Алтернативни методи на обучение

Аватар
Сиренце
Със словото напред
Мнения: 1652
Регистриран на: 13 Окт 2010, 13:58
Местоположение: Черни Вит

Re: Алтернативни методи на обучение

Мнение от Сиренце »

През 1919 год. много мислещи хора са се съмнявали дали старите принципи са способни да помогнат за разрешаването на социалните и културни проблеми на деня. Така индустриалецът Емил Молт предлага на д-р Рудолф Щайнер, австрийски учен и философ, роден през 1861 год. и познат в началото на XX век като неортодоксален, оригинален мислител, да създаде нова форма на училище за децата на работниците в цигарената фабрика "Валдорф-Астория" в Щутгарт. Съзнавайки, че способността за приемане и оценяване на нови идеи, така слабо развита сред човечеството, не може да бъде подобрена от само себе си, Рудолф Щайнер приема да използва възможността да покаже как програмата и методите на преподаване могат да спомагат за най-добро развиване на ясна мисъл, будни чувства и силна воля. Така през 1919 год. отваря врати първото Щайнерово Валдорфско училище. През 1930 год. нацистите затварят всички валдорфски училища в Гермация, отворени наново през 1945 год. През 70-те години валдорфските училища се развиват експлозивно в цял свят, за да достигнат до повече от 3500 детски градини, училища и институти в над 60 страни в момента. Над 90 от тях се създадоха след промените в източно-европейските страни, а само в Румъния те са 15.
Валдорфската педагогика, според нейния създател, е творческо изкуство, а не наука, и урокът е произведение на изкуството. Тя поставя естетиката в основата на обучението и възпитанието, тъй като детето започва да чувства далече преди да започне да мисли съзнателно и защото това отговаря на познанието за природата на човека и етапите на развитието му и на целта към детето да се подхожда холистично, т.е. то е цялостно същество и е нужно да се развиват всички негови дадености: тялото, душата и духът. Тя се стреми да предотврати убиването на творческите способности чрез ранно интелектуализиране, което втвърдява човека и отнема жизнените му сили. Тя създава условия за социално обучение в клас, където усетът и търпимостта са признати за истински човешки стойности и за развиване на морала, заложен във всяко човешко същество, помага на децата да намерят смисъл в живота.

http://www.drebcho.bg/stories/Valdorfska_pedagogika/" onclick="window.open(this.href);return false;

Между другото, често Валдорфската педагогика се свързва с учението на Петър Дънов.
Аватар
cchery
Завършена форумна мечка
Мнения: 7926
Регистриран на: 19 Авг 2010, 11:12

Re: Алтернативни методи на обучение

Мнение от cchery »

Лелеееее, Цони, дори не съм и предполагала за тези методики - благодаря за ценното инфо!!!!! Даже имам и уточняващи питания, ама няма да са днес! :954 :954
"Умният мислещият човек по правило се съмнява във възможностите си, когато е изправен пред неизвестното."

Радостина А. Ангелова - поетеса
Аватар
Сиренце
Със словото напред
Мнения: 1652
Регистриран на: 13 Окт 2010, 13:58
Местоположение: Черни Вит

Re: Алтернативни методи на обучение

Мнение от Сиренце »

Борис и Лена Никитини : Много ефективна система развиващи игри е създадена от знаменитите руски педагози .Родители на седем деца и създатели на принципно новата система за възпитание на децата в семейството . От тях е открито и описано явлението НУВЕРС - необратимо угасване на възможностите за ефективно развитие на способности.Използването от ранна възраст на развиващи игри даващи възможност за активно мислене , решаването на постепенно усложняващи се задачи самостоятелно , разширяването на творческите способности в решението на задачите , прекрасно развиват способностите заложени в детето от природата . Авторите наричат своите игри стълбички на творчеството . Игрите на Никитини не са нещо стационарно , някаква догма , всяка игра по думите на автора "предоставя възможност да се мисли над това как да я разшириш , какви нови задания да добавиш към нея , как да я усъвършенстваш ... Тази възможност на заданията е предварително предвидена и прехода към творческа работа над самите игри ще бъде по-успешен колкото по-високо е нивото на творческите способности на детето". Те не са игри развлечения и за тях е нужна съвместна игра .
Но игрите на Никитини също не могат да бъдат единствено средство за развитие на детето . Към занятаията по системата на Никитини трябва да се добавят и елементи от други развиващи методики .

