Образованието по света

Аватар
cchery
Завършена форумна мечка
Мнения: 7926
Регистриран на: 19 Авг 2010, 11:12

Re: Образованието по света

Мнение от cchery »

Не успях да прочета само последната статия. По-късно и това ще направя. Сега ще ви пусна един имейл, който писах преди 2 седмици до редакцията на в. "Всичко за семейството" по повод друго, публикувано от тях, писмо с мнение за новоприетия закон. Авторката защитаваше пламенно тази промяна и бъдещата вселенска "социализация" на 4-годишните деца, която ще настъпи от раз през 2016 г. Вестникът публикува и моето писмо - в броя си от миналия четвъртък - ето какво мисля аз - па макар и накратко:

В рубриката "От дума на дума" на последния брой на вестника една госпожа съзидава манифест на ранното предучилищно образование. Върху основата му тухла по тухла се редят доводите "ЗА" новоприетия закон, а "покривът" на тази кула е полуприкрит упрек към инакомислещите. Връщах се 3 пъти върху този текст, за да не прибързвам, когато опонирам на слабостите му. И държа да заявя, че тухлата се слага върху друга тухла само след като е намазана с хоросан - спойката, която ще даде здравината на тази конструкция. А покривът никога не е завършен не го ли изолираш от коварната влага. Слаби и неподсигурени идват до създнанието ми доводите "ЗА" по отношение 4-годишната предучилищна подготовка - както на дУпетатите, гласували закона, така и в написаното от вашата читателка.

Тезата за социализирането на децата в детската градина е позната на всички що-годе "скорошни" майки, пуснали децата си там. И колкото и да е "работеща" в началото, когато бремето на майчинството ни подтиква да си осигурим едни 7-8 часа на спокойствие, толкова е ръждясала и прогнила още в първите месеци след тръгването на малкото човече в детско заведение. Като оставим настрана остарелите дневни режими, неуместните правилници за Вътрешен ред, едноличните решения, вземани от самозабравили се директори и безкрайната серия от болести, съпътсваща 4-е години в детска градина, то по-основният проблем е друг.

А именно отговора на въпроса - що е то общество?! И какво разбираме под "социализиране"?! Защото, за да говорим на тази тема, трябва да имаме ясна представа какво целим и накъде вървим. Не е нормално, а най-вече е лицемерно да се твърди, че семейството е основната градивна единица на обществото ни, когато "преследваме" идеята децата ни да се социализират в детски градини!!!! И то скъсяйвайки престоя им в семейството с всеки нов закон за училищната просвета. Трябва да си дадем сметка и да не си затваряме очите пред факта, че в детското заведение децата ни прекарват най-хубавите часове от деня си - онези, в които се събуждат след отморителния нощен сън и са бодри и щастливи да приемат предизвикателствата на деня. И точно в тези часове, те се научават, че не "вкъщи", не "у дома" е нормалното им място, а в "социализиращата" детска градина. Не са часовете, игрите и приказките с мама, татко и сестрите/братчетата важни, а състезанията с другите наборчета, дори и "подмазването" на госпожите. От 4-годишни втълпяваме на децата, че не е важно да прекарват часове в дома си, а в обществено заведение! По-късно - на улицата и на всичкото това кичим венец от бурени - програма "УСПЕХ", чрез която се организират Клубове по интереси в училищата. Програма, която цели да ангажира свободните часове на учениците така-щото те нямат навика да си стоят вкъщи и да правят нещо смислено - от 4-годишни са научени, че мястото им е навън.

Простете ми за тона, но се чувствам омерзена и отвратена от такива тези. И ме хваща яд, че и моите деца живеят в подобно общество, с разнебитени ценности, противоречащи си разбирания и куц морал, от който се раждат деца-убийци и невръстни проститутки.



Дори и първоначално тези мои размисли и страсти да прозвучат в противоречие с първия постинг от блога, към който Цони е дала линк, то мисля, че с тази жена - Йоланта споделяме обща позиция - не е възрастта, не са градините, не е законът, а ПОДХОДЪТ!
"Умният мислещият човек по правило се съмнява във възможностите си, когато е изправен пред неизвестното."

Радостина А. Ангелова - поетеса
Ver

Re: Образованието по света

Мнение от Ver »

dexter написа:На мен ми става само мъчно, толкова мъчно, че чак ми се доплака...
Ами то релано наистина няма от какво да му стане хубаво на човек в този контекст, ама аз не обичам само да ми е гадно и затова си намирам извратени причини да ми е добре :1062
Аватар
Сиренце
Със словото напред
Мнения: 1652
Регистриран на: 13 Окт 2010, 13:58
Местоположение: Черни Вит

Re: Образованието по света

Мнение от Сиренце »

Една много хубава, изчерпателна статия по въпроса защо във всички класации за средно образование Финландия винаги е №1

Образователната система във Финландия
Един психологически анализ
Автор: Анастасия Грозева, психолог

Напоследък много дискутирана и актуална е темата, свързана с проектозакона за предучилищно и училищно образование в България. От тази година е задължително то да се случи от 5г. възраст, а през 2016г. се предвижда да е задължително от 4г. възраст.
Провокирани от търсенето на алтернативни модели на образование, решихме да разгледаме и да представим различните образователни модели по света.
Преди да започнем представянето на различните модели, трябва да изясним кои са най-важните компоненти, за да може едно дете да се развие здравословно психически в предучилищната група, както и на по-късен етап в училище.

