Алтернативни методи на обучение

Аватар
cchery
Завършена форумна мечка
Мнения: 7926
Регистриран на: 19 Авг 2010, 11:12

Алтернативни методи на обучение

Мнение от cchery »

Темата за градините ми е толкова ........ болна напоследък, че започнах да търся информация. Сега ви предлагам такава за успешно работещите и в България Монтесори градини. Дори тук, във форума, имаме майка, чието дете учи в такава градина в София. Ако успея да я навия да сподели инфо, ще е доста интригуващо.

Ето накратко извадка от един документ що е това Монтесори програма?



Тук бихме искали накратко да изложим някои характерни особености на
Монтесори програмата и метода за обучение и възпитание, които подготовят детето
за следващия период на развитие и постъпването му в училище.

Основен принцип във философията на тази образователна система е да се
отделя изключително внимание на индивидуалните особености и възможности в
развитието на всяко дете от най-ранна възраст. В предварително подготвена,
съобразена със спецификата на възрастта среда, детето самостоятелно открива света
около себе си под формата на игра и работа с многобройни, подбрани за тази цел
материали.

Образованието при Монтесори е структурирано във възрастови групи, които
са в зависимост от етапите на развитие, през които преминава детето в израстването
си до зрял човек: ранно детство (0 до 6 години), детство (6 до 12 години), юношество
(12 до 18 години) и зрелост (18 до 24 години).

Монтесори центровете са организирани така, щото да отговарят изцяло на
физическите и духовни потребности на всяко дете. Средата е грижливо подготвена и
подредена, така че то да може да избира материалите, с които да се занимава според
интерес, възраст, трудност.

Комплектът от обучителни материали е групиран в секции, които покриват
различни области на познанието, от които се нуждае детето в различните етапи на
своето развитие. Това са: упражнения от реалния живот, сетивност, език, математика,
и такива за интересни научни занимания от областта на география, история, биология
и други науки.

Групата от деца в Монтесори детско заведение е смесена. От една страна това
дава възможност за общуване и взаимодействие на различни възрастови нива, което е
всъщност копие на житейския ни модел, а от друга повишава естествената
възприемчивост между децата. При работа в групи, където има деца със СОП,
успешно се прилага моделът на интеграционното обучение. Това дава възможност за
развиване на толерантност и умения за общуване, който модел отговаря на добрите
европейски практики за достъп на всички деца до равен старт и образование.
Класната стая в изискванията на програма и методта и метода на Монтесори има
своите характерни особености с оглед на задоволяване на основните принципи,
споменати по-горе:

• Помещението е светло и просторно с мебели, отговарящи на физиологическите
особености на детето. Те са изработени от естествени материали и са естетически
издържани. Рафтовете, на които са разположени материалите, са достъпни за
децата, така че те сами да могат да избират с какво да работят.
• Материалите, които обслужват различните научни сфери, са обособени в отделни
сектори, като между тях има достатъчно пространство за свободно движение,
работа и различни както индивидуални, така и групови занимания.

Детето има възможност да избира как и къде да се занимава. То може да седне на
столче и да работи на маса, може да работи в удобна за него поза на килима, да се
отдаде на разглеждане или четене на книжка в специален кът с библиотека.

• В стаята присъства живата природа под формата на цветя и други растения.

Децата са изключително щастливи, когато са в допир и полагат грижи за живата
природа в тяхното обкръжение.
• Монтесори центровете разполагат с кът за отдих.
• Децата (според възможностите и уменията си) активно помагат в поддържането
на класната стая. Затова там ще се намерят и специално отредените за това
пособия и средства.

Учителят е подготвен внимателно да наблюдава и открива нуждите на всяко
дете, да следи за неговото цялостно развитие, да демонстрира начини за работа с
дидактическите материали, а също така и да възпитава в добри обноски и социално
поведение, давайки личен пример. Така детето се изгражда като самостоятелен,
уверен в себе си и търсещ пътищата към познанието човек.
"Умният мислещият човек по правило се съмнява във възможностите си, когато е изправен пред неизвестното."