Предлагам ви 4 статии, които ще ви помогнат да навлезете в тази методика:

http://www.drebcho.bg/stories/Metodite_na_Nikitin/" onclick="window.open(this.href);return false;
Аватар
Сиренце
Със словото напред
Мнения: 1652
Регистриран на: 13 Окт 2010, 13:58
Местоположение: Черни Вит

Re: Алтернативни методи на обучение

Мнение от Сиренце »

Масаро Ибука - президент на фирмата Сони , автор на новаторски концепции за възпитание и обучение на децата в ранна възраст , директор на Асоциацията за ранно развитие и организацията (Обучение на таланти в Япония) . Именно неговата теория "След три е вече късно" няколко десетилетия назад потресе света . Автора отбелязва , че "съгласно" последните изследвания към три годишна възраст клетките на главния мозък вече завършват растежа си на 70 - 80 % което значи , че ние сме длъжни да насочим своите усилия към ранното развитие на детския мозък до 3 годишна възраст ?
"Често ме питат - пише Масаро Ибука помага ли ранното развитие да се възпитават гении , а аз отговарям : "Не!" Единствената цел на ранното развитие е да се даде на детето такова образование , че то да има дълбок ум и здраво тяло , да се направи разумно и добро". Основната цел на тази теория - е да се предотврати появата на нещастни деца . На детето се дава да слуша хубава музика и го учат да свири на цигулка , не заради това да направят от него известен музикант , учат го на чужд език не за да възпитат гениален лингвист , главното е да развият у детето безгранични потенциални възможности за да има повече радост в живота му и в света . Масаро Ибука счита ,че главното е да се въведе навреме новия опит . Но само този , който се грижи за детето ден след ден (обикновено това е майката ) може да разпознае това навреме . "Майките са длъжни да са по-последователни в избора на системата за възпитание."

Повече за това как се развива "дълбок дух и здраво тяло" тук:

http://www.drebcho.bg/stories/Syvetite_na_Masaru_Ibuka/" onclick="window.open(this.href);return false;
Аватар
Сиренце
Със словото напред
Мнения: 1652
Регистриран на: 13 Окт 2010, 13:58
Местоположение: Черни Вит

Re: Алтернативни методи на обучение

Мнение от Сиренце »

Сесил Лупан

Сесил Лупан е родена през 1955 г. в Белгия. В Брюксел става актриса и в продължение на 5 г. играе на белгийската сцена, където има голям успех. През 1981 г. се премества в САЩ, където започва да преподава актьорско майсторство. В същото време тя е млада майка и се запознава с методиката на Глен Доман. Прилага методите на Глен Доман върху двете си дъщери, като ги променя, на базата на своя опит. За разлика от Доман, който наблюдава много деца и не може да проникне в душевния им свят, Сесил Лупан наблюдава само своите деца и се опитва да им даде такива знания, каквито и когато те искат. Тя не е правила опити с деца, не е работила в градини или клиники, а просто е възпитавала децата си с любов, като е използвала съществуващи методи и ги адаптирала индивидуално. нейната методика не претендира че решава всички въпроси за възпитанието на детето и не съдържа рецепти за "култивиране на гении".

Сесил Лупан творчески адаптира методите на Доман за своите дъщери. Например многото картончета ("битовете информация") тя показва на децата си не изолирано или несвързано, а по групи знания, с логически връзки помежду им. Тя измисля забавни песни, за да е интересно и лесно да се запомни информацията. Оставя картончетата на децата да ги разгледат самостоятелно и ако имат въпроси – обяснява, разказва подходящи за случая смешни истории, пее песнички. В резултат на което метода на Глен Доман, в адаптация на Сесил Лупан става не толкова трудоемък и е повече ориентиран към интересите на конкретното дете.

