с четенето. Тя се учи с нейна скорост, овладяваше материала чудесно и с
удоволствие :!: , до момента в който трябваше да им засекат :!: , колко думи прочитат в минута! :!: (това го оставям без коментар ....)Тя се панирала, засекла и готово! Сега вече е убедена, че чете бавно и това е проблем за нея. Аз положих огромни усилия да възвърна загубената увереност, като и показвах какво е прочела и сравнявах постиженията й с
НЕЙНИТЕ собствени (от началото на годината), а не с тези на някой друг. :!: Горе-долу започна да крачи уверенно, когато дайде време за един "кръжок"
Който звучеше добре (четат някоя книжка, гледат едноименна театрална постановка и се срещат с илюстратор.) Познайте дали така протече? ...
Започнаха да четат пълната версия на Мечо Пух :!: (като през учебната година най-дългото нещо, което са прочитали е тест на 2 непълни страници с много едър шрифт от буквара!). Всичко щеше да е добре, ако не караха децата да се СЪСТЕЗАВАТ. В края на деня всички чакали Мони :!: да дочете. Детето излезна с унищожено самочувствие от "кръжока" който аз прекратих на същия ден. И когато разказах на госпожата за причините си, тя беше изненадана :!:
-" Ама тя е малко неуверена и бавничка" казва. Ааааггггрррррррхххх! :128
Процесът на възтановяване върви все още и ще продължава дълго, защото тези неща се помнят. Етикетите остават. Заблудените "учители" не знаят какво правят с децата, но това не ги извинява! Те носят ОГРОМНА отговорност, която не съзнават.