Гафът със задължителното обучение на 4-годишните е заради усвояване на европейски пари, показа проучване на Академика БГ.
Комисия, назначена от министър Сергей Игнатов, е разработила концепция за ОП “Образование и наука 2014-2020″. Същата комисия е разписала приоритетна ос с мерки финансиране и изграждане на образователна архитектура за задължителното образование на 4-годишни. Концепцията вече е пусната за съгласуване и одобрение на ЕС. За да я защитят обаче авторите, им трябва законово основание. По тази причина ГЕРБ бърза да приеме законовите промени, свързани с обучението на 4-годишните, които предизвикват серия от протести на родителски организации.
На стр. 20 от този документ четем: „3.4.1. Инфраструктура в предучилищното образование.
По отношение на образователната инфраструктура за задължителната предучилищна подготовка (ЗУП) трябва да се имат пред вид организирането на предучилищни групи, ползващи базите на училищата и въвеждането на ЗУП от 4-годишна възраст (планирано за 2016 година). Важен индикатор са и протичащите демографски промени на национално ниво (броя на родените деца и очаквания размер на ученическите кохорти) и регионалните миграционни процеси.“
Според експерти с увеличаване „броя на учениците“ с включените 4 годишни деца, който е разписан като индикатор за измерване на резултати, може да се защити по-сериозно финансиране. Именно бройката на децата е подтикнала авторите на концепцията да смъкнат възрастовата граница към 4-годишните.
Концепцията не е видима в сайта на МОМН, въпреки че има обособени секции „Стратегии и политики“ и „Структурни фондове“. Може да се изтегли от тук:
http://www.minedu.government.bg/opencms ... P-NOIR.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Има разминаване обаче между концепциите, които МОМН изготвя. В концепцията за нов закон за образованието, писана през март 2011, на стр. 20 четем: ” 6.3.1. Предучилищно образование. Предучилищното образование се провежда в детските градини и в обединените детски заведения. Задължителната предучилищна подготовка за децата, навършили 5
години, се провежда в детска градина или по изключение в училище – по избор на родителите/настойниците и при еднакви условия и подкрепяща развитието на детето среда”.
Така се дават противоречиви сигнали за възрастта, от която ще започва предучилищното образование и остава неясно дали ще е от 4 или от 5-годишна възраст. По този начин МОМН подменя заложеното в концепцията за образователен закон, който обществото познава, и вкарва в закона норми, обслужващи концепцията на комисията, назначена от Игнатов.
http://akademika.bg/2012/12/%D0%B3%D0%B ... %BA%D0%B8/" onclick="window.open(this.href);return false;