Първият най-важен компонент е чувството на сигурност. Детето трябва да се чувства сигурно, приемано, обичано в новата среда. Това означава да има срещу себе си личност, която да го приема в неговата пълнота, която да не го осъжда и критикува, която да му помогне да опознае себе си и света, да обикне себе си и останалите. Личност, която да е мост между семейната среда и крехко въведение в света. Това е личността на учителя, към която детето да може да има пълен психологически положителен трансфер. Този учител трябва да търси неговите индивидуални характеристики и да го подпомага в неговите търсения и нужди. Сигурна среда означава и липса на страх. Страхът се появява, когато детето бива препитвано, критикувано, осмивано, когато няма положителна среда и неговата личност е под постоянен прицел на оценяване.

Вторият най-важен компонент е чувство на приемственост. Тогава, когато детето бива приемано в неговата пълнота – с неговите силни и слаби страни, с неговите положителни и отрицателни страни.

Третият компонент е възможност за експериментиране и изследване на света около детето, взаимодейств ия с него . За да може детето да развие максимално своя потенциал, то трябва да може да експериментира, да практикува и да вижда на практика не само резултатите от определено действие, но и неговия принос като творящо същество. А именно възможността да участва в света, оставяйки диря от своята уникалност.

Четвъртият компонент е положителна самооценка. За да може детето да се изгради здравословно, то трябва да има положителна самооценка. Това е възможно единствено когато социалният свят, в който детето се оглежда, дава положителна обратна връзка. Тук от особено значение са значимите други – родителите, учителят, приятелите.

Петият компонент е способност за свързване с останалите. За да може детето да се свърже с останалите, то трябва да има налице положителна самооценка и да има благоприятна среда, която да го приема. Да не страхува да разкрие себе си и да има подпомагаща фигура (учителят), който да спомага за неговото свързване с групата.

Ще анализираме дали именно тези компоненти са налични в различните образователни системи по света и у нас. Ще започнем с образователната система във Финландия.

Най-добрата образователна система в света
New Picture.png
(353.23 KiB) Свалено 1161 пъти
В последното проучване за най-добри образователни системи – PISA (Международна програма за оценка на ученици) на челно място е Финландия и това е така от 2003г. Удивителен е фактът, че през 2008г. ООН определя финландската и датската образователна система като най-добрите образователни системи в света. Каква е причината за тези постижения и какво се крие зад тези отлични резултати?
За сравнение България в това прочуване обикновено е на незавидното 45 – 48 място.

Структурата на финландското образование
New Picture (1).png
(393.13 KiB) Свалено 1161 пъти
Финландските родители имат правото да изберат от 3 годишна възраст да запишат децата си на детска градина. Това е избор по желание. Тези родители, които изберат да гледат децата си в домашни условия, биват подпомогнати финансово от държавата.
Предучилищното възпитание във Финландия започва от 6 годишна възраст. То също е доброволно, и близо 90% от населението се възползва от тази възможност.
Училищното образование е задължително за деца между 7г. възраст и 16г. възраст. Това задължение е въведено през 1921г.
През 60те и 70те години се състои образователна реформа по модел на образованието на ДДР. До този момент образователната финландска система е била по шведски модел, но след реформата тя става центрирана към индивидуалните образователни потребности на всеки ученик.

Достъпност на образованието
New Picture (2).png
(347.8 KiB) Свалено 1161 пъти
Във Финландия не съществуват частни училища. Държавната политика е да се изравни нивото на обучение във абсолютно всички училища, така че родителите да имат увереност, че всяко училище предлага високо ниво на образование. Това е финландската образователна политика от 40 години. В основата на философията на финландското образование е да се даде възможност за образование на всички един гражданин. Образованието се финансира от държавни фондове и е безплатно, включва освен образованието, топъл обяд, материали, учебници, транспорт за децата, които живеят в по-отдалечени райони. Също така учениците могат да се записват в извън учебни школи по интереси. Училищата биват финансирани според нуждите им. Повече финансиране получават училищата с по-голям брой деца в нужда – деца на социално слаби граждани или имигранти.
Наблюдава се изключителна симбиоза между отделните политически партии, които имат единомислие върху образователната политика и при политически промени не се налагат образователни реформи. Това осигурява стабилност на учителите в работата им. Този факт споделя министъра на образованието на Финландия, Хена Викунен.

Учителите като криъгълен камък за успехите в финландското образователна система
New Picture (3).png
(350.04 KiB) Свалено 1161 пъти
За да имат финландските ученици толкова добри резултати, безспорна е основополагащата роля на учителите и тяхната мотивация за работа, квалификация и подход към учениците.
Учителската професия във Финландия е една от най-престижните и високо платена (около 2500 Евро месечно). Критериите за прием на учител в учебно заведение е изключително завишено. Освен отлични познания върху предмета си, учителите задължително трябва да представят магистърска степен по педагогика. По-трудно е да се влезе с предмет педагогика, отколкото с медицина. Само един на десет кандидата бива одобрен. Учителят изпробва своите учителски умения пред аудитория с опитни учители преди да влезне в класна стая с ученици. За разлика от картината в други страни, учителите във Финландия след завършването си, продължават да се развиват в учителската професия.