Радостина А. Ангелова - поетеса
emi-1

Re: МОНТЕСОРИ метода за детските градини

Мнение от emi-1 »

Чери,с този пост ме върна в студентските години.По "история на педагогиката" учиме точно за тези различни течения в развитието на педагогиката.Естествено,че почти нищо не си спомням,защото за мен беше просто един изпит.Смятах,че това е отмряло,а се оказва,че такъв вид заведение съществува в БГ.
Дано се спазват описаните принципи,защото и при педагогиката,която се практикува в масовите детски градини,индивидуалният подход е залегнал,но май само на хартия в учебниците.За целта се изучава и психология,и философия и др.подобни,но май всичко това е далече от действителността...
Dari09

Re: МОНТЕСОРИ метода за детските градини

Мнение от Dari09 »

Чери, вчерашното предаване на Гала(от 1 март) беше посветено точно на Монтесори метода.За съжаление хванах предаването малко късно. Гостуваха 3 от учителките с няколко дечица и в студиото бяха донесли доста от материалите и пособията, с които работят. Имаше и кадри от самото училище. Видяното определено ми разпали любопитството и аз вчера поразрових малко за този метод.
Аватар
cchery
Завършена форумна мечка
Мнения: 7926
Регистриран на: 19 Авг 2010, 11:12

Re: МОНТЕСОРИ метода за детските градини

Мнение от cchery »

Dari09 написа:Чери, вчерашното предаване на Гала(от 1 март) беше посветено точно на Монтесори метода.За съжаление хванах предаването малко късно. Гостуваха 3 от учителките с няколко дечица и в студиото бяха донесли доста от материалите и пособията, с които работят. Имаше и кадри от самото училище. Видяното определено ми разпали любопитството и аз вчера поразрових малко за този метод.
Това е защото по традиция Монтесори асоциациите отбелязват седмица на тази методика в края на февруари :) . Междудругото и аз не го знаех, но... никога не е късно. Ето тук линк с повече информация. Монтесори има и във Варна и Бургас.
"Умният мислещият човек по правило се съмнява във възможностите си, когато е изправен пред неизвестното."

Радостина А. Ангелова - поетеса
Аватар
cchery
Завършена форумна мечка
Мнения: 7926
Регистриран на: 19 Авг 2010, 11:12

Re: МОНТЕСОРИ метода за детските градини

Мнение от cchery »

"Умният мислещият човек по правило се съмнява във възможностите си, когато е изправен пред неизвестното."

Радостина А. Ангелова - поетеса
Аватар
dexter
Философска система
Мнения: 1363
Регистриран на: 19 Окт 2010, 12:14

Re: МОНТЕСОРИ метода за детските градини

Мнение от dexter »

Яна ходи в Монтесори градината във Варна. Тази градина съществува от лятото на 2010, официално я откриха на 1ви септември. Стана случайно, че записахме детето там, тя беше приета в държавна градина (невероятно как се промъкна през компютърния жребий :1062 ). Само дето аз не съм голям фен на градинското образование във вида, който се предлага в градината, в която приеха Яна. Та по тази причина усилено търсих някаква алтернатива и съвсем случайно попаднах на Монтесори, която пък съвсем случайно се откриваше през септември :) . Имаше малко дилеми дали да я записваме там, за тях вече писах в темата за градините. Но съм доволна, че го направихме. Средата е точно каквато е описана в статията, мисля само че няма растения. Ходих с Яна 1-2 пъти, децата се държат пак както пише в статията - всяко си избира с какво и къде да си играе, взима си играчката, после си я връща на мястото. Учителките помагат за някоя нова игра, следят децата да не се дърлят за играчки (тъй като всяка играчка е само 1 брой, на децата търпеливо им се обяснява и те си знаят, че трябва да изчакат или да попитат другото дете дали може да играят заедно), четат приказки на който иска. 4 момичета са на 20 деца, като обикновено присъстват между 12 и 15, другите са болни (болестите не се разминават и тук), така че може да се каже, че всяко дете получава колкото внимание му е нужно. Много важно в Монтесори градината е личността на преподавателя, дали той ще съумее да приложи метода на Монтесори, дали ще изгради връзка с детето, дали ще успее да намери и открои неговата индивидуалност. За това още не мога да дам мнение, но Яна обича всичките си преподавателки и им го казва :) .
За мен това, което е важно в този метод, и на което всъщност държа е да не се убие желанието у детето ми да учи, да е любопитно и отворено към нови неща. В момента Яна проявява голям интерес към всичко, свързано с числата, научила се е да брои до 100 (но обикновено се отегчава някъде към 40 :lol: ), играе с игрите, свързани с числата. В държавната градина програмата за първа група според госпожата беше децата да се научат да броят до три!!! - което ме изуму.... Мисля да помоля учителките да я насочват и към други неща, тя също проявява интерес и към четенето и географията. Другото ми важно нещо беше децата да излизат навън всеки ден, но това не се случва и в тази градина, въпреки че уж такава беше първоначалната уговорка. Градината има голям двор с хубави катерушки, децата играят там при хубаво време, имат малки лопатки и мотички, но ми се иска и като е по-студено пак да са навън. Също така два дни седмично имат йога (което много се харесва на Яна) и два дни английски (което пък ми харесва на мен :) ).
Това, което малко ме притеснява е, че повече от половината деца са между 2 и 3 годишни и идват доста малки на Яна. Има и по-големи, на нейните години, и 1-2 в предучилищна възраст. Притеснявам се, че малките деца не я стимулират да научава нови неща, но не знам, не мога да преценя дали съм права. Тя е ходила няколко месеца, не знам какви резултати да очаквам. Но ми харесва, че детето е спокойно там, че има приятели, за които говори постоянно, че към нея се отнасят с уважение, не я карат да върши неща, които не иска, стимулират я да научава нови неща.
Аватар
dexter
Философска система
Мнения: 1363
Регистриран на: 19 Окт 2010, 12:14