Освен това отделя голямо внимание за обучение по плуване; съставя цели програми за обучение по история, география, история на художественото изкуство, музика и др. области. Нейния опит е обобщен в книгата й "Повярвай на детето си"

Преди всичко - индивидуалност
Според Сесил Лупан детето не се нуждае от ежедневна задължителна програма, защото ще загуби желание да учи. Базовият период от време при нея е седмица. Прави се седмично разписание. В програмата се залагат определени знания, към който не е задължително родителя да се придържа абсолютно на всяка цена. И ако нещо от програмата не е изпълнено, то винаги може да се заложи за следващата седмица. Не е нужно да се търси ефективност на всяка цена. Не е нужно да се използва всеки миг, за да се провеждат занятия с "максимална полза". Ако родителя постоянно мисли с какво развиващо обучение да занимава детето си, то това може да се отрази зле на съвместните им отношенията. Ако детето е загубило интерес към конкретни знания е най-добре да се прекратят уроците за няколко седмици или даже месеци. Сесил Лупан не дава конкретни препоръки, кога, как и какво да се учи детето. Тя дава само съвети и оставя инициативата в ръцете на родителя.

Да не забравяме за душата

Впрягайки усилията за ускорено развитие на интелекта на детето, възрастните забравят че то има не само мозък, но и сърце и душа, а от толкова много упражнения – не остава време за тях. Сесил Лупан съветва да подкрепяме желанието на децата си към творчеството и да не ги спираме да задават въпроси. Колкото и да сме заети, да намерим време и търпеливо да им отговорим. Детето не бива да има усещане че ни е "писнало" да отговаряме на неговите въпроси. Освен това да го оставяме самостоятелно да се занимава с нещата, които го интересуват. Прекалената опека ще задуши творчеството, а натрапчивата родителска помощ ще наруши границите на личното пространство.

Сесил Лупан съветва да учим детето си да уважава мнението на другите, да се отнасяме с разбиране и търпение към възгледите им, макар и да не ги споделяме. Затова внимавайте какво говорите пред децата си, не допускайте да обсъждате друг човек.

Открито изразявайте чувствата към детето си, прегръщайте го, целувайте го.
Децата, които знаят че са обичани, се развиват по-бързо, стремят се да научат повече.
Ver

Re: Алтернативни методи на обучение

Мнение от Ver »

:326 :326 :326
Не знам още колко такива емотикони да сложа, Сиренеце! :326
Нека четем, нека знаем, че това което се предлага като обучение и методи в нашата прекрасна родина, не е достатъчно добро за децата ни!
Аз откакто станах майка, го научих..., но се оказва, че трудно се отварят очите на хората!
Ха, дано прогледнат....
Аватар
Kleo
Вятър в косите...
Мнения: 15467
Регистриран на: 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: Алтернативни методи на обучение

Мнение от Kleo »

Знаете ли?
Чета, уча се и мисля.
И все повече ставам убедена, че детската градина на Алекс е невероятно добра, просто детето ми и аз имахме такъв късмет с нея, че нямам думи, с които да изразя колко се чувствам признателна и благодарна!
Синът ми е на 18. Изживявам мечтите си. Центрирана и щастлива съм :) Виждам се отново майка.
олеся

Re: Алтернативни методи на обучение

Мнение от олеся »

http://www.capital.bg/light/tema/2011/0 ... storystart

Това е линк към интересни статии от вчерашния "Капитал Лайт", касаещи 3 коренно различни системи на детски градини. И трите вида ги има в БГ.
Аватар
dexter
Философска система
Мнения: 1363
Регистриран на: 19 Окт 2010, 12:14

Re: Алтернативни методи на обучение

Мнение от dexter »

Пускам линк за една книга, която на мен много ми харесва - открива нови хоризонти :)

http://www.book.store.bg/p28182/razviva ... -kak-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Публикувай отговор