Високо ниво на автономност, отговорност и доверие към учителите
New Picture (4).png
(339.31 KiB) Свалено 1161 пъти
Но високата мотивация на учителите не идва само от престижната и високо платена професия, но повече от свободата на действие, автономността с която разполагат. Във Финландия не се работи със стандартизирани изпитни системи, а учителите имат право сами да избират методите на преподаване, както и материалите, с които работят. Това им дава както изключителна автономност, така и голяма отговорност. В същото време правителството и гражданите имат високо ниво на доверие към учителите. Те участват в един и същ профсъюз и всичките му участници имат за цел да подобряват и изграждат учебната система.

Близост между учител, дете и родител

Друга причина за високата мотивация на учителите е контакта им с децата, който е топъл и приятелски. Те познават добре своите ученици, както и учениците добре познават учителите си, имат им доверие и се чувстват подкрепяни. Освен с учениците, учителите изграждат топли отношения и с родителите.
Учителите са центъра на образованието на децата. Разбирайки това, финландците разбират най-важното – когато детето има личност, към която да направи своя положителен психологически трансфер, с която да се свърже, която да повярва в способностите на детето, то няма как да не разкрие максимално потенциала си. „Аз съм тяхната училищна майка”, споделя учителка в едно финландско училище. Учениците работят с години с един и същ учител.

Липса на конкуренция и оценъчна система

Финландските ученици не получават оценки до края на началното образование. След което имат оценки по 10 то балната система – от 4 до 10. Темповете в началото на образованието не са стресиращи, тъй като се цели плавен преход към света на знанието. Конкуренцията между учениците не се насърчава. Няма и сравнение между резултатите на отделни ученици или училища. Всички се стремят към покриване на базово ниво на знание, за което се отделя допълнително време за работа с всички ученици.
„Елитарността тук не се цени толкова много колкото във Франция”, споделя 20 годишнатаУрсула, която е била възпитаничка както на финландската образователна система така и на френската.

Работа в екип

Във финландските училища се набляга не само на ненасърчаването на определени ученици, но и се подпомага работата в екип. По-силните ученици помагат на по-слабите като по този начин се подсилва чувството им за отговорност и лидерство. Също така по-големите ученици помага на по-малките, като следствие на тази позиция, която е доста желана, получават диплома, която могат на по-късен етап да използват ако искат да работят като детегледачи.
Не може да не се забележи липсата на агресия в финландската класна стая. Обяснението е, че не се насърчава конкуренцията,а се работи както върху екипна работа, така и изключително работа с най-слабите.

Училището се нагажда спрямо всеки отделен ученик, а не обратното

Уникалната система на финландското образование е, че училището се нагажда спрямо всеки един отделен ученик. Поради тази причина особено внимание се обръща на деца със специални образователни потребности. За тях, както и за всички други има екип от специалисти, чиято цел е да подпомогне всяко дете по отделно в неговото развитие.

Екип от специалисти

Със екип от социален служител, логопед, кинезитерапевт, психолог разполага всяко едно училище. Специалистите освен, че приемат учениците в собствен кабинет, организират и обща екипна работа с учителите. Тук се разчита на работата на специалистите за превенция и ранно откриване на затруднения в ученето и развитието и работа върху това. Във финландските училища не се допуска да има изоставащи деца. Именно този екип от специалисти се грижи за това всяко дете да получи нивото на образование, от което се нуждае.

Работа с най-нуждаещите се

Усилията са насочени към на-слабите в класа, без това да повлиява на останалите. Така се постига един минимум на образование, до които е достигнал абсолютно всеки един ученик от всяко едно училище.

Изучаване на чужди езици и интернационални програми


Нещо върху което много се набляга е изучаването на чужди езици и интернационалното обучение, участието в множество обменни програми с други държави. Учениците изучават около 6 езика в периода на образованието си.

Проекто-базирано образование

Финландските ученици имат привилегията да имат много практични занимания, като при тях не се учи наизуст, набляга се върху разбиране,а не наизустяване. Образованието е проекто-базирано и с широко застъпване използването на информационни и комуникационни технологии

Чувство на комфорт и уют

Влизайки в училище, децата се събуват, сякаш са си у дома
Обучението във Финландия набляга на учене без страх. Атмосферата в класната стая е изключително спокойна и приемствена.

Свобода при работа

Свободата на работа е изключително ценена от учителите, които дават на учениците да случат със слушалки музика до като решават задачи, ако това им помага при концентрация.

Свобода на избор

Гимназистът сам определя кога се яви на матура и колко години са му необходими, за да се подготви.

Малък брой ученици

Професор Валийарви, директор на Финландския институт за образователни изследвания, твърди че една от причините за резултатите в образованието във Финландия е малкият брой ученици.

Учене през целия живот

Финландската образователна система инвестира изключително много в образованието като набляга върху учене през целия живот. Предлага се и образование за възрастни.

Психологически анализ
New Picture (5).png
(360.63 KiB) Свалено 1161 пъти
Усещане за компетентност и добра самооценка

Финландският ученик има за дълги години един доверен учител, с когото може да изгради връзка на доверие. Не случайно учителите се възприемат като училищни родители. Те са следващото стъпало след родителите, които подпомагат развитието на детето и го подготвят за срещата със света и неговата социализация. Учителите познават добре ученика и семейството му. Целият свят на детето е в кръговратен диалог и всички допринасят за развитието на детето. Детето се чувства важно поради индивидуалното внимание, което получава. В неговите затруднения то бива подпомогнато допълнително от специалисти, а не осъждано поради неуменията му. Малкият брой на ученици в класа допринася от своя страна за чувството за принадлежност и сплотява учениците както и подпомага индивидуален подход. Неагресивната среда, липсата на оценки, участието в проекти, работата в екип, работата с най-слабите и не-елитаризирането на най-добрите спомагат за постигана на приемствена и добронамерена среда, в която за постигане на конкретни цели всеки един от екипа има своето важна и основополагаща роля. Възможността на силните ученици да помагат на по-слабите, както на по-големите на по-малките, изгражда чувство за грижа към ближния, повишаване усещането за компетентност, от което се получава повишена самооценка и увереност.

Вратата към себе-познанието е опознаване на другия

Изучаването на много чужди езици не е също без значение, тъй като те подпомагат изключително много за изграждане на невронни връзки в мозъка. От друга страна интернационалните програми подпомагат за опознаване на други култури, разширяване на кръгозора, което отново води до една по-добра самооценка и даване на възможност за по-високи когнитивни резултати.
От друга страна правителството прави всичко необходимо персонала не само да е добре квалифициран, но и да има всички необходими възможности за преквалификация. Формулата обучение през целия живот стимулира учителите да се преквалифицират и да се обучават непрестанно. Високата оценка на обществото също не е малко решаващ фактор за това учителите да дават всичко от себе си.

Емоционален комфорт => когнитивно развитие

Тъй като емоционалното и когнитивното развитие при децата вървят ръка за ръка, и формулата емоционален комфорт следователно когнитивен успех е налична, нищо чудно че резултатите на финландската образователна система са толкова добри. Когато е осигурен емоционалния комфорт и индивидуален подход към всяко дете .
Като заключение може да добавим, че Финландската образователна система не случайно е на челно място в световен мащаб. За сега тя е единствената, която е успяла да постигне психо-емоционален комфорт в развитието на ученика с което си гарантира не само когнитивен успех, но едно здравословно психологическо израстване на децата. В основата й лежи индивидуалната връзка учител-ученик, въвличане на родителите, респектиране личността на всяко дете, подпомагане на най-слабия и работа в екип.
Ver

Re: Образованието по света

Мнение от Ver »

Ох, ох, ох колкото повече чета, толкова повече съжалявам ...
Има случаи когато информацията не ми е ...как да кажа полезна.
Ха, погледнах и предните постове и виждам, че се повтарям. Ами как иначе ....
Аватар
Kleo
Вятър в косите...
Мнения: 15467
Регистриран на: 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: Образованието по света

Мнение от Kleo »

Как децата ни да учат успешно

Публикувано на 14 декември 2011 г. от Йоанна Канушева
Специалист по личностно развитие

Първоначално статията е публикувана в сп. За жената през март 2006 г.

Часовете в училище са свършили и децата ни са вече вкъщи. Но предпочитат да вършат нещо друго и все отлагат сядането пред учебника. После сядат, но все намират за нещо да станат. Дълго говорят по телефона, дълго се застояват пред телевизора, откриват причина да седнат и пред компютъра. Започват да учат в края на деня, когато вече са твърде уморени и не могат да се съсредоточат, написват набързо някое домашно и с това подготовката на уроците често свършва. И неуспехът в училище е налице.

Как да помогнем на децата си да учат успешно?

Първо, добре е да осъзнаем, че това е нещо, на което те могат да се научат, и второ, ние можем да им помогнем да преосмислят това, което правят, да си поставят цели и да ги мотивираме за постигането на успех.

Какво означава да се учи успешно?

Дали това означава, че е достатъчно да се учи редовно по шаблонния начин, като се прочитат уроците по няколко пъти и се наизустяват отделни пасажи? Или за определено време да се обработи и усвои информация, която след определен период от време да може да се изведе от паметта? Да се направят упражнения, да се решат поставени задачи и всичко това да се свърши качествено? Разбираме, че не е достатъчно да виждаме детето си да седи над учебника с часове. И постепенно осъзнаваме, че трябва да се търсят нови похвати за работа с информацията от учебниците. Трябва да се търсят нови начини за обработване и заучаване. Нови начини за приложение на способността да се мисли, помни, твори и да се решават проблеми.

Ето и няколко съвета, които могат да помогнат на децата ни:

Много важно за успеха им е да открият сами или с наша помощ кога учат най-добре. Някои са по-активни сутрин – наричаме ги “чучулиги”, други пък вечер – наричаме ги “сови”. Открийте по кое време на деня учат най-добре и планирайте времето за учене тогава.

Изграждането на подходяща атмосфера за учене ще направи процеса по-ефективен. Някои обичат хаоса около себе си, други – напротив, държат всичко да е подредено, за да им е приятно. Ако нещо малко и вкусно ще помогне – то нека това да даде добър старт.