Re: МОНТЕСОРИ метода за детските градини

Мнение от dexter »

В събота ходихме с Яна на презентация за методът на обучение Монтесори. Организират го хората от нашата градина, един вид за популяризиране на системата. Все пак си е бизнес и си изисква реклама, което в случая е нещо положително, според мен. Нямаше много присъстващи, може би защото знаеха само родителите от градината и те са разпространили на техни познати. Много хубави неща се казаха, което ми върна ентусиазна и увереността, че съм направила добро на детето си, записвайки го там :). Има моменти, в които тази увереност ме е напускала, особено когато Яна държи да си отстоява правата и не признава никави авторитети, включително и тези на родителите си :plezya se :plezya se . Няколко пъти вече чувам от майка си, че много й позволявам и затова все ми отговаря :1062 , което явно е доста лошо... Но и все по-често чувам (да не кажа постоянно) - "мамо, може ли...", "би ли ми помогнала...", "благодаря, мамо", "добре, мамо, съгласна съм". Изобщо много ползи виждам от тази градина - в интелектуално, физическо и социално отношение. Също така е станала и фен на йогата, покрай заниманията там, което изключително много ме радва :). Вчера даже ходихме на йога при преподавателката от градината - Яна влезе в залата сама, само с уговорката аз да седя вън и да я чакам. Понеже залата е в МОЛ - вратите са стъклени и можех да виждам какво правят - вярно, заниманията са далеч от моята представа за йога, по-скоро е една игра, но за деца между 4 и 6 години едва ли се очаква друго. Все пак има някои пози, както и нещо като медитация в лека форма на края. Но е нещо, което за мен е много положително, на Яна й харесва и смятам да продължавм да я водя през почивните дни, да си допълва заниманията в градината.
Аватар
Сиренце
Със словото напред
Мнения: 1652
Регистриран на: 13 Окт 2010, 13:58
Местоположение: Черни Вит

Re: Алтернативни методи на обучение

Мнение от Сиренце »

Позволих си да променя заглавието на темата, за да може да включим и други методи, повече или по-малко познати в България.
За начало ще започна с представяне на авторите на тези методики. Чери изчерпателно и поднесла същността на Метода Монтесори. Още малко информация:


