Ей ме, на - да пиша докато мога..... :lol:
Под БАЗОВИ предмети аз разбирам онези неща, които са първично необходими за един човек, за да се учи. А това са познания по роден език и математиката! Какво имам предвид! Без да знаеш азбуката, да можеш да четеш и пишеш, ти не би могъл да изучаваш нищо друго, което ти се предлага в писмен вид. Няма как да си прочетеш урока по история, география, не би разбрал задачата по домашен бит, не би разчел текста на песента по музика. НИЩО! Затова за мен е от изключителна важност
БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК! И то не само като основи, т.е. правопис, ами и пунктуация, защото както знаем смисълът в един текст може да се промени в зависимост от пунктуационните знаци!
МАТЕМАТИКАТА - е няма живот без цифри! Няма как да си направиш гирлянда по домашен бит, ако не знаеш какво значи "Изрежете ленти от по 10 сантиметра дължина и по 1 сантиметър ширина!". За какво говорим и за къде сме без мерките и теглилките! А това е само съсем малка част от тази необятна наука!
ЛИТЕРАТУРАТА - има деца разказвачи, има деца, които трудно структурират текст! Вкъщи ги имам и от двата типа. Докато Бела разказва като латерна и всичко й се разбира (даже понякога брада ми пониква от подробностите
), текстовете на батко й до към края на 2-и клас бяха като изначалния хаос, създал нашата вселена
..... За себе си съм убедена, че многото прочетени книги, които той прибави в актива си оттогава, са изиграли основна роля за невероятното подобрение на неговите съчинения - да, главно за съчинения говоря! Защото визирам фантазията, която влага в тях. Що се отнася до структурирането им, липсата на повторения, търсенето на синонимни думи за да се избегнат повторения, насищането с епитети за постигане на изразителност - тук нескромно ще посоча себе си
. И накрая да кажа - защо считам ЛИТЕРАТУРАТА за базов предмет - защото тя изгражда речта на ученика. А речта е необходима за появяващите се от 3-4 клас т.нар. разказвателни предмети!
АНГЛИЙСКИ ЕЗИК - това също е ОСНОВОПОЛАГАЩ предмет за мен, но го разбирам по-иначе. Английският трябва да върви паралелно на горните 3 предмета - да не се отделя като нещо специално, а да се вмени на детето, че е част от нормалния образователен процес. Че няма избор! Може да звучи жестоко, но....... без английски човек е като без очи на кино, без уши на концерт, и без обоняние и вкус на винарско изложение
.
Ето това за мен са 4-е стълба! Това са БАЗАТА И ОСНОВАТА! Тези неща трябва да са овладяни до съвършенство, така че да не се замисля детето, когато ги "ползва". И върху тях да гради познанията си за околния свят, историята, изкуството и света като цяло!
Не визирам спорта отделно - защото..... лично за мен обособяването му като учебен предмет го е опорочило изначално. Спомням си едно време как се надпреварвахме да носим извинителни бележки по физическо, защото не ни се играеше ЗАДЪЛЖИТЕНО върху греда, успоредка, въжета и т.н. Чувам, че сега в класа на Коки също има такива деца. Коки е невероятно щастлив, когато госопжата им разреши да играят футбол или волейбол и истински нещастен, когато мятат медицински топки, надскачат се и т.н. Т.е. спортът - трябва да ежедневието на един ученик, а не задължение в училище.