Мястото трябва да бъде добре осветено и да няма разсейващи вниманието предмети. Някои учат добре на фона на любимата си музика, за други – това е неприемливо. Оставете ги сами да изберат, но преди това ги помолете известно време да се самонаблюдават. Трябва да се създаде такава среда за учене, която ги кара да се чувстват емоционално сигурни и стимулирани за работа.

Да харесват това, което правят.

Разговаряйте с тях за това, че могат да се научат да управляват процеса на учене. За това, че той започва в училище – там, където ще чуят урока и със задаването на подходящи въпроси ще разберат главното от него. И че ако си поставят за цел да направят ученето лесно, то постепенно това ще се случи. Важно е да осъзнават какво правят и защо е важно да постигнат целите, които си поставят.

Добре е да знаят как да си почиват. Паузата между отделните предмети или задачи в процеса на учене са много важни. Можем да им помогнем да планират дейностите, като започнат от по-трудното и стигнат до лекото, преминавайки през кратки почивки. Почивка от 4-5 минути на всеки 30-40 минути е освежаваща и не води до загуба на концентрацията. Могат да излязат от стаята, да си налеят чаша вода, и др. Когато спрат дейността си и се раздвижат с физически упражнения, ще се откъснат за кратко и това ще им помогне да се отпуснат. След такива моменти, обикновено се работи по-качествено.

Да се познава работата на мозъка. Той учи чрез преработка на информацията и преживяванията, изследва и създава връзки и модели. Не функционира добре, когато е под силен стрес.

Помагайте им да развиват способността си да разбират и да се концентрират. Това става с упражнения за бързо четене. С тях се изгражда навик за бърза концентрация на вниманието, като текстът се чете бързо с цел откриване на основните идеи. А така се учи най-ефективно – като възприемат цялостната картина на урока. Тъй като мозъкът непрекъснато се опитва да създава връзки, предварителното осигуряване на цялостната картина му дава време да осмисли нещата и да привлече всичко, което децата ни знаят по темата. А процесът прилича на редене на пъзел. Първо трябва да се види цялата картина. След това да се групират парченцата по цвят. Може да се започне с тези, които са от рамката.

Същото е и с мотивирането за учене и поставянето на цели. Децата ни имат нужда от цялостна картина – това е поставянето на голямата цел. След това идват задачите, групирани по важност и ред на изпълнение. Чрез близките, достижими цели ще могат да постигнат по-късно и далечните, така ще направят ученето по силите си, ще поддържат мотивацията си и ще управляват своя успех.

Подскажете им, че могат да получават информация по дадена тема по различен начин. Да използват друг подход. Например, ако са слушали урока, то да четат текста и в учебника (това е и начинът, по който учителите и ние родителите си мислим, че децата ни учат). Да четат енциклопедии допълнително или и да гледат филм по темата.

Много е важно да могат сами да откриват начина, по който разбират и запаметяват наученото. Поощрявайте ги да експериментират. Да бъдат инициативни и да взимат участие в час. Помогнете им да разберат, че сами са отговорни за своя успех.

Да си организират добре учебната работа. Помогнете им да организират времето и уроците си по начин, който е най-ефективен за тях.

Помогнете им да разберат нагласата си към отделните учебни предмети. Нека си отговорят на следните въпроси: Отдава ли им се изучаването на даден предмет? Кои са причините? Имат ли желание да го изучават? Коя е главната цел, която си поставят по този предмет?

Мотивирайте ги да си поставят за цел да четат книги – по определен брой страници на ден. Четенето е от особено значение за развитие не само на мисленето, но и на активния речник. То ще помогне на децата ни да се изразяват по-добре, да учат леко и лесно да разказват уроците. Помага усвояването им да става бързо и лесно да се обработва информацията, която се възприема.

Да се самонаблюдават и да опознават себе си като ученици. Така ученето ще се превърне в много по-ефективно и мотивирано занимание. Ще разберат, че имат избор да изберат кога, къде и как да учат. Ще бъдат по-уверени и ще се научат да разчитат на себе си.

Помогнете им реалистично да гледат на нещата, да си дават сметка, че ученето изисква много време и доста труд, преди да се научат да го правят бързо и леко.

Да не се отказват лесно. Макар и да е трудно, поощрявайте ги да работят упорито и им помагайте да откриват и най-малките положителни резултати.

Сами да си дават награда. Това ще ги накара да се почувстват добре и ще ги стимулира да продължат. Добре е да имат малки награди през кратките почивки, както и по-големи, когато е свършена добре работата.

Празнувайте заедно постигнатото. Това е от изключително значение за поддържане или засилване на мотивацията. Положителното мислене за постиженията ще помогне на децата ни да продължат и занапред успешно да учат.

Възпитанието е една от най-трудните и отговорни задачи, за която сме най-малко подготвени. Затова нека не забравяме:

да ги подкрепяме с безусловната си любов,
да ги хвалим за постигнатите резултати и
да бъдем добър модел на подражание.


Източникът

И още нещо как да учим по-лесно
Синът ми е на 18. Изживявам мечтите си. Центрирана и щастлива съм :) Виждам се отново майка.
tita

Re: Образованието по света

Мнение от tita »

Интересен блог, който поглеждам от време на време.
Относно задължителната предучилищна в Швейцария:

http://www.yolinashelvetia.com/category ... %B8%D1%8F/" onclick="window.open(this.href);return false;
Аватар
Kleo
Вятър в косите...
Мнения: 15467
Регистриран на: 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: Образованието по света

Мнение от Kleo »

meri088 написа:Ако трябва да сме честни това, което е в България го няма никъде по света... Тук образованието под всякаква критика и то не говоря само за средното. Нивото е много ниско и се чудя защо никой не обръща внимание. Смениха се куп министри и все си тънем в калта.
Мрън-мръннн... Първо, българското образование е далеч по-развито от това на много други страни. Е, не е това, което беше преди години, но това е неизбежно предвид реалността.
Според мен нито тънем в кал, нито е вярно, че на никой не му пука.
Второ, като просто констатираш, нищо положително не правиш. Ти какво направи, за да подобриш нещата? Мери, ти родител ли си, учител ли си, ученичка ли си?
Всеки от нас има силата да променя нещата. Стига да иска и да си го постави за цел. Аз предпочитам да вярвам, че не всичко е загубено и пропиляно за нашите деца и ученици. И студенти.
Наскоро прочетох отново книгата "Богато дете, умно дете" от Робърт Кийосаки. Поучително, добро четиво за ученето, образованието, отглеждането, възпитаването в ценности и успеваемостта в живота. Препоръчвам горещо!
Синът ми е на 18. Изживявам мечтите си. Центрирана и щастлива съм :) Виждам се отново майка.
Аватар
dexter
Философска система
Мнения: 1363
Регистриран на: 19 Окт 2010, 12:14

Re: Образованието по света

Мнение от dexter »

Kleo написа:Мрън-мръннн... Първо, българското образование е далеч по-развито от това на много други страни. Е, не е това, което беше преди години, но това е неизбежно предвид реалността.
Според мен нито тънем в кал, нито е вярно, че на никой не му пука.
Второ, като просто констатираш, нищо положително не правиш. Ти какво направи, за да подобриш нещата? Мери, ти родител ли си, учител ли си, ученичка ли си?
Всеки от нас има силата да променя нещата. Стига да иска и да си го постави за цел. Аз предпочитам да вярвам, че не всичко е загубено и пропиляно за нашите деца и ученици. И студенти.
До скоро и аз мислех, че всеки от нас може да промени нещо що се отнася до образованието. Направо бях убедена на 100%. Но вече не съм толкова сигурна. Мислех, че без значение колко калпава е учебната система, аз като един отговорен родител ще се погрижа детето ми да се образова качествено - като го карам да чете книги, да разказва уроци, да решава допълнително задачи, да ходи на английски извънкласно. Като му обяснявам нещата. Само дето това май няма да е достатъчно, поне за моето дете (не обичам обобщенията, затова ще говоря за моето дете). Причината е, че училищната система много успешно промива мозъци. И изведнъж се оказва, че това, което казва учителката е много по-валидно от това, което казвам аз. Госпожата слага "Отличен" за краснопис, следователно детето пише красиво и няма нужда да се упражнява допълнително; смята без грешка до 20, следователно с това се изчерпват заниманията по математика. И аз трябва да водя войни, за да накарам Яна да пише повече и по-добре. Елементарен пример, но все пак тя е само в първи клас. Т.е. аз вече не съм авторитетът, който би могъл да подтиква към повече знания - авторитетът е училището. И аз нямам шанс с моите идеи.
Наскоро говорих с една моя позната, чийто дете е в 6ти клас в математическата гимназия във Варна. Тя каза, че положението е отчайващо - за домашно по математика имали по 2 задачи на ден. Госпожата казала на родителите да не карат децата да решават повече, защото задачите в клас им били напълно достатъчни! Е, как да има стимул детето да учи повече, след като някакво ниво е "достатъчно" (и то не особено високо ниво)? Не разказвали уроците, минавали само с тестове; нямат съчинения. На какво учи тестът? На всичко друго, но не и на мислене. А за мен това е най-важното на едно образование - да се научат хората да мислят, да имат мнение на базата на натрупаните знания. Само дето това май е последната задача в училищата. Там е важно да си послушен, да даваш верния отговор според "официалната" наука, да получиш "Отличен".
В този ред на мисли образованието ни е под всякаква критика - казвам го от наблюденията ми до сега и от впечатления на мои приятели и познати. Не, че учителите са безхаберни или некадърни, те просто са продукт на системата такава, каквато е. Така са обучавани и така преподават. Учителката на Яна става - дава домашни, пишат, смятат, понякога дори на децата им е забавно. Но ето, онзи ден разбирам, че госпожата била "втора майка" на децата...... Т.е. трябва да я слушат и да правят каквото каже. За мен това е абсолютно неприемливо!!! Аз уча Яна да подлага на съмнение всеки авторитет. И тя доста добре се справя, като започва от моя и на баща й :221 :221 . Но се надявам това да й е полезно в училище, че и по-късно.
А сравняването на нашето образование и това в чужбина не ми се вижда важно - нито сме най-зле, нито сме най-добре, зависи кой какви критерии има. Всяка държава си структурира образованието според нуждите си. Ако Швейцария иска да е световна сила в банкирането, ще предпочете да произвежда мислещи банкери, способни да взимат самостоятелни решения. Ако САЩ искат да са световна военна сила, държавните им училищата ще произвеждат послушни пехотинци, които не оспорват авторитета на висшестоящите. Нашите управляващи явно искат да сме овце, та да могат да ни стрижат без проблеми :).
Аватар
Kleo
Вятър в косите...
Мнения: 15467
Регистриран на: 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: Образованието по света

Мнение от Kleo »

Декс, и по мои спомени и учители, и родители ни юркаха учениците. А сега или никой не ги юрка да учат, или само някои много съвестни родители или учители. Като добавим разминаването между действителността и учебния материал, който се преподава, плюс ниската вътрешна мотивация да се учи у самите ученици, положението става ясно. Дори кристално ясно, уви... Нивото е много по-ниско отпреди, разбира се. Не го отричам. Но се подразних от простата констатация по въпроса. Добре де, дори да е така, ТИ какво направи?! Ти лично опита ли се да промениш нещата?! Ти лично опита ли се да обясниш на детето си, че е важно да се образова?! Разбираш ли :923

По темата - преди малко получих следния имейл, а го поствам, защото си мисля, че е възможно да бъде полезен някому /ако Админът прецени, да изтрие инфото, в смисъл, ако я сметне за реклама/:

ИСКАТЕ ЛИ ДЕТЕТО ВИ ДА УСПЕЕ В ЖИВОТА?
Замисляли ли сте се някога кое е най-ценно за успеха на вашето дете?
Вие сте родител и искате детето ви да успее, да постигне успехи, които дори вие не сте постигнали! Как да стане това?
??? Какъв е ключът към успеха?
!!! ОБРАЗОВАНИЕ? ПОДГОТОВКА? УМЕНИЯ?
Днес светът непрекъснато се променя и развива. Уменията, които имаме днес, вече не са достатъчни утре и трябва непрекъснато да се учим и да се усъвършенстваме.

Децата докато станат зрели хора и се втурнат в забързания делови свят, преминават през дълги години образователен процес, които ги подготвят за живия живот и за бъдещите им успехи. В този високотехнологичен век ОБРАЗОВАНИЕТО е онова „СКРИТО СЪКРОВИЩЕ”, което преодопределя успешна кариера и осигурява конкурентно предимство. Колкото по-образован е един човек, толкова възможността му за реализация е по-добра. В много държави по света ЕЛИТНИТЕ УЧИЛИЩА са ГАРАНЦИЯ ЗА УСПЕШНА КАРИЕРА.

Искате ли най-доброто образование за детето си – вашето най-голямо съкровище? Искате ли да виждате детето си как израства пред очите ви и да споделяте заедно всички успехи и премеждия? Спомнете си за насладата, която изпитвате, когато прегръщате малкото телце и целувате милото личице. Чували сте и знаете, че НАЙ-ЕЛИТНОТО образование в света е БРИТАНСКОТО! Колко хубаво ще е, ако вашето дете бъде обучавано по британски модел?! Как да стане това?

Трябва ли да пропътувате хиляди километри, за да учите в британско елитно училище? Великобритания не е единственото място, с елитни британски училища! Вече 9000 образователни институции в различни страни по света следват британския образователен модел. Сега има ЕЛИТНО БРИТАНСКО УЧИЛИЩЕ и в България. Името му е БРИТАНСКО УЧИЛИЩЕ В СОФИЯ. Намира се гр. София, кв. Лозенец.

БРИТАНСКО УЧИЛИЩЕ В СОФИЯ е първото и ЕДИНСТВЕНОТО училище в България, което следва британските образователни стандарти, за ученици от 3 до 18 годишна възраст, т.е. обхваща целия курс на обучение от детска градина до последния училищен клас.

БРИТАНСКО УЧИЛИЩЕ В СОФИЯ има:

· British Kindergarten, за деца от 3 – 5 години;

· British Primary School, за деца от 6 – 12 години;

· British Secondary School - за деца от 13 – 16 години;

· British College – за деца от 16 – 18 години;

Изпитите за прием в 8ми клас ще се проведат на 18 април 2015г.

ОБАДЕТЕ СЕ И ЗАПИШЕТЕ ДЕТЕТО СИ ЗА ИЗПИТ!

GSM: 0886 510 510

e-mail: office@britishschoolbg.com

БРИТАНСКО УЧИЛИЩЕ В СОФИЯ е английско училище, в което всички предмети се изучават на английски език. Дипломата, която получават зрелостниците е БРИТАНСКА ДИПЛОМА ЗА СРЕДНО ОБРАЗОВАНИЕ и с нея могат да продължат във всички университети по света.

Искате ли детето ви да бъде потопено в международна културна среда, в която дружно се учат българи и чужденци в подходящ климат на сигурност, доверие и в толерантна и приятелска атмосфера?

Искате ли детето ви да израсне ЩАСТЛИВО, ЛЮБОЗНАТЕЛНО и УДОВЛЕТВОРЕНО от учебния процес?

Годините, прекарани в БРИТАНСКО УЧИЛИЩЕ В СОФИЯ дават на всяко дете НЕВЕРОЯТНА възможност да изгради широка основа от академичните знания на повече от един език и да развие нови компетентности, такива като: непрестанно търсене, чувство за отговорност и толерантност. С тези умения възпитаниците ни се РЕАЛИЗИРАТ УСПЕШНО В СЪВРЕМЕННОТО ОБЩЕСТВО И ИГРАЯТ АКТИВНА РОЛЯ В НЕГО.

Искате ли висококвалифицирани и мотивирани учители, българи и чужденци, да стимулират академичните познания, личностното, социално и физическо израстване на детето ви?

Искате ли да изпращате сутрин детето си с усмивка на училище и когато го посрещнете усмивката да продължава да грее на лицето му?
Искате ли да изградите детето си като УСПЕШНА ЛИЧНОСТ и да го подготвите за живота?
Подарете на детето си УСПЕХ – инвестирайте в бъдещето му сега...

Телефони:
тел.: 02/ 979 19 49; 978 64 55;
GSM: 0886 510 510
e-mail: office@britishschoolbg.com
www. britishschoolbg.com

Послепис:
Направихме анкета сред НАШИТЕ УЧЕНИЦИ и те ни написаха, че:

· са щастливи в училището

· харесват учителите си

· обожават заниманията по Лего

· много обичат часовете по Информационни технологии

· имат много приятели

· правят много интересни и любими неща

Попитахме РОДИТЕЛИТЕ, на нашите ученици, те ни написаха, че са много доволни от:

· Международната среда и мултикултурното разнообразие

· Отлично образование

· Малки класове

· Голямо разнообразие от извънкласни дейности

· Компетентни учители, които са внимателни към учениците

· Интересни училищни екскурзии

· Много съдействащ персонал

· Сигурна и безопасна среда, в това число контрол на влизащите

· Балансирани учебни програми ( голямото им щастие е, че Лего и Информационни технологии са включени в учебната програма)

· Училището създава щастлива и безопасна среда

· Непрекъснато подобряващата се организация, в която се зачита мнението на родителите, учениците и учителите

· Външни изпити, които дават обекнтивна представа за знанията на учениците, съпоставяйки ги с останалите международни британски училища

· Страхотен избор!

Пред Вас се разкрива УНИКАЛНАТА ВЪЗМОЖНОСТ ДА НАПРАВИТЕ ДЕЦАТА СИ ЩАСТЛИВИ И УСПЕШНИ!

ОБАДЕТЕ СЕ И ЗАПАЗЕТЕ МЯСТО!

нац. тел: 0700 10 908
тел.: 02/ 979 19 49; 978 64 55;
GSM: 0886 510 510;
e-mail: office@britishschoolbg.com
www. britishschoolbg.com

Съгласно закона за електронна търговия Чл. 6, ал. 1 Ви уведомяваме, че е възможно това да е непоискано търговско съобщение.
То е еднократно изпратено писмо до Вашия e-mail адрес, който е взет от публичното пространство. Извиняваме се за причиненото неудобство, ако сме Ви притеснили с нашето предложение. Ако не желаете да получавате съобщения от "Образователен Център Маестро ", натиснете ТУК за автоматично отписване или отговорете на този имейл със заглавие - ОТПИШИ
Синът ми е на 18. Изживявам мечтите си. Центрирана и щастлива съм :) Виждам се отново майка.
Аватар
dexter
Философска система
Мнения: 1363
Регистриран на: 19 Окт 2010, 12:14

Re: Образованието по света

Мнение от dexter »

Kleo написа: Добре де, дори да е така, ТИ какво направи?! Ти лично опита ли се да промениш нещата?! Ти лично опита ли се да обясниш на детето си, че е важно да се образова?! Разбираш ли :923
Ще ми е интересно да разбера какво според теб може да се направи, че да се подобри нивото на образованието у нас :). Или какво конкретно аз бих могла да направя за това. Както знаем - образованието е изключително държавна политика. И нищо друго. А това означава, че дори да искам да запиша детето си в училище Монтесори (примерно) - не мога, защото такова няма. Няма и да има - държавата не признава метода. Не признава и никакъв друг метод. Така че лично аз, като и ти, както и meri008 няма какво да направим, колкото и да искаме :).
Не можем да променим образователната система. Такава промяна може да дойде само от властта. Виж, ако променим властта, може да се надяваме и на промяна в образованието. Но видяхме, че и властта трудно се променя (да не напомням безплодните протести от преди 2 години....). Не че хленченето помага. Даже и не ми олеква като се оплаквам :). Аз не съм се отказала да си обучавам детето според силите си. Но виждам, че не съм основния фактор в образованието му. Затова залагам на възпитаване на личностни качества и се надявам те да доведат до адекватно образование - но само на моето дете :).
Колкото до британското образование - то хубаво, ама дали искам да възпитавам емигранти? И какво искам за детето си - да стане британец, или да остане българин? То едва ли ще стане британец де, по-скоро някаква кръстоска, която няма да си знае и да си намери мястото никъде. Дърво без корени и др. подобни метафори :).
Аватар
Kleo
Вятър в косите...
Мнения: 15467
Регистриран на: 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: Образованието по света

Мнение от Kleo »

О, декс, имах предвид не теб, а именно мери! Теб те познавам. А нея не. Нова, но идва да се жалва и просто да констатира. И после изчезва, естествено. Колко е лесно така, нали? Идваш, оплюваш, не даваш никакви идеи за подобряване на нещата и дим да те няма.
Синът ми е на 18. Изживявам мечтите си. Центрирана и щастлива съм :) Виждам се отново майка.
Публикувай отговор