Мария Монтесори - удивителна жена , изцяло посветила живота си на децата. Наричали са я "пророк" , главен реформатор на педагокиката на 20 век . Педагогиката на Монтесори се ражда от живото наблюдение на децата , на техните възрастови особености и потребности . Мария Монтесори създава педагогическа система , която се състои от 3 части - дете , окръжаваща среда и учител . В центъра на всяка система стои детето . Около него се създава специална среда , в която то живее и учи самостоятелно .В тази среда детето формира моторни и сензорни навици , съответстващи на възрастта , придобива жизнен опит , учи се да подрежда и съпоставя разни предмети и явления , придобива знания от собствен опит . Учителят наблюдава детето и му помага , когато е необходимо . Монтесори материалът привлича детето с това , че съответства на неговите естествени желания в различни възрасти . Монтесори забелязва , че децата на 2-3 години обичат да поставят предмети в празни отвори и създават цяла серия от материали , развиваща моториката на детето , неговото мислене . Целият Монтесори материал е построен така , че детето да може само да контролира своите грешки . Не е нужно учителят , да показва на детето неговите грешки , с което не се наранява достойнството на детето и то остава уверено в своите сили . Детето се учи да работи с материалите само или във взаимодействие с другите деца в групата . При това то може свободно да избира как да се държи и с какво да се занимава .

За тези, които искат да се запознаят по-обстойно:
http://www.drebcho.bg/stories/Kubchetata_na_Zajcev/" onclick="window.open(this.href);return false;
Аватар
Сиренце
Със словото напред
Мнения: 1652
Регистриран на: 13 Окт 2010, 13:58
Местоположение: Черни Вит

Re: Алтернативни методи на обучение

Мнение от Сиренце »

Глен Доман - наш съвременник известен американски лекар , основател на Филаделфийския институт за ускорено развитие на детето , както свободно може да се преведе названието " Better baby institude " . В отличие от Монтесори ,Глен Доман препоръчва зрителния опит пред останалите способи за опознаване на света. От първите дни на живота на децата се показват серии карти от различни отрасли на знанието , започвайки от написани думи , карти с точки (математика) и завършвайки с изображение на растения , животни , велики личности , исторически събития и много други .По мнението на Доман , подобно изпреварващо обучение стимулира развитието на различните части на мозъка , благодарение на което детето се развива много по-бързо от връстниците си . Методиката на Доман има и своите недостатъци , но в съчетание с други педагогически системи елементите от нея дават добри резултати . Главното , в което Доман несъмнено е прав , е това че колкото по-малко е детето , толкова по-лесно попива всякакви нови за него знания . И това трябва да се използва.

В сайта по-долу има интересни статии, с конкретни упражнения, клипове и обяснения.
http://www.drebcho.bg/stories/Metodite_na_Glen_Doman/" onclick="window.open(this.href);return false;
Аватар
Сиренце
Със словото напред
Мнения: 1652
Регистриран на: 13 Окт 2010, 13:58
Местоположение: Черни Вит

Re: Алтернативни методи на обучение

Мнение от Сиренце »

Николай Зайцев - един от най- известните методи за овладяване на четене , писане и смятане са разработени от известния педагог новатор. Неговите многочислени пособия , основни и най-известни от които са "кубчетата на Зайцев" са основани на естествената потребност от игра на всяко дете (те са преди всичко игри и след това пособия ) , на природосъобразността на всички материали , на системността на представяне на материала . "Кубчетата на Зайцев"-не са просто кубчета с букви , това са звучащи , различни по размер и цвят кубчета , позволяващи на детето от три и половина - четири години да се научи да чете още на първите занятия , а на децата от година и малко повече помагат да започнат да говорят и четат едновременно (в течение на няколко месеца нужни за развитие на устната реч на детето ) . Единственото , което при началото на занятията с толкова малки деца може да се наложи е промяна в подхода на обучение- правейки го още по-игрови , изключвайки занятията по таблиците , отделяйки повече внимание на кубчетата . Може да се използва "сричков" принцип на четене и използване на други методики и пособия . "Математиката на Зайцев" - е система от таблици потапяща детето в света на числата и нагледно показваща му кое число от какво се състои , какви свойства има и какви действия могат да се произведат с него . Разказва за дробите и за степените . Открива много други секрети . Тази методика е добра както за деца от три-четири години , така и за ученици от началното училище .

Повече за "кубчетата на Зайцев"
http://www.drebcho.bg/stories/Kubchetata_na_Zajcev/" onclick="window.open(this.href);return false;
Аватар
Kleo
Вятър в косите...
Мнения: 15467
Регистриран на: 20 Авг 2010, 10:00
Местоположение: София

Re: Алтернативни методи на обучение

Мнение от Kleo »

Интересна тема - записвам се! :326
Синът ми е на 18. Изживявам мечтите си. Центрирана и щастлива съм :) Виждам се отново майка.
Публикувай отговор