Здравейте, мецанки!
Искам да споделя случка от днес, донякъде защото все още съм леко бясна.
Имам работа, в час съм, чета курсови работи... Ани идва при мен и ме пита какво е ренесанс. Моля я да изчака, намирам подходящ момент, прекъсвам работата си и обяснявам някои неща за Ренесанса, но все пак кратко, защото нямам много време - все пак споменавам кога е бил, какво е бил, разказвам малко и за Флоренция и Медичите, защото без тях за никакъв Ренесанс не може да се говори. Ани е доволна и аз се връщам към работата си.
След около половин час, отново потънала в курсовите работи и отговаряща на въпроси на студенти, получавам следващия въпрос от Ани: "По какво мога да позная дали една картина е ренесансова?". Тя знае, че трябва да изчака удобен момент, за да получи отговор, затова ме оставя.
Когато намирам възможност да ѝ отговоря, вадя голяма книга, която купих от Флоренция с представени сто шедьовъра от Галерия Уфици - вероятно най-ренесансовият музей в света, разположен в сграда, построена от Медичите и представящ Леонардо да Винчи, Ботичели, Рафаело, Микеланджело и т.н. Показвам картините, говорим си за някои от идеите и т.н. Ани отново е доволна и аз отново се връщам към работата си.
След малко обаче историята се повтаря. Ани отново идва при мен видимо объркана и споделя, че не знае какво да направи. Сега вече аз леко се изнервям, но решавам да прекъсна почти веднага работата си и да разбера каква е тази ренесансова история.
Какво се оказва? Учителката по изобразително изкуство "провела" часа си по следния начин: изпратила на децата връзка към онлайн разходка из музея Орсе в Париж, написала задание на децата да си изберат ренесансова картина от него, да я прерисуват и да ѝ изпратят снимка на рисунката и на оригинала. Изпратила това задание и с това решила, че е "провела" урока.
ТУК обаче имаме проблем, защото в музея Орсе ИЗОБЩО НЯМА ренесансово изкуство, той представя творби от втората половина на XIX век до Първата световна война. Но няма никакъв Ренесанс. (Проверих, а и го пише на сайта на музея.)
Съветвам Ани да помоли учителката да уточни заданието - дали трябва да се прерисува ренесансова картина или картина от музея Орсе. Учителката потвърждава заданието: да се прерисува ренесансова картина ОТ музея Орсе. Ани отново е объркана и вече е почти отчаяна, защото това е неизпълнимо задание. Аз все още имам курсови работи и студенти, на които трябва да реагирам... Все пак настоявам Ани отново да се свърже с учителката като вече изрично обясни защо пита (до момента тя се притеснява да каже на учителката очевидното - заданието е невъзможно). След известна съпротива тя все пак го прави и получава следния отговор по чата (точен цитат):
"По принцип урокът ни е за ренесанса, но понеже ви показах музея Орсе, искам от него"
УРОКЪТ бил за Ренесанса! Какъв урок? Урокът го изнесох аз, детето не знаеше какво е Ренесанс след "урока". Намаше проведен урок, имаше само един изпратен линк и дадено задание, това беше всичко.
След отговора от учителката си, Ани ме погледна изумено и каза:
- Добре де, аз имам майка като теб, а другите от класа ми как да разберат нещо за Ренесанса? Сега те ще си мислят, че това, което са видели, е изкуство от Ренесанса! - после помисли малко и добави - Всъщност те дори няма да запомнят тази дума.
Ами, права е.
Обаче аз съм бясна.
И не само защото тази учителка толкова лесно отметна урока, пускайки линк и давайки задание за рисунка. Това е учителка по изобразително изкуство в специализирано училище (до скоро се наричаше Национална гимназия) за хуманитарни науки и ИЗКУСТВА. Това е един от малкото истински шансове да разшири кръгозора на тези деца, а дистанционното обучение дава чудесна възможност този материал да не е сух и абстрактен за тях, а да видят картините и да усетят духа на това изкуство. А тя дори не си направи труда да съгласува линка със заданието! Как прерисуването на картини, които нищо не говорят на децата и които с нищо не ги докосват, ще помогне на когото и да било? Защото децата няма как да осмислят картините, ако не им бъде разказано за тях, ако не бъдат поставени в контекста на епохата и основните идеи от тази епоха.
И отново в съзнанието ми изникна картината на
учителката с децата, които видях преди малко повече от два месеца точно в Галерия Уфици. Тази учителка, която беше приковала вниманието на деца, доста по-малки от Ани, като разказваше за картините на Ботичели така, както се разказва приказка. Дали тези деца ще знаят какво е Ренесанс и как изглежда изкуството от тази